Jelentősen növeli kaliforniai lefedettségét a Google anyavállalatához tartozó Waymo. Az Alphabet tulajdonában lévő autonóm fuvarmegosztó szolgáltatás így San Francisco utcáin immár 55, Los Angelesben pedig 79 négyzetmérföldön lesz elérhető azoknak, akiket a cég bevesz a tudatosan csak lassan, fokozatosan növelt potenciális ügyfélkörébe.
A bővítésről kiadott közlemény szerint San Franciscóban nyár elején oldották fel a várólistás jelentkezést a Waymo One alkalmazásban, ami után "hihetetlen keresletet" tapasztalt a vállalat. Los Angelesben csak idén márciusban indult be a teljesen autonóm taxiszolgáltatás, amelyre több mint 150 ezer ember szeretne feliratkozni.
A cég emellett Phoenix területén is üzemel, és a hivatalos adatok alapján jelenleg hetente több mint 50 ezer fizetős fuvarnál járnak. A Waymóval 2022 vége óta összesen már több mint 2 millió fizetős utat tettek meg az emberek, a járműflotta pedig már több mint 20 millió mérföldet tett meg teljesen autonóm módon.
Nem minden papsajt
A társaság győzelmi jelentése természetesen nem tér ki a cég autóival kapcsolatos balesetekre és egyéb kellemetlenségekre. Év elején például mi is beszámoltunk róla: nem sokkal azt követően, hogy a Waymo járműve elütött egy kerékpárost egy kereszteződésben, a tömeg spontán körülvette, összefirkálta, szétverte és felgyújtotta a cég egyik sofőr nélküli autóját San Francisco kínai negyedében. Az autonóm járművek évek óta szaporodnak a város utcáin, ahol a videók és riportok alapján hajlamosak az út közepén lefagyni vagy rossz helyre navigálni, ez pedig idegesítővé és veszélyessé teszi őket.
A vállalat igyekszik a pozitívumokra koncentálni, és a téma kapcsán rendszerint azzal védekezik, hogy a vállalat önvezető rendszere a statisztikák alapján "akár három és félszer kevesebb" sérüléssel járó balesetet, illetve feleannyi rendőrséi bejelentéssel járó ütközést okoz, mint egy átlagos városi sofőr az USA-ban.
A szomszéd fűje se zöldebb, sőt...
A kellemetlen incidensek ellenére a Waymo még mindig sokkal jobb helyzetben van, mint a versenytárs Cruise, amelynek engedélyét azonnal bevonták Kaliforniában egy tavalyi súlyos személyi sérüléssel járó, "társtettesként elkövetett" baleset miatt. Ezt követően a General Motors érdekeltségébe tartozó amerikai startup nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Az évet pedig egyfajta keserű karácsonyi meglepetésként azzal zárta, hogy megvált dolgozói negyedétől.
A legfrissebb hírek szerint azonban talán a Cruise számára is van esély a visszatérésre: a cég idén nyáron Dallasban és Houstonban újraindította tevékenységét, ám szigorúan csak emberi sofőr közreműködése és felügyelete mellett.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak