A közösségi hálózatnak érthető módon nem tetszik, hogy több ázsiai fejlesztő is malware-ek telepítésével igyekszik megcsapolni hirdetési hálózatát.

A kedden beadott kereset szerint két alkalmazásfejlesztő cég is olyan appokat forgalmaz, amelyek nem létező kattintások elszámolásával pörgetik fel a bevételeiket. Az ügy már csak azért is érdekes, mert a megnevezett programok egyikét már több mint 100 milliószor töltötték le a Google áruházából, ráadásul jelenleg is szabadon elérhető.

Zavarosban halászó fejlesztők

A Facebook által indított perben a vállalat azzal vádolja a hongkongi LionMobi és a Szingapúrban bejegyzett JediMobi cégeket, hogy a Play Store-ban kínált alkalmazásaik rosszindulatú adware-ként funkcionálnak és nagyüzemben folyik rajtuk keresztül a hirdetési csalás. A kód ugyanis olyan kattintásokat generál, amelyek a valóságban nem felhasználóktól érkeznek.

Ez azért kellemetlen a Zuckerberg-birodalomnak, mert az Audience Network szolgáltatásán keresztül nem csupán saját felületein értékesít reklámokat. A programra jelentkező fejlesztők a programjaikban elhelyezett facebookos hirdetésekért természetesen jutalékot kapnak a közösségi óriástól. Ám ha ezt valaki mesterségesen tupírozza fel, az természetesen vegytiszta csalás.

Az eset súlyát jól érzékelteti, hogy a LionMobi Power Clean - Antivirus and Phone Cleaner App elnevezésű termékét az alkalmazásáruház statitsztikája szerint több mint 100 milliószor telepítették. Ehhez képest eltörpül a másik beperelt cég Calculator Plus appja, amit "csak" több mint 5 millióan raktak a mobiljukra.

A keresetből nem derül ki, hogy milyen összegű károkozásról van szó, az viszont igen, hogy nem csak a Facebookot, de magát az alkalmazásboltot üzemeltető Google-t is lehúzták az állítólagos csalók. A Facebook egyébként a nem valóságos reklámkattintások miatt még márciusban kártalanította hirdető partnereit, a két fejlesztő fiókját pedig letiltotta saját rendszerében.

Volt is, lesz is

A reklámbevételeket megcsapoló próbálkozások egyébként felmérések szerint az utóbbi időben jelentősen visszaestek. Mivel hatalmas, és évről évre emelkedő piacról van szó, nem csoda, hogy a két legnagyobb szereplő, a Google és a Facebook igyekszik is mindent megtenni a visszaélések kipurgálására. A javuló tendencia ellenére azonban láthatóan még mindig lehet rést találni a pajzson.

A Facebooknak amúgy nem csak az adware-ek kapcsán gyűlik meg a baja a távol-keleti cégekkel. Májusban egy dél-koreai vállalkozást citált bíróság elé, mert az analitikával foglakozó cég a gyanú szerint a közösségi hálózaton gyűjtött adatokat jogtalanul használta fel saját marketing- és hirdetési szolgáltatásainak értékesítéséhez. Az eset súlyossága egyébként nem tisztázódott, ám a Facebook meglehetősen lassú tempóban előadott fellépése újabb példát szolgáltatott rá, hogy az elmúlt években mennyivel fontosabb volt számára a növekedés, mint a rosszhiszemű felhasználás kiszűrése és a platform felhasználóinak védelme. Ezzel szemben a hirdetési bevételek megcsapolása természetesen sokkal vörösebb posztónak tűnik.

Biztonság

Bezúzza okostelefonos VR-szemüvegét a Google

A mobilról működtethető Daydream nem igazán érdekelte a felhasználókat, a társaság innentől a kiterjesztett valóságra és az AR alapú szolgáltatásokra koncentrál.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.