Mióta jobb helyeken az arcmaszk is része lett az otthonukból kilépő emberek alapfelszerelésének, egy csomó fejlesztő vetette rá magát a benne rejlő lehetőségekre. Ezek egyike a japán Donut Robotics, amely más helyi startupokhoz hasonlóan a 2020-as tokiói olimpiára készülve fejlesztett a kommunikációt segítő robotokat. Bár az olimpia megrendezését a járványhelyzet miatt elhalasztották, a cég technológiája nem veszett el, és a Donut Robotics mérnökei egy újabb platformot találtak, ahol azt hasznosítani próbálják: a sokak által viselt egészségügyi maszkokat.
Bár a hatóságok, az egészségügyi szakértők és a józan ész is azt diktálják, hogy közösségbe lépve a tünetektől függetlenül mindenki igyekezzen maszkot viselni, az arcot takaró eszközök tagadhatatlanul megnehezítik a kommunikációt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tompítják a beszédhangokat, de elfedik a beszélő arckifejezéseit is, ami még nehezebben érthetővé teszik a mondanivalóját. Erre kínálna részleges megoldást a C-Mask néven bemutatott új termék, ami képes átiratot készíteni a viselője szavaiból, sőt a japán mellett nyolc másik nyelvre le is fordíthatja azokat.
A Donut Robotics annak idején a tokiói nemzetközi repülőtérrel kötött szerződést a tolmácsként és idegenvezetőként is működő robotok szállítására, a C-Mask pedig az ezekben alkalmazott megoldásokat hasznosítja az új helyzethez igazodó eszközökben. A beszédet felvevő maszkok Blurtooth-kapcsolaton keresztül csatlakoznak a felhasználók mobil eszközeihez, ahol a megfelelő alkalmazás képes hívásokat kezelni, szöveggé alakítani a beszédet, és átfordítani azt angol, francia, spanyol, kínai, koreai, vietnámi, indonéz vagy thai nyelvekre.
Európában is megjelennének vele
A cég mérnökeinek mindössze egy hónapra volt szükségük ahhoz, hogy a tolmácsrobotokhoz fejlesztett technológiát a maszkokra implementálják, és abból kereskedelmi forgalomba hozható terméket készítsenek. A Donut Robotics szerint nem sokkal az eszköz bejelentését követően odahaza már több mint 5 ezer darabos megrendelésük van, amit szeptemberben kezdenek el teljesíteni; ahogy írják, a Reuters legelső, június végi beszámolójának nyomán rövid időn belül 250 megkeresést kaptak a világ 30 országából a különféle együttműködési lehetőségekkel kapcsolatban.
Ennek megfelelően a C-Mask nemsokára Európában, az Egyesült Államokban és Kínában is megjelenhet. Az eszköz elnevezése a Donut Robotics oldalán is meghatározott "öt cére" utal, vagyis az angol "clear voice", "connect with smartphone", "cool design", "clean material" és "combat coronavirus" kifejezésekre. A gyártó üzleti terve egyébként nem a fizikai termékekre, hanem a hozzá kapcsolódó alkalmazás előfizetéseire épül. Magát a maszkot 40 dollár körüli áron hozzák forgalomba, a gyártás beindításához szükséges tőkét pedig a cég részvényeinek értékesítéséből teremtették elő a japán Fundinno crowdsourcing oldalon.
A Reuters beszámolója szerint az eredetileg kitűzött 7 millió jenes célt 3 perc alatt elérték, a kampányt pedig alig több mint fél óra múlva 28 millió jennél (nagyjából 80 millió forintnál) zárták le.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak