Jelentősen növeli kaliforniai lefedettségét a Google anyavállalatához tartozó Waymo. Az Alphabet tulajdonában lévő autonóm fuvarmegosztó szolgáltatás így San Francisco utcáin immár 55, Los Angelesben pedig 79 négyzetmérföldön lesz elérhető azoknak, akiket a cég bevesz a tudatosan csak lassan, fokozatosan növelt potenciális ügyfélkörébe.
A bővítésről kiadott közlemény szerint San Franciscóban nyár elején oldották fel a várólistás jelentkezést a Waymo One alkalmazásban, ami után "hihetetlen keresletet" tapasztalt a vállalat. Los Angelesben csak idén márciusban indult be a teljesen autonóm taxiszolgáltatás, amelyre több mint 150 ezer ember szeretne feliratkozni.
A cég emellett Phoenix területén is üzemel, és a hivatalos adatok alapján jelenleg hetente több mint 50 ezer fizetős fuvarnál járnak. A Waymóval 2022 vége óta összesen már több mint 2 millió fizetős utat tettek meg az emberek, a járműflotta pedig már több mint 20 millió mérföldet tett meg teljesen autonóm módon.
Nem minden papsajt
A társaság győzelmi jelentése természetesen nem tér ki a cég autóival kapcsolatos balesetekre és egyéb kellemetlenségekre. Év elején például mi is beszámoltunk róla: nem sokkal azt követően, hogy a Waymo járműve elütött egy kerékpárost egy kereszteződésben, a tömeg spontán körülvette, összefirkálta, szétverte és felgyújtotta a cég egyik sofőr nélküli autóját San Francisco kínai negyedében. Az autonóm járművek évek óta szaporodnak a város utcáin, ahol a videók és riportok alapján hajlamosak az út közepén lefagyni vagy rossz helyre navigálni, ez pedig idegesítővé és veszélyessé teszi őket.
A vállalat igyekszik a pozitívumokra koncentálni, és a téma kapcsán rendszerint azzal védekezik, hogy a vállalat önvezető rendszere a statisztikák alapján "akár három és félszer kevesebb" sérüléssel járó balesetet, illetve feleannyi rendőrséi bejelentéssel járó ütközést okoz, mint egy átlagos városi sofőr az USA-ban.
A szomszéd fűje se zöldebb, sőt...
A kellemetlen incidensek ellenére a Waymo még mindig sokkal jobb helyzetben van, mint a versenytárs Cruise, amelynek engedélyét azonnal bevonták Kaliforniában egy tavalyi súlyos személyi sérüléssel járó, "társtettesként elkövetett" baleset miatt. Ezt követően a General Motors érdekeltségébe tartozó amerikai startup nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Az évet pedig egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként azzal zárta, hogy megvált dolgozói negyedétől.
A legfrissebb hírek szerint azonban talán a Cruise számára is van esély a visszatérésre: a cég idén nyáron Dallasban és Houstonban újraindította tevékenységét, ám szigorúan csak emberi sofőr közreműködése és felügyelete mellett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak