Amerika legnagyobb áruházlánca igyekszik elébe menni a technológiai fejlődésnek, és már most azon gondolkodnak, hogy kell majd az emberek helyett az algoritmusokat meggyőzni, hogy náluk vásároljanak.
Hirdetés
 

A generatív algoritmusok fejlesztésében és potenciális felhasználásában egymásra licitáló technológiai vállalatok versengése más szektorokra is komoly hatással van. A világ legnagyobb forgalmú és legtöbb munkavállalót foglalkoztató cégénél, a kiskereskedelmi óriás Walmartnál például már javában készülnek a legújabb ügyfelekre, a bevásárló MI-ügynökökre.

A generatív chatbotok már most is képesek feltérképezni és kiértékelni az interneten fellelhető lehetőségeket mondjuk egy nagyobb értékű használati eszköz beszerzése kapcsán, az utasítást kiadó felhasználónak pedig csak annyi a dolga, hogy válasszon az opciók között és elvégezze a vásárlást. A nem túl távoli jövőben viszont akár ezeket az utolsó lépéseket is rábízhatjuk majd az MI-re, ami alapvetően befolyásolhatja a kereskedők vásárlókért folytatott harcát.

Máshogy kell csomagolni

A Walmart US technológiai igazgatója, Hari Vasudev a Wall Street Journalnak nyilatkozva azt mondta, hogy a reklámoknak idomulniuk kell ehhez a teljesen új helyzethet. Mindez érthető, hiszen az algoritmusokat nem lehet megtéveszteni trükkösen kozmetikázott árképzéssel és nem esnek kísértésbe egy érzelmi manipulációra kihegyezett fotótól.

A kiskereskedőknek jelentős problémát, egyben potenciális lehetőséget is rejt a mesterséges intelligencia térnyerése. Azzal, hogy a tranzakciók egy részénél a vásárlási folyamat akár egésze is automatizálódhat, teljesen újra kell értékelni a meglévő eszköztárat a termékek leírásától egészen az árképzésig. A Gartner elemzője ezzel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy ha egy MI-fejlesztő ügynökén keresztül intéződik a vásárlás, a kiskereskedők elveszítheik a közvetlen kapcsolatot a vásárlókkal, gyengül a márkahűség és az értékes adatokhoz való hozzáférés lehetősége.

Mindezt a Walmartnál nem szeretnék ölbe tett kézzel végignézni. Folyamatban van az automatizált vásárlást támogató saját MI-eszközök fejlesztése, amelyek a cég alkalmazásán és a weboldalán keresztül érhetők el. Így elvégezhetők például olyan rutinfeladatok, mint a heti élelmiszerbeszerzés, de akár olyan összetett megrendeléseket is le lehet velük adni, mint amilyen egy "unikornis témájú parti megtervezése a lányomnak" – mondta Vasudev a Wall Street Journalnak.

A technológia igazgató úgy látja, előbb-utóbb létre fog jönni egy iparági szintű protokoll, amely lehetővé teszi, hogy a különböző MI-laborokban készült ügynökök zökkenőmentesen tudjanak kommunikálni a kereskedelők rendszereivel. Ennek hiányában az MI-vásárlók ugyanúgy "végiglátogathatják" az online boltokat, mint ahogy a húsvér vásárlók teszik, csak éppen nagyságrendekkel gyorsabban és alaposabban.

Az persze más kérdés, hogy mindez milyen gyorsan és milyen léptékben fogok teret hódítani. Az amerikai lapnak nyilatkozó Gartner-szakértő például nem vár azonnali és gyökeres változásokat, hiszen hiába érhetők el hosszú ideje az online áruházak, a vásárlások több mint 80 százaléka még mindig fizikai üzletekben történik.

(Kép: Walmart)

Cloud & big data

Egyre kilátástalanabbnak tűnnek a Tesla robotaxis tervei

Kiderült, hogy a teljes önvezetésből már megint nem lesz teljes önvezetés, de a beszámolók szerint nem ez lehet az egyetlen probléma a júniusban bemutatkozó szolgáltatással.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.