Miközben legfelsőbb szinteken zajlik a gazdasági szkandermeccs az USA és Kína között, a nagyvállalatok simán szövetséget kötnek a másik országban, hogy hazai versenytársukat megszorongathassák.

Talán itthon kevésbé ismert a Google Express szolgáltatás, mivel a keresőóriás saját online boltja csak az Egyesült Államokban érhető el. A partnerkereskedők termékét egy helyen kínáló webshophoz most a kínai JD.com is csatlakozott. Egyelőre kísérleti jelleggel.

Amerikai, kínai két jó barát?

A történetnek az ad külön pikantériát, hogy mindeközben az amerikai kormányzat igyekszik tűzzel-vassal kiebrudalni a kínai cégeket az ország kritikus, vagy csak jelentős rendszereiből, és úgy általában is gátat szabni a kínai nyomulásnak a világban. Ebben a környezetben üditően barátinak hat a két ország óriásvállalatainak egymásra találása. Utóbbi azonban kőkemény üzletpolitika, ami úgy tűnik, még a nemzeti összetartozás eszméjénél is erősebb mozgatórugó tud lenni.

A Google, egészen pontosan a céget birtokló Alphabet ugyanis az Amazon hazai uralmát akarja letörni, míg a JD.com számára az lenne a fontos, hogy az Alibaba ne nőjjön túlságosan a fejére. A kínai kereskedő megjelenése a Google Express kínálatában persze egyelőre csak egy tapogatózásnak tekinthető. A jellemzően olcsó elektronikai termékeket, kiegészítőket kínáló, Joybuynak elnevezett részlegről maga a kínai vállalat szóvivője is csak annyit mondott, hogy mindössze egy tesztidőszak elején járnak a témában.

A lépés viszont egyáltalán nem tekinthető meglepetésnek, hiszen a Google tavaly 550 millió dolláros befeketetést eszközölt a kínai kereskedelmi vállalatban. Utóbbi méretéről beszédes adat, hogy ezzel az összeggel a Google még 1 százaléknyi tulajdonos sem lett. Az amerikaiak láthatóan igyekeznek annak ellenére szorosabb jelenlétet kiharcolni Kínában, hogy a cég ikonikus keresője 2010. óta nem elérhető a cenzúra miatt. (A tavaly nyilvánosságra került visszatérési terveket pedig a felzúdulás hatására egyelőre a fiókba tették.) Ennek egyik formája az a sor kisebb befektetés is, amiket a cég olyan feltörekvő kínai startupokba tolt, amelyek jellemzően mesterségesintelligencia-kutatással foglalkoznak.

A JD.com oldaláról pedig szintén felsejlenek más nyugati szálak is. A kínai vállalatban ugyanis befektetőként megtaláljuk a világ két legnagyobb áruházláncát, az amerikai Walmartot és a francia Carrefourt. Ezek a befektetések pedig különböző együtműködések előtt nyitnak utat a hazai piacokon kívüli terjeszkedésre. 

Mindenki mindenki ellen

Hogy a történet még kacifántosabb legyen, a JD.com mögött ott magasodik az ország legnagyobb vállalata, a Tencent, amely előszeretettel megy ölre a szintén kínai Alibabával. A két gigász az elmúlt években 10 milliárd dollárnál is többet fektetett abba, hogy egymás orra elől halásszák el a különböző térségekben aktív fizikai áruházláncokat. Az uralkodó nézet szerint ugyanis a hagyományos üzletek segíthetik az online áruházak forgalmának bővítését is.

Az USA-ban hasonló a helyzet, miközben a Walmart a hagyományos tevékenységét félti, a Google-nek úgy általában fáj az Amazon léte, hiszen a cloudos szolgáltatásoktól kezdve a keresésig minden területen tengelyt akasztanak egymással. Éppen ezért kapva kapnak azokon a lehetőségeken, amelyekkel erősíthetik pozíciójukat a rendkívül dinamikus ázsiai régióban, miközben párhuzamos otthon jobb, szélesebb szolgáltatásokkal próbálhatják felvenni a a versenyt az Amazon áruházával.

Piaci hírek

Összezuhantak a Meta részvényei, amikor kiderült, hogy az MI pénzbe kerül

Sokan próbáltak szabadulni a papíroktól, miután a vállalat lassulásra figyelmeztetett a mesterséges intelligencia fejlesztésével összefüggő, hosszabb távra szóló beruházásokra hivatkozva.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.