Miközben legfelsőbb szinteken zajlik a gazdasági szkandermeccs az USA és Kína között, a nagyvállalatok simán szövetséget kötnek a másik országban, hogy hazai versenytársukat megszorongathassák.

Talán itthon kevésbé ismert a Google Express szolgáltatás, mivel a keresőóriás saját online boltja csak az Egyesült Államokban érhető el. A partnerkereskedők termékét egy helyen kínáló webshophoz most a kínai JD.com is csatlakozott. Egyelőre kísérleti jelleggel.

Amerikai, kínai két jó barát?

A történetnek az ad külön pikantériát, hogy mindeközben az amerikai kormányzat igyekszik tűzzel-vassal kiebrudalni a kínai cégeket az ország kritikus, vagy csak jelentős rendszereiből, és úgy általában is gátat szabni a kínai nyomulásnak a világban. Ebben a környezetben üditően barátinak hat a két ország óriásvállalatainak egymásra találása. Utóbbi azonban kőkemény üzletpolitika, ami úgy tűnik, még a nemzeti összetartozás eszméjénél is erősebb mozgatórugó tud lenni.

A Google, egészen pontosan a céget birtokló Alphabet ugyanis az Amazon hazai uralmát akarja letörni, míg a JD.com számára az lenne a fontos, hogy az Alibaba ne nőjjön túlságosan a fejére. A kínai kereskedő megjelenése a Google Express kínálatában persze egyelőre csak egy tapogatózásnak tekinthető. A jellemzően olcsó elektronikai termékeket, kiegészítőket kínáló, Joybuynak elnevezett részlegről maga a kínai vállalat szóvivője is csak annyit mondott, hogy mindössze egy tesztidőszak elején járnak a témában.

A lépés viszont egyáltalán nem tekinthető meglepetésnek, hiszen a Google tavaly 550 millió dolláros befeketetést eszközölt a kínai kereskedelmi vállalatban. Utóbbi méretéről beszédes adat, hogy ezzel az összeggel a Google még 1 százaléknyi tulajdonos sem lett. Az amerikaiak láthatóan igyekeznek annak ellenére szorosabb jelenlétet kiharcolni Kínában, hogy a cég ikonikus keresője 2010. óta nem elérhető a cenzúra miatt. (A tavaly nyilvánosságra került visszatérési terveket pedig a felzúdulás hatására egyelőre a fiókba tették.) Ennek egyik formája az a sor kisebb befektetés is, amiket a cég olyan feltörekvő kínai startupokba tolt, amelyek jellemzően mesterségesintelligencia-kutatással foglalkoznak.

A JD.com oldaláról pedig szintén felsejlenek más nyugati szálak is. A kínai vállalatban ugyanis befektetőként megtaláljuk a világ két legnagyobb áruházláncát, az amerikai Walmartot és a francia Carrefourt. Ezek a befektetések pedig különböző együtműködések előtt nyitnak utat a hazai piacokon kívüli terjeszkedésre. 

Mindenki mindenki ellen

Hogy a történet még kacifántosabb legyen, a JD.com mögött ott magasodik az ország legnagyobb vállalata, a Tencent, amely előszeretettel megy ölre a szintén kínai Alibabával. A két gigász az elmúlt években 10 milliárd dollárnál is többet fektetett abba, hogy egymás orra elől halásszák el a különböző térségekben aktív fizikai áruházláncokat. Az uralkodó nézet szerint ugyanis a hagyományos üzletek segíthetik az online áruházak forgalmának bővítését is.

Az USA-ban hasonló a helyzet, miközben a Walmart a hagyományos tevékenységét félti, a Google-nek úgy általában fáj az Amazon léte, hiszen a cloudos szolgáltatásoktól kezdve a keresésig minden területen tengelyt akasztanak egymással. Éppen ezért kapva kapnak azokon a lehetőségeken, amelyekkel erősíthetik pozíciójukat a rendkívül dinamikus ázsiai régióban, miközben párhuzamos otthon jobb, szélesebb szolgáltatásokkal próbálhatják felvenni a a versenyt az Amazon áruházával.

Piaci hírek

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.