Amerika legnagyobb áruházlánca igyekszik elébe menni a technológiai fejlődésnek, és már most azon gondolkodnak, hogy kell majd az emberek helyett az algoritmusokat meggyőzni, hogy náluk vásároljanak.

A generatív algoritmusok fejlesztésében és potenciális felhasználásában egymásra licitáló technológiai vállalatok versengése más szektorokra is komoly hatással van. A világ legnagyobb forgalmú és legtöbb munkavállalót foglalkoztató cégénél, a kiskereskedelmi óriás Walmartnál például már javában készülnek a legújabb ügyfelekre, a bevásárló MI-ügynökökre.

A generatív chatbotok már most is képesek feltérképezni és kiértékelni az interneten fellelhető lehetőségeket mondjuk egy nagyobb értékű használati eszköz beszerzése kapcsán, az utasítást kiadó felhasználónak pedig csak annyi a dolga, hogy válasszon az opciók között és elvégezze a vásárlást. A nem túl távoli jövőben viszont akár ezeket az utolsó lépéseket is rábízhatjuk majd az MI-re, ami alapvetően befolyásolhatja a kereskedők vásárlókért folytatott harcát.

Máshogy kell csomagolni

A Walmart US technológiai igazgatója, Hari Vasudev a Wall Street Journalnak nyilatkozva azt mondta, hogy a reklámoknak idomulniuk kell ehhez a teljesen új helyzethet. Mindez érthető, hiszen az algoritmusokat nem lehet megtéveszteni trükkösen kozmetikázott árképzéssel és nem esnek kísértésbe egy érzelmi manipulációra kihegyezett fotótól.

A kiskereskedőknek jelentős problémát, egyben potenciális lehetőséget is rejt a mesterséges intelligencia térnyerése. Azzal, hogy a tranzakciók egy részénél a vásárlási folyamat akár egésze is automatizálódhat, teljesen újra kell értékelni a meglévő eszköztárat a termékek leírásától egészen az árképzésig. A Gartner elemzője ezzel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy ha egy MI-fejlesztő ügynökén keresztül intéződik a vásárlás, a kiskereskedők elveszítheik a közvetlen kapcsolatot a vásárlókkal, gyengül a márkahűség és az értékes adatokhoz való hozzáférés lehetősége.

Mindezt a Walmartnál nem szeretnék ölbe tett kézzel végignézni. Folyamatban van az automatizált vásárlást támogató saját MI-eszközök fejlesztése, amelyek a cég alkalmazásán és a weboldalán keresztül érhetők el. Így elvégezhetők például olyan rutinfeladatok, mint a heti élelmiszerbeszerzés, de akár olyan összetett megrendeléseket is le lehet velük adni, mint amilyen egy "unikornis témájú parti megtervezése a lányomnak" – mondta Vasudev a Wall Street Journalnak.

A technológia igazgató úgy látja, előbb-utóbb létre fog jönni egy iparági szintű protokoll, amely lehetővé teszi, hogy a különböző MI-laborokban készült ügynökök zökkenőmentesen tudjanak kommunikálni a kereskedelők rendszereivel. Ennek hiányában az MI-vásárlók ugyanúgy "végiglátogathatják" az online boltokat, mint ahogy a húsvér vásárlók teszik, csak éppen nagyságrendekkel gyorsabban és alaposabban.

Az persze más kérdés, hogy mindez milyen gyorsan és milyen léptékben fogok teret hódítani. Az amerikai lapnak nyilatkozó Gartner-szakértő például nem vár azonnali és gyökeres változásokat, hiszen hiába érhetők el hosszú ideje az online áruházak, a vásárlások több mint 80 százaléka még mindig fizikai üzletekben történik.

(Kép: Walmart)

Cloud & big data

Meglepetés! Elhülyít minket a ChatGPT használata

Az MIT tudósainak frissen publikált kutatása megerősíti azokat az aggodalmakat, miszerint annyira nem tesz jót az agyműködésünknek, ha túlzottan a generatív algoritmusokra bízzuk magunkat.
 
Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

A digitális támadások célpontjai ma már nem feltétlenül azok a vállalatok, amelyektől a támadók adatokat vagy pénzt akarnak szerezni. Elég, ha a támadás egyik láncszeme nem védett – az elkövetők ezen keresztül lépnek be a rendszerbe. És ez a láncszem gyakran nem is belül van.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Miért kell az üzleti intelligenciának megelőznie az MI bevezetését?

A felfokozott várakozásokhoz képest kiábrándító az MI-bevezetések valósága, ebben pedig a fő bűnös a rossz adatminőség és nem megfelelő adatinfrastruktúra.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.