Látványosan eltérő, ahogy a felső vezetés és az alkalmazottak megítélik az MI-megoldások bevezetését. A Qualtrics globális felmérésének tanulsága, hogy az álláspontok közelítése nélkül nem lesznek sikeresek ezek a projektek.

Alapvetően határozza meg az mesterségesintelligencia-megoldások bevezetésének és használatának a megítélését, hogy ki milyen pozíciót tölt be egy szervezetben, állítja a Qualtrics State of AI in Employee Experience című tanulmánya. A világszerte 35 ezer alkalmazott és vezető megkérdezésével készített kutatás szerint az alkalmazottak alig több mint fele (53 százalék) bízik abban, hogy a felső vezetés képes lesz hatékonyan integrálni az MI-megoldásokat a szervezetben.

Az alkalmazottak (a kutatók ebbe a kategóriába soroltak mindenkit a gyakornokoktól a középvezetőkig) félelmei főleg egzisztenciális jellegűek: nem bíznak abban, hogy az MI-ért felelős vezetők jobban vagy legalább annyira figyelnek az alkalmazottak jólétére, mint a profitmaximalizálásra.

A sikerhez most a menedzsmentnek kell változtatnia

Ezzel szemben a felső vezetők (igazgatói szint és afölött) többsége – tíz válaszadóból hét vezető – meg van győződve arról, hogy képes ezt a két szempontot összhangba hozni. A felső vezetők 71 százaléka mondta, hogy hatékonyan, míg 69 százaléka, hogy az alkalmazottai jólétének maximális figyelembevételével tudja megvalósítani a bevezetést.

Európában a globális átlagnál nagyobb a szakadék az MI megítélésében az alkalmazottak és a felső vezetés között. Németországban például 27 (hatékony megvalósítás) és 28 (a profit vs. jólét) százalékpont a különbség, ami elsősorban a munkavállalók negatívabb helyzetértékelésének köszönhető.

Ezen csak részben segít az őszinte és transzparens kommunikáció, ami amúgy minden szervezetben alap kellene legyen. A Qualtrics tanulmánya szerint a menedzsmentnek újra kell gondolnia az MI bevezetésével kapcsolatos elvárásait. Ha a termelékenység ugrásszerű növekedését (értsd egységnyi idő alatt sokkal többet) várják-remélik tőle, szinte borítékolható a csalódás. A munkavállalók ugyan számolnak azzal, hogy az MI-vel gyorsabban elvégzik a munkájukat, de az így felszabaduló időt alig több mint negyedük (27 százalék) fordítaná a munkamennyiség növelésére. 47 százalékuk inkább tökéletesebbre csiszolná azt, amit csinál, 42 százalékuk pedig saját munkája hatékonyságát javítaná a munkamennyiség növelése nélkül.

Itt is vannak regionális sajátosságok. Az USA-ban inkább a termelékenységüket növelnék a munkavállalók, míg az európaiak a minőségjavítást, az ázsiaiak pedig a hatékonyságukat javítanák. (Az amerikai válaszok annak fényében nem túl meglepőek, hogy egyre több cég jár el úgy, ahogy a Business Insider értesülései szerint a Microsoft is tervezi: kirúgja a kevésbé hatékony munkavállalóit, hogy jól teljesítőkkel helyettesítse.)

Lehet ezt jól csinálni?

A Qualtrics szerint vannak olyan ökölszabályok, melyek betartásával legalábbis csökkenteni lehet az alkalmazotti ellenállást az MI-vel szemben. Az MI-bevezetési projektekre is igaz, hogy csak akkor lehetnek sikeresek, ha az összes érintett (pl. a belső és külső felhasználók) elfogadja. Vannak technikai feltételek, például hogy a vállalat technológiai fejlettségét, a meglévő rendszerek adottságait figyelembe véve kell megoldást választani. De legalább ennyire fontosak az alkalmazottak meglévő adottságai.

Először is már az MI-projekt legelején tisztázni kell a közös nevezőt, hogy mi is a célja a mesterséges intelligencia bevezetésének, és ki mit várhat tőle. Ezzel sok problémának lehet elejét venni a megvalósítási szakaszban.

A közös nevezők keresése során lehet azonosítani a szervezetben azokat az alkalmazottakat is, akik eleve támogatólak állnak az MI bevezetéséhez. Ők segíthetnek elfogadtatni a szélesebb körben a technológiát, bevonhatók a pilotokba, de akár a kollégák oktatásába is. Utóbbihoz már a projekt elején érdemes kidolgozni az MI használatának belső szabályzatát, az etikai irányelveket stb.

Az MI-bevezetés olyan projekt, amely a HR és az IT minden korábbinál szorosabb együttműködését igényli, összegzi a felmérést a tanulmány. Az IT-nél van a szakértelem, hogy a cég megfelelő eszközöket válasszon, de a HR feladata, hogy az alkalmazottak elfogadják és hatékonyan használják azokat.

The 2025 State of AI in Employee Experience »

Közösség & HR

Szuperalkalmazással és nagy adag cinizmussal jelent meg az X a CES-en

A közösségi platform a kifizetéseket és a tartalomgyártók lehetőségeit is örökre megváltoztatná új szolgáltatásaival, de közben finoman hülyének nézi a közönséget.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.