Megszületett a konszenzus az Európai Parlament és az Európai Tanács között az EU-ban működő online szolgáltatások szabályozásáról. Így a Digital Services Act (DSA) hatályba lépéséig már lényegében csak a formális lépések vannak hátra. Mint korábban írtuk, a DSA a múlt hónapban végleges formába öntött Digital Markets Act (DMA) szabálycsomaggal együtt hosszú időre meghatározhatja az online tér nemzetközileg érvényes játékszabályait.
A DSA és a DMA lényegében az EU jó két évtizedes lemaradását hivatott behozni. A korábbi irányelvek ugyanis nem tudták megakadályozni, hogy bizonyos szereplők leuralják az online szolgáltatások piacát. Bár az online platformoknak sok előnyük van (gyors innováció, határokon átnyúló és könnyeben elérhető szolgáltatások és kereskedelem stb.), a nagy piaci szereplők megjelenése új kockázatokat is hozott.
A törvény három területen kívánja ezeket a kockázatokat kezelni: (1) biztosítson védelmet a fogyasztóknak és alapvető jogaiknak az interneten; (2) biztosítson hatékony kereteket az online platformok elszámoltathatóságához; (3) segítse az EU-ban az innovációt, a növekedést, és javítsa a versenyképességet.
Mindenkire kötelező lesz
A DSA uniós szintű jogszabály lesz. Minden olyan digitális szolgáltatásra vonatkozik, amely árukat, szolgáltatásokat vagy tartalmakat közvetít. Az Unió hivatalos honlapján hét pontban foglalták össze, hogy milyen területeket szabályoz a törvény.
A törvény kiemelten kezeli azokat a platformokat, amelyek legalább 45 millió felhasználót (az Unió lakosságának több mint 10 százaléka) érnek el.
● Egységesek lesznek az illegális áruk, szolgáltatások és online tartalmak eltávolítására vonatkozó szabályok, valamint azok a mechanizmusok, melyekkel ezeket a felhasználók megjelölhetik illegálisnak.
● Ezzel párhuzamosan a DSA jogorvoslati lehetőséget is kínál a tartalomtulajdonosoknak a vaktában történő moderálás ellen (például ha az adott tartalmat egy platform tévedésből törölte).
● A nagy platformoknak nyomon kell követniük üzleti felhasználóikat az online piacokon, hogy kiszűrhessék az illegális áruk eladóit.
● A platformoknak sokkal átláthatóbbá kell tenniük a működésüket, beleértve az ajánlási algoritmusaik működési logikáját.
● A nagy platformoknak kockázatalapú intézkedéseket kell foganatosítaniuk, hogy megakadályozzák a rendszereikkel való visszaélést. A kockázatkezelési rendszereik működésének hatékonyságát pedig független auditálással kell bizonyítaniuk.
● A törvény szerint a kutatóknak hozzá kell férniük a nagyon nagy platformok kulcsfontosságú adataihoz, hogy felárthassák, hogyan alakulnak az online kockázatok.
● A DSA meghatározza a felügyeleti struktúrát is az online tér kezelésére. A végrehajtásban az uniós országoké lesz az elsődleges szerep, de a tagállami lépéseket az Európai Digitális Szolgáltatások Tanácsa koordinálja.
Miután az Európai Parlament megszavazza, a tagállamoknak 15 hónapjuk lesz, hogy a DSA-t saját jogrendjükbe ültessék. Ennek legkésőbbi időpontja 2024. január 1.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak