A KPMG felmérése szerint az agilitással lehet megfelelő választ adni a digitális diszrupció kihívásaira.

Újra kell gondolni az évtizedek óta alkalmazott üzleti modelleket, újra kell írni a szabályokat, véli a megkérdezett vállalatvezetők többsége a KPMG 11 ország több mint 1300 globális cégvezetőjének megkérdezésével készült CEO Outlook című kutatása. A vállalatvezetőket a rendkívül gyorssá váló környezeti, gazdasági és technológiai változások kényszerítik arra, hogy megkérdőjelezzék a régi beidegződésiket. Olyan, régebben kevésbé fontos szempontok is felértékelődtek, mint klímaváltozás. A vezetők 76 százaléka szerint például szervezetük növekedésében kulcsszerepe lesz annak, hogy képesek lesznek-e áttérni a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából tiszta technológiákra.

Lassulásra számítanak

Jól jelzi a vezetők jövővel kapcsolatos elbizonytalanodását, hogy a vizsgált országok többségében sokkal pesszimistábbak a cégvezetők a globális gazdaság növekedésével kapcsolatban, mint egy éve. Míg tavaly 77 százalékuk, idén már csak 62 százalékuk vár növekedést. A globális gazdasággal kapcsolatos optimizmusban egyébként elég nagy a szórás országonként. Bár a 11 ország többségében látványosan csökkent, az USA-ban például megugrott (52 százalékról 87 százalékra).

Ezzel szemben saját cégüknek 94 százalékuk jósolt növekedést a következő három évben, sőt 36 százalékuk több mint 6 százalékkal növelné vállalata létszámát ez időszak alatt. Az azonban már ismét a bizonytalanságról szól, hogy a CEO-k cégük saját ágazatában betöltött diszrupciós szerepét közel sem ítélik meg ennyire optimistán (lásd a lenti grafikont).

A cégvezetők egyre tisztábban látják: a stabil piaci pozíció vagy a nagy méret egyáltalán nem jelent versenyelőnyt. Emellett minden korábbi időszaknál fontosabbá vált, hogy az adott szervezet képes legyen a folyamatos, gyors és sikeres innovációra. Ennek forrása azonban nem feltétlenül a belső tudás, érkezhet például új stratégiai partnerségekből vagy felvásárlásokból is.

 
KPMG CEO Outlook 2019
Infogram


Összességében a gyors reagálás képességének megszerzése kihat a menedzsmentre és a szervezet működésére is. Új C-szintű vezetői szerepek születnek, a hagyományos feladatokat ellátó CXO-k mellé egyre több cégnél csatlakozik be például a Chief Analytics Officer vagy a Chief Digital Officer is. A válaszadók 84 százaléka egyébként azt állította, hogy dolgozik a vezetői szint átalakításán, hogy mind gyorsabbá és rugalmasabbá váljon a döntéshozás.

Az új képességeknek ára van

A rugalmasságnak nem csak a vezetői szinten, hanem a teljes szervezetben érvényesülnie kell. Ennek eszköze az agilitás. A válaszadók 67 százaléka úgy véli, hogy az agilitás a kulcsa annak, hogy a vállalata továbbra is fontos szereplő maradhasson az adott piacon (tavaly még csak 59 százalék volt az arányuk). Az agilis működés biztosítja ugyanis, hogy az igények (ügyfelek) és körülmények (szabályzó környezet, technológia stb.) változására gyorsan reagálhasson egy szervezet. A nehézséget az adja, hogy az agilitást nem csak projektek szintjén kell megvalósítani, hanem a vállalat teljes működési modelljében. A válaszadók 56 százaléka állította, hogy a szervezetének működésében már meg is jelenik ez.

A CEO-k többsége szerint az új digitális képességek és kultúra megszerzésének legjobb módja a felvásárlás, amely gyorsabb fejlődést eredményez, mint az organikus út. Viszont azt is látják, hogy itt már nem csak hagyományos – piacszerző – felvásárlásokban kell gondolkodni. 84 százalékuk gondolkodik ilyen proaktív M&A-stratégiában. Ha választaniuk kellene egy új technológia megvásárlása és a munkaerő fejlesztése között, hogy javuljon a vállalat ellenálló képessége, akkor kétharmaduk a technológiavásárlás mellett döntene.

Szakember nélkül a technológia sem működik

Pedig a válaszadók egy része azzal is tisztában van, hogy a technológia önmagában kevés. Elengedhetetlen hozzá a munkavállalók digitális felkészítése. 44 százalékuk nyilatkozta azt, hogy a jelenlegi alkalmazottainak több mint felét fel akarja vértezni új digitális képességekkel.

Ebben az egyik forró téma annak ellenére a mesterséges intelligencia, hogy még csak a válaszadók 16 százalékánál működnek MI-megoldások, például szoftverrobotok. További 31 százalékuknál már futnak pilotok. 53 százalékuk viszont azt nyilatkozta, hogy csupán korlátozott vállalásokat tett ezen a téren.

A kibervédelem már kevésbé fontos, sorrendben csak a negyedik a CEO-k agendájában. 69 százalékuk azonban prioritásként kezeli egy robusztus kibervédelmi stratégia létrehozását, 71 százalékuk pedig az információbiztonságot a széles értelemben vett innovációs stratégiájában is kulcstényezőnek tartja.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.