A böngészők számítógépes jelenlétének mérése mindig is kényes téma volt. Ahány ház, annyi szokás, és pontosan annyi eredmény. Így fordulhatott elő, hogy miközben az egyik elemzőnél már hosszú évek óta a Google Chrome állt az élen, egy másiknál még az Internet Explorer vígan hordta a képzeletbeli koronát. Egészen mostanáig.
Ledőlt az utolsó bástya
A Net Market Share áprilisi adatai szerint ugyanis a Microsoft böngészőjét a desktopos netezések 41,3 százalékánál használták, miközben a Chrome 41,6 százalékot ért el. Ez az első havi statisztika, amelyikben a Google böngészője maga alá gyűrte az Explorert. Ráadásul hiába érkezett a Windows 10-zel együtt egy új reménység Redmondból, az Edge egyelőre a térképre sem tudott felkerülni a Net Market Share-nél.
Ha a fenti grafikonon átkattintunk a másik adatsorra, sokkolóan eltérő erőviszonyokat látni. A StatCounter számításai szerint ugyanis már 2012-ben megtörtént az, ami a másik webmonitorozó cégnél még csak most jött el. Azóta a különbség csak nőtt, és ma már ott tartunk, hogy az amúgy nem túl acélos Firefox is népszerűbbnek látszik, mint az Internet Explorer. Némi szépségtapasz a Microsoftnak, hogy a StatCounter legalább már értékelhető, 2 százalék feletti részesedést mutat ki az Edge esetében.
Eltérő nézőpontok, ugyanaz a trend
A durva különbséget általában az eltérő módszertannal szokás magyarázni. A különböző kutatások alapját más és más forrás képezi, ráadásul az is változó, hogy mi alapján számolják a részesedést (egyedi látogatószám, letöltött oldalak darabszáma, adatforgalom mennyisége stb.).
Az viszont bizonyos, hogy ha eddig volt is mibe kapaszkodnia a Microsoft PR-csapatának, immár azt az érvet is elvesztették, hogy "de itt meg mi vagyunk az elsők". A trend egyértelműen kirajzolódik mindkét grafikonon, és pontosan ugyanazt mutatja: a valaha tényleg egyeduralkodó Explorer immár a múlt királya.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak