A Google hivatalos blogján jelentette be az Android XR-t, a vállalat új operációs rendszerét a kiterjesztett valóságot (extended reality, XR) alkalmazó headsetek és szemüvegek működtetésére. A Samsunggal és a Qualcomm-mal együttműködésben fejlesztett rendszer lényegében a társaság második nekifutása, miután a több mint 10 évvel ezelőtt bemutatott Google Glasst először megpróbálták átmenteni a vállalati felhasználásba, majd tavaly márciusban végleg befejezték az értékesítését. Az Android XR azonban már egy másik piaci környezetbe érkezik, és az XR-eszközök új generációjának ágyazna meg, amelyek tényleg úgy működnének, hogy az átlag felhasználók számára is valódi értéket képviseljenek.
A Google a térbeli számítástechnikára (spatial computing) vonatkozó megközelítése már abba a trendbe illeszkedik, mint az Apple Vision Pro vagy a Meta Quest 3 frissítései: a bejegyzés szerint a felhasználók YouTube-videókat nézhetnek nagy virtuális képernyőkön, felfedezhetik a 3D-s fényképeket, új funkciókat vehetnek igénybe a Google térképszolgáltatásában, vagy egy rakás virtuális képernyőt kezelhetnek a Chrome böngészővel. Az Android XR-ben emellett már alapvető szerepet kap a Gemini mesterséges intelligenciája is, amelynek segítségével az MI-alapú virtuális asszisztenssel meg lehet beszélni a látottakat, és különböző módokon fel lehet majd használni az XR-eszközök vezérlésére is.
A Samsung jövőre kezdi a sort
A közlemény alapján a "Circle to Search" keresést új szintre emeli, ha szó szerint körbe lehet rajzolni bármit, amit az ember lát, de a Gemini által működtetett súgók is mindig elérhetők lesznek a navigációs vagy a fordítási feladatoknál. A Vision Próhoz hasonlóan itt is futtatni lehet az Android telefonos és táblagépes appokat, a most bejelentett előzetes fejlesztői kiadás pedig olyan eszközöket támogat, mint az ARCore, az Android Studio, a Jetpack Compose, a Unity és az OpenXR, amelyek révén rögtön lehetőség lesz alkalmazások és játékok fejlesztésére az Android XR készülékekhez. A Google állítólag már olyan partnerekkel dolgozik együtt a jövőbeni termékeken, mint a Sony, az Xreal vagy a Magic Leap.
Mint kiderült, az első ilyen megerősített készülék a Samsung Project Moohan kódnéven emlegetett XR-headsetje lesz (lásd a fenti képet), ami 2025-ben lesz elérhető, de ennél sokkal többet egyik vállalat sem osztott meg vele kapcsolatban. A Qualcomm részéről annyi azért kiderült, hogy a headset az ugyancsak 2025-ben megjelenő Snapdragon XR2+ Gen 2 lapkakészlettel fog futni, a Samsung pedig megoldaná az Apple Vision Prót érintő ergonómiai problémákat. Az csak később derül ki, hogy sikerül-e alávágni az Apple 3500 dolláros listaárának vagy túlhaladni a jelenlegi csúcskategória legfeljebb kétórás akku-üzemidejét – igaz, ebben az Android XR már a későbbi, eltérő kivitelű és árú eszközök megjelenésére építhet.
Részletek a Google termékblogján »
a kép forrása: news.samsung.com
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak