Ordosz korábban az ingatlanpiaci leolvadás szomorú eredményeként forgott a hírekben, most pedig azért lehet hallani róla, mert ezrével tesztelik alacsony forgalmú útjain az autonóm járműveket.

A Belső-Mongóliában fekvő Ordoszra korábban Kína legnagyobb szellemvárosaként hivatkoztak. A jó 20 évvel ezelőtt lefektetett tervek hosszú távon egymillió új lakossal számoltak, és már 2010-re elérték volna a 300 ezer beköltözőt, de a hivatalos statisztikák szerint ennek a tizede is alig jött össze az amúgy "2.0-s településnek" nevezett, modern városfejlesztési projektben. Időközben az arányokon sokat sikerült javítani, bár a hírek szerint az eredeti elképzelések így is bőven túlzónak bizonyultak. Ordosz azonban, ha az embereket nem is vonzotta magához olyan arányban, most megpróbál egészen különleges helyszínné válni a gépek számára.

A szóban forgó, Kangbasi nevű terület felfuttatásának egyik célja a szénbányászattól függő helyi gazdaság diverzifikálása lett volna, ezt pedig az ingatlanos buktát követően a technológiai tesztterületté való átalakulással valósítanák meg. A városban összesen 355 kilométernyi közutat jelöltek ki az önvezető járművek, teherautók, robotaxik vagy buszok tesztelésére, amihez a széles, jól burkolt utak és a minimális forgalom kiváló környezetet jelent a gyalogosok veszélyeztetése vagy a bonyolult forgalmi helyzetekben való navigálás kényszere nélkül. Ordosz ezzel Kína húsz hivatalos zónájának egyikévé lépett elő a jármű-felhő-integrációs rendszerek tesztelésére.

Továbbra is különleges hely marad

A helyszín különlegességét az adja, hogy a környéken az említett ipari tevékenységek miatt hatalmas az igény a teheráru-logisztikára – idézi a város illetékes hivatalának vezetőjét a Rest of World néhány nappal ezelőtt közölt riportja. Ez a felállás ideális feltételeket kínál az önvezető járművek kereskedelmi célú hasznosításához az áruszállításban vagy a bányászati ​​szektorban, a kínai vezetés pedig éppen az önvezető járműveket jelölte meg technológiai prioritásként a robotika és a mesterséges intelligencia fejlesztése mellett – ebben a konkrét esetben igazolva azt a stratégiát is, hogy az infrastrukturális hibákat igyekeznek technológiai lehetőségekké alakítani.

A cikk szerint mostanára több mint 2500 eszközt, köztük lézerradarokat és más egységeket telepítettek az utak mellé, hogy elősegítsék az adatgyűjtést, illetve a járművek és az infrastruktúra közötti valós idejű adatcserét. A KargoBot nevű vállalat például 2021 óta teszteli Ordoszban több mint 300 teherautóból álló flottáját, és már eljutott oda, hogy egyetlen biztonsági operátorral kezeli a 2-6 teherautóból álló konvojokat. Az ipari léptékű fuvarozási igények és a lakosság nélküli városi infrastruktúra kombinációja megkülönbözteti a várost a máshol felépített tesztpályáktól, hiszen valódi városi utakat kínál valódi üzleti alkalmazásokkal, de lényegében gyalogosok nélkül.

Mindez természetesen meghatározza a helyszín korlátait is, mert az a kihaltság, ami lehetővé teszi a zavartalan tesztelést, nem biztosít olyan kiszámíthatatlan forgatókönyveket, amelyekkel az önvezető járműveknek máshol meg kell küzdeniük: senki sem rohangál át a teherautók előtt, amelyeknek nem kell feltalálniuk magukat a csúcsforgalomban sem. Sőt ami az ipari önvezető járművek esetében jó kiindulás, az nem annyira jó a fogyasztóközpontú alkalmazásokhoz, amelyek piaci lehetőségei a nagy népsűrűségű városokban rejlenek. Így a városból valószínűleg úgy sem lesz teljesen átfogó önvezető technológiai központ, hogy erős márkát képvisel ezen a területen.

Részletek a Rest of World beszámolójában »

a kép forrása: kargobot.ai
 

Piaci hírek

Gemini Enterprise: itt a Google válasza az OpenAI és a Microsoft nyomulására

A Google új előfizetéses ajánlataival a nem műszaki dolgozókhoz is elvinné a munkájukhoz használható MI-ügynökök fejlesztését, kész megoldásokat és governance eszközöket biztosítva bizonyos funkciókhoz.
 
A mesterséges intelligencia nemcsak az alkalmazásfejlesztést gyorsítja. Hasonló hatékonysággal támogatja a kiberbűnözőket is.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.