Az kritikus infrastruktúraszolgáltatók kétharmadát érte ransomware-támadás. A kifizetett váltságdíjak mediánja egy év alatt a 41-szeresére emelkedett.

Egyre nagyobb károkat okoznak a zsarolóvírus-támadások a kritikus infrastruktúrák üzemeltetőinek. A Sophos legfrissebb jelentése szerint a kifizetett váltságdíjak mediánja egy év alatt a 41-szeresére, 62 500 dollárról 2,54 millió dollárra emelkedett. A most kimutatott 3,2 millió dollárnyi átlagos kifizetés "csak" hatszorosa a tavalyinak. A tanulmány talán egyetlen pozitív megállapítása, hogy a támadást elszenvedők aránya nem nőtt 2023-hoz képest, maradt 67 százalék.

Az elemzés készítői hangsúlyozzák: megállapításaik többsége csak az adott területen tapasztalható tendenciát mutatja. A válaszok ugyanis hiányosak. Például a váltságdíjakra vonatkozóan a felmérésben részt vevő 275 vállalatból csak 86 közölt adatot.

De a váltságdíj csak egy költségelem. A cégeknek attól függetlenül, hogy fizettek vagy sem, jellemzően további kiadásokat generál a helyreállítás. A helyreállítási költségek mediánja a kritikus infrastruktúrát üzemeltetők körében meghaladta a 3,1 millió dollárt (minden szektort figyelembe véve a globális medián 750 ezer dollár!).

A támadások 80 százaléka vezetett adattitkosításhoz (az összes ágazat átlaga egyébként 70 százalék). A zsarolók sokszor a biztonsági mentéseket is kompromittálták. A támadást elszenvedő cégek 98 százaléka számolt be ilyen kísérletről, 79 százalékuk pedig elismerte, hogy a hekkerek részben vagy egészében sikerrel jártak.

A szervezetek közel kétharmada (61 százalék) reménykedett a könnyebb útban, azaz végül a fizetést választotta. 51 százalékuk viszont (sokszor a fizetési tárgyalásokkal párhuzamosan) megpróbálta biztonsági mentésekből helyreállítani a rendszereit. Korábban a kritikus infrastruktúrát üzemeltetők körében mindig nagyobb arányban voltak azok, akik első körben a biztonsági mentésekhez fordultak segítségért, ez azonban az idén már megfordult.

Az adatok azt mutatják, hogy nő azoknak a szervezeteknek az aránya, melyek párhuzamosan több módszert alkalmaznak: például tárgyalnak a fizetésről, miközben kísérletet tesznek a helyreállításra a biztonsági mentésekből. Tavaly még csak az érintettek 26, idén már 35 százaléka mondta, hogy egynél több módszert vet be.

Az alkudozáson bukni is lehet

Az adatokból az derül ki, hogy a vállalatok több mint fele (52 százalék) próbál alkudozni a kiberbűnözőkkel, vagy húzza az időt, hogy más megoldást találjon. Ez azonban nem mindig sikeres stratégia. A fizetést a kérdőívben is vállalók 26 százaléka úszta meg az eredeti követelésnél olcsóbban, 27 százalékuknak azonban végül többet kellett fizetni.

Az elmúlt évekhez képest romlott a szervezetek esélye a támadás következményeinek gyors elhárítására. Csak minden ötödik válaszadó mondta, hogy maximum egy hét volt normalizálni a cég működését. Tavaly 41 százalék, 2022-ben pedig 50 százalék volt az arányuk. Eközben egy év alatt 36 százalékról 55 százalékra nőtt azoknak a kritikus infrastruktúra cégeknek az aránya, melyeknél egy hónapnál is tovább tartott a helyreállítás. Ez utóbbit a Sophos arra vezeti vissza, hogy egyre kifinomultabbak és komplexebbek a támadások.

A Sophos tanácsa ugyanaz, mint szinte minden kiberbiztonsági szakértőé: nem szabad fizetni. Ha ugyanis nő a fizetési hajlandóság, az csak újabb, erőteljesebb támadásokra serkenti a kiberbűnözőket.

A jelentés innen tölthető le »

Biztonság

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.