Normál esetben halálhörgéssel és siralommal érne fel bármelyik szektorban az, ha a gyártók egyetlen év alatt elvesztenék forgalmuk kétharmadát. A kiterjesztett- és virtuális valóság (AR/VR), illetve az ezek kombinálásából megszülető kevert valóság (MR) eszközök szállításaival pont ezt történt, ám az IDC héten kiadott jelentése szerint aggódalomra semmi ok, a még mindig nagyon fiatal szegmens éppen átalakulóban van, a jövő pedig pompásnak ígérkezik.
Az amerikai kutatócég számításai szerint a teljesen vagy részben virtuális elemeket megjelenítő headsetek forgalma éves összevetésben 67,4 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében. Mindez azonban a szakértőket nem lepte meg, mivel ezeknek az eszközöknek a szerepe és felhasználási formája is meglehetősen képlékeny.
A különböző elnevezések között eddig sem volt könnyű eligazodni, de az IDC szükségét érezte, hogy két új kategóriával bővítse a szektorelemzéseknél használt terminológiáját. Eszerint a mixed reality (vegyes vagy kevert valóság) gyűjtőnév alá olyan termékeket sorol, amelyek teljesen eltakarják a viselő látását, a valós környezetet pedig kamerák segítségével vetítik a felhasználó szeme elé. Az extended reality (kiterjesztett valóság) pedig szemüvegre vagy más átlátható felületre vetíti rá az extra digitális tartalmat.
Az árak emelkedő pályán maradtak
Az év első három hónapjában tapasztalt nagyon jelentős visszaesés ellenére az egy termékre jutó átlagos eladási ár (ASP) 1000 dollár fölé kúszott, ami csak részben köszönhető annak, hogy az Apple piacra dobta méregdrága saját headsetjét, a Vision Prót. Az árszint emelkedéséhez hozzájárultak a már régebb óta piacon lévő szereplők is: a Meta például a Quest 3 kiadásával jelezte, hogy több figyelmet szán a prémium kategóriának.
Ami az aktuális piaci erősorrendet illeti, azt továbbra is magabiztosan vezeti a Meta, míg az Apple rögtön a második helyre tudta felverekedni magát a Vision Próval. Őket a a ByteDance, az Xreal és a HTC hármasa követi.
Az AR/VR-piac várható alakulása 2028-ig az IDC szerint
Az IDC várakozásai szerint a headset-szállítások nagyon gyorsan, még ebben az évben visszatérnek a növekedési pályára. Mindez 2024-ben 7,5 százalékos forgalomnövekedésre lehet elég, amit 2025-ben robbanásszerű, 50 százalékot bőven meghaladó expanzió követhet. 2024 és 2028 között pedig évente és átlagosan közel 44 százalékkal nőhet a gyártók által leszállított mennyiség.
(Fotó: Apple)
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak