Egy japán startup pillanatok alatt áthangszerelte az eredetileg tolmácsrobotokhoz fejlesztett technológiáját, és szeptemberben már szállítani kezdi az új eszközöket.
Hirdetés
 

Mióta jobb helyeken az arcmaszk is része lett az otthonukból kilépő emberek alapfelszerelésének, egy csomó fejlesztő vetette rá magát a benne rejlő lehetőségekre. Ezek egyike a japán Donut Robotics, amely más helyi startupokhoz hasonlóan a 2020-as tokiói olimpiára készülve fejlesztett a kommunikációt segítő robotokat. Bár az olimpia megrendezését a járványhelyzet miatt elhalasztották, a cég technológiája nem veszett el, és a Donut Robotics mérnökei egy újabb platformot találtak, ahol azt hasznosítani próbálják: a sokak által viselt egészségügyi maszkokat.

Bár a hatóságok, az egészségügyi szakértők és a józan ész is azt diktálják, hogy közösségbe lépve a tünetektől függetlenül mindenki igyekezzen maszkot viselni, az arcot takaró eszközök tagadhatatlanul megnehezítik a kommunikációt. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a tompítják a beszédhangokat, de elfedik a beszélő arckifejezéseit is, ami még nehezebben érthetővé teszik a mondanivalóját. Erre kínálna részleges megoldást a C-Mask néven bemutatott új termék, ami képes átiratot készíteni a viselője szavaiból, sőt a japán mellett nyolc másik nyelvre le is fordíthatja azokat.
 


A Donut Robotics annak idején a tokiói nemzetközi repülőtérrel kötött szerződést a tolmácsként és idegenvezetőként is működő robotok szállítására, a C-Mask pedig az ezekben alkalmazott megoldásokat hasznosítja az új helyzethez igazodó eszközökben. A beszédet felvevő maszkok Blurtooth-kapcsolaton keresztül csatlakoznak a felhasználók mobil eszközeihez, ahol a megfelelő alkalmazás képes hívásokat kezelni, szöveggé alakítani a beszédet, és átfordítani azt angol, francia, spanyol, kínai, koreai, vietnámi, indonéz vagy thai nyelvekre.

Európában is megjelennének vele

A cég mérnökeinek mindössze egy hónapra volt szükségük ahhoz, hogy a tolmácsrobotokhoz fejlesztett technológiát a maszkokra implementálják, és abból kereskedelmi forgalomba hozható terméket készítsenek. A Donut Robotics szerint nem sokkal az eszköz bejelentését követően odahaza már több mint 5 ezer darabos megrendelésük van, amit szeptemberben kezdenek el teljesíteni; ahogy írják, a Reuters legelső, június végi beszámolójának nyomán rövid időn belül 250 megkeresést kaptak a világ 30 országából a különféle együttműködési lehetőségekkel kapcsolatban.

Ennek megfelelően a C-Mask nemsokára Európában, az Egyesült Államokban és Kínában is megjelenhet. Az eszköz elnevezése a Donut Robotics oldalán is meghatározott "öt cére" utal, vagyis az angol "clear voice", "connect with smartphone", "cool design", "clean material" és "combat coronavirus" kifejezésekre. A gyártó üzleti terve egyébként nem a fizikai termékekre, hanem a hozzá kapcsolódó alkalmazás előfizetéseire épül. Magát a maszkot 40 dollár körüli áron hozzák forgalomba, a gyártás beindításához szükséges tőkét pedig a cég részvényeinek értékesítéséből teremtették elő a japán Fundinno crowdsourcing oldalon.

A Reuters beszámolója szerint az eredetileg kitűzött 7 millió jenes célt 3 perc alatt elérték, a kampányt pedig alig több mint fél óra múlva 28 millió jennél (nagyjából 80 millió forintnál) zárták le.

Konzumer tech

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.