Nem csak a tengerentúlon öntik a pénzt az offline kiskereskedelembe, a nagy kínai techcégek is dollármilliárdokért próbálják megszerezni egymás elől a fizikai boltokat.

Az elmúlt tizenkét hónapban az Alibaba és a Tencent összesen több mint 10 milliárd dollárt fektettek a kiskereskedelmi terjeszkedést célzó üzletekbe, ami az online elérés mellett a fizikai boltok csatlakoztatását jelenti a szolgáltatók rendszereihez. A két nagyvállalat, melyek együttes cégértéke mára túllépte az ezer milliárd dollárt, a beszámolók szerint egyre komolyabb harcot vív egymással fizikai értékesítési pontok fölötti befolyásért, így az árverseny mellett a jövőben is egyre komolyabb forrásokatállítanak az agresszív terjeszkedési stratégia mögé.

Az Alibaba jelenleg a kínai piac vezető e-kereskedője, Ant Financial nevű, nemsokára tőzsdére kerülő leányvállalata pedig a mobil fizetési szegmens legerősebb szereplője. A Tencent a digitális fizetési szolgáltatások mellett a jözösségi médiában és a játékiparban különösen erős, ezen felül többségi tulajdonosa a JD.Com-nak, a második legnagyobb kínai online kiskereskedőnek.

A két vállalat egy sor partnerséggel igyekszik az Alibaba felvenni a versenyt az Alibabával szemben: egyebek mellett a világ két legnagyobb áruházláncával, az amerikai Walmarttal és a francia Carrefourral is együttműködnek. Előbbi szintén bevásárolta magát a JD.Com-ba, utóbbi esetben pedig a Tencent jelentett be jövőbeni befektetéseket a francia multi kínai egységébe. (Az Alibaba eközben az Auchannal állapodott meg tavaly novemberben, ami gyors döntésre kényszerítette a kínai piacról való teljes kivonulást fontolgató Carrefourt.)

A fizikai értékesítési pontokon múlik a növekedés

A Tencent az elmúlt időszakban részesedést szerzett a Yonghui és Wanda Commercial láncokban, a ruházati termékben utazó Vipshopban és Heilan Home-ban, nem sokkal ezelőtt pedig a Bubugao élelmiszeráruházakkal kezdett együttműködést. Az Alibaba a maga részéről újabb befektetéseket ütött nyélbe a Suning.com, az Intime Retail, a Sanjiang Shopping Club, a Lianhua Supermarket és az IKEA-szerű Easyhome láncokban.

A két társaság eközben a cloud szolgáltatások és a saját big data platformok építésére koncentrál, a jelenleg is zajló téli olimpiai játékok e-kereskedelmi hátterét és bizonyos felhőszolgáltatásait is Alibaba biztosítja.

Miután Kínában a kiskereskedelmi forgalom 85 százalékát a fizikai boltok termelik, a fizetési szolgáltatások szempontjából is nagyon fontos belépési pontnak számítanak. Már csak az arányok miatt is ez az a terület, ahol az e-kereskedelmi szolgáltatók komoly növekedést érhetnek el, ezért nem meglepő, hogy a nagy technológiai cégek mind ki akarják hasítani belőle a maguk szeletét.

A kínai mobilfizetési piacot egyébként 13 ezer milliárd dollárosra becsülik, amelyen az Alibaba Alipay platformja a legerősebb, de a Tencent saját megoldása is gyorsan zárkózik a Weixin chat alkalmazás népszerűségét kihasználva.

A Reuters beszámolója szerint a helyi boltok kényszerhelyzetbe kerültek, és egyre többen úgy érzik, hogy muszáj elköteleződniük valamelyik óriás szolgáltató irányába a kettő közül, máskülönben a konkurencia felfalja őket. Persze a rendszerek nyilvánvaló előnyöket is biztosítanak a kereskedők számára, hiszen hozzáférést kapnak az említett fizetési rendszerekhez, logisztikai hálózatokhoz vagy akár közösségimédia-jelenléthez – nem beszélve arról az irdatlan adattömegről és analitikai készségekről, amelyekkel a techcégek rendelkeznek.

Az Alibaba például két hete is közel félmilliárd dollárt invesztált a Beijing Shiji Information Technology kiskereskedelmi big data platformot fejlesztő leányvállalatába, és a Taobao online piactéren keresztül stratégiai keretmegállapodást kötött a 300 ezer kiskereskedelmi partnerrel rendelkező Shiji-vel, amelybnek a Taobao már 2014 óta kisebbségi tulajdonosa. Ez az Alibaba közleménye szerint hozzásegíti majd a vállalatot, hogy még hatékonyabban támogassa a fizikai boltokat a digitális gazdaságban való érvényesülésben.

A tengerentúlon az Amazon ugyanekkora lendülettel dolgozik fizikai jelenlétének erősítésén, és az év végén sikerként könyvelte el, hogy már megszerezte az amerikai kiskereskedelmi piac 4 százalékát. Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, a Walmart eközben majdnem ugyanekkora jelenlétet kapart össze magának az e-kereskedelemben, és a két kereskedő egymás területére próbál benyomulni – a párhuzamosságok már egészen odáig mennek, hogy a Walmart befektetői komolyan felvetették a cég hatalmasra növekedett cloud infrastruktúrájának, illetve szabad kapacitásainak monetizálását, egy az egyben az Amazon és az AWS mintájára.

Piaci hírek

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.