A versenyhivatalnál év végén is dolgoznak: a Vodafone hétfői, 1,2 milliárdos büntetése után most a Telenorra szabtak ki 1,8 milliárdos bírságot.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mai közleménye szerint a 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a Telenor Magyarország Zrt.-re. A versenyfelügyeleti eljárás megállapította, hogy a társaság 2016 és 2017 során több mint egy évig nem tájékoztatta róla a fogyasztókat, hogy nulla forintosnak vagy kedvezményesnek hirdetett készülékeihez magasabb előfizetői díjat rendel, mint az azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetésekhez. A vállalat a szóban forgó eszközök és a Telenor Blue tarifás előfizetés együttes vásárlásakor kínálta a GVH által vizsgált kedvezményeket, a csomagot népszerűsítő reklámokban viszont nem hívta fel rá a figyelmet, hogy ha jutányos készülékvásárlási lehetőséggel is élnek, akkor számukra az előfizetői díj magasabbá lesz.

A GVH szerint ebből az következik, hogy a fogyasztóknak többletköltségük keletkezett a készülékvásárlással a 24 hónapos elköteleződési időtartam alatt, és nyilván nem tudtak élni azzal a lehetőséggel sem, hogy egy máshol, olcsóbban szerzett készülék mellé vásárolják meg a Telenortól ugyanazt az előfizetést, csak éppen alacsonyabb havi díjért. A hatóság a bírság megállapításánál figyelembe vette az érintett fogyasztók jelentős számát, az üzenet erőteljességét, nagyságrendjét és elhúzódó hatását, valamint azt a tényt, hogy a Telenor az elmúlt tíz évben már négy alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot. Enyhítő körülménynek számított azonban, hogy a cég az együttműködés jegyében átalakította kommunikációs gyakorlatát, és fejlesztette megfelelési programját.

A Telenor álláspontja szerint ugyanakkor így is rendkívül nagyösszegű ártámogatást biztosítottak a fogyasztóknak a reklámkampány vizsgált időszaka alatt, így a GVH egy olyan gyakorlatot kifogásol, ami az ügyfelek döntő többségének biztosan kedvező volt. Ez a logika nyilván véleményes, hiszen a versenyhivatal sem arról beszél, hogy a mobiltársaság egyáltalán nem adott kedvezményeket. A Telenor ezzel együtt azon az állásponton van, hogy a fogyasztók számára minden releváns információ megismerhető volt a reklámanyagokban, figyelembe véve azok formai korlátait is – a többféle választási lehetőség egyidejű bemutatására ezek a keretek nem alkalmasak, az ilyen elvárás pedig nem követelmény és nem is szokásos.

Reklámoznak, együttműködnek, tiltakoznak

A vállalat is hangsúlyozza, hogy a közel két évig tartó vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködött a GVH-val. Már az eljárás során kiegészítette hirdetési gyakorlatát, és felajánlotta, hogy a GVH szempontjait figyelembe véve széles körű, televíziós megjelenéseket is magába foglaló információs kampányt indít, amit azonban a versenyhivatal elutasított. A Telenor Magyarország vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak tartja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát fogja kérni. Legutóbb egyébként tavaly márciusban büntették meg 78 millió forintra az éppen tulajdonosváltás előtt álló Telenort, már akkor is majdnem 50 százalékkal növelve a bírság alapösszegét, tekintettel a korábbi, hasonló magatartásokat elmarasztaló döntésekre.

A GVH néhány napon belül már a második hatalmas büntetést osztotta ki a hazai távközlési cégeknek: hétfőn a Vodafone Magyarország Zrt. kapott megközelítőleg 1,2 milliárd forintos bírságot, mivel 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!" és a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!" szlogenekkel népszerűsítette szolgáltatását, megalapozatlanul állítva piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve. A GVH a bírság mértékét jórészt azzal indokolta, hogy a vállalkozás az elmúlt tíz évben összesen 12 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot, de akkor is bírságcsökkentő tényezőként értékelte a cég önkéntes vállalását versenyjogi megfelelési programjának fejlesztésére.

A Vodafone a Telenorhoz hasonlóan azonnal jelezte, hogy "a legmesszebbmenőkig nem ért egyet" a versenyhivatal döntésével, és a bíróságon keres jogorvoslatot. Mindenesetre most rövid időn belül másodszor is megdőlt az a 2017 januári rekord, amikor a Magyar Telekomra 600 millió forintos büntetést szabtak ki, szintén a társaság 4G-s hálózatával kapcsolatos reklámszlogenek miatt.

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.