A virtuális- és kevert valóságot megjelenítő headsetek forgalma ugyan a harmadára esett az első negyedévben, de az IDC szerint innentől már csak meredeken felfelé vezet az út.

Normál esetben halálhörgéssel és siralommal érne fel bármelyik szektorban az, ha a gyártók egyetlen év alatt elvesztenék forgalmuk kétharmadát. A kiterjesztett- és virtuális valóság (AR/VR), illetve az ezek kombinálásából megszülető kevert valóság (MR) eszközök szállításaival pont ezt történt, ám az IDC héten kiadott jelentése szerint aggódalomra semmi ok, a még mindig nagyon fiatal szegmens éppen átalakulóban van, a jövő pedig pompásnak ígérkezik.

Az amerikai kutatócég számításai szerint a teljesen vagy részben virtuális elemeket megjelenítő headsetek forgalma éves összevetésben 67,4 százalékkal csökkent 2024 első negyedévében. Mindez azonban a szakértőket nem lepte meg, mivel ezeknek az eszközöknek a szerepe és felhasználási formája is meglehetősen képlékeny.

A különböző elnevezések között eddig sem volt könnyű eligazodni, de az IDC szükségét érezte, hogy két új kategóriával bővítse a szektorelemzéseknél használt terminológiáját. Eszerint a mixed reality (vegyes vagy kevert valóság) gyűjtőnév alá olyan termékeket sorol, amelyek teljesen eltakarják a viselő látását, a valós környezetet pedig kamerák segítségével vetítik a felhasználó szeme elé. Az extended reality (kiterjesztett valóság) pedig szemüvegre vagy más átlátható felületre vetíti rá az extra digitális tartalmat.

Az árak emelkedő pályán maradtak

Az év első három hónapjában tapasztalt nagyon jelentős visszaesés ellenére az egy termékre jutó átlagos eladási ár (ASP) 1000 dollár fölé kúszott, ami csak részben köszönhető annak, hogy az Apple piacra dobta méregdrága saját headsetjét, a Vision Prót. Az árszint emelkedéséhez hozzájárultak a már régebb óta piacon lévő szereplők is: a Meta például a Quest 3 kiadásával jelezte, hogy több figyelmet szán a prémium kategóriának.

Ami az aktuális piaci erősorrendet illeti, azt továbbra is magabiztosan vezeti a Meta, míg az Apple rögtön a második helyre tudta felverekedni magát a Vision Próval. Őket a a ByteDance, az Xreal és a HTC hármasa követi.
 

Az AR/VR-piac várható alakulása 2028-ig az IDC szerint


Az IDC várakozásai szerint a headset-szállítások nagyon gyorsan, még ebben az évben visszatérnek a növekedési pályára. Mindez 2024-ben 7,5 százalékos forgalomnövekedésre lehet elég, amit 2025-ben robbanásszerű, 50 százalékot bőven meghaladó expanzió követhet. 2024 és 2028 között pedig évente és átlagosan közel 44 százalékkal nőhet a gyártók által leszállított mennyiség.

(Fotó: Apple)

Konzumer tech

Kortól is függ, mire kell a net a magyarnak

Egy friss hazai felmérés ismét visszaigazolta, hogy korunk embere elképzelni sem tudná életét internet nélkül. Az azonban eltérő, hogy az egyes generációk mivel töltik idejüket online.
 
Minden törekvés ellenére jobb, ha megbarátkozunk azzal, hogy a nyomtatás velünk marad.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.