A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mai közleménye szerint a 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a Telenor Magyarország Zrt.-re. A versenyfelügyeleti eljárás megállapította, hogy a társaság 2016 és 2017 során több mint egy évig nem tájékoztatta róla a fogyasztókat, hogy nulla forintosnak vagy kedvezményesnek hirdetett készülékeihez magasabb előfizetői díjat rendel, mint az azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetésekhez. A vállalat a szóban forgó eszközök és a Telenor Blue tarifás előfizetés együttes vásárlásakor kínálta a GVH által vizsgált kedvezményeket, a csomagot népszerűsítő reklámokban viszont nem hívta fel rá a figyelmet, hogy ha jutányos készülékvásárlási lehetőséggel is élnek, akkor számukra az előfizetői díj magasabbá lesz.
A GVH szerint ebből az következik, hogy a fogyasztóknak többletköltségük keletkezett a készülékvásárlással a 24 hónapos elköteleződési időtartam alatt, és nyilván nem tudtak élni azzal a lehetőséggel sem, hogy egy máshol, olcsóbban szerzett készülék mellé vásárolják meg a Telenortól ugyanazt az előfizetést, csak éppen alacsonyabb havi díjért. A hatóság a bírság megállapításánál figyelembe vette az érintett fogyasztók jelentős számát, az üzenet erőteljességét, nagyságrendjét és elhúzódó hatását, valamint azt a tényt, hogy a Telenor az elmúlt tíz évben már négy alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot. Enyhítő körülménynek számított azonban, hogy a cég az együttműködés jegyében átalakította kommunikációs gyakorlatát, és fejlesztette megfelelési programját.
A Telenor álláspontja szerint ugyanakkor így is rendkívül nagyösszegű ártámogatást biztosítottak a fogyasztóknak a reklámkampány vizsgált időszaka alatt, így a GVH egy olyan gyakorlatot kifogásol, ami az ügyfelek döntő többségének biztosan kedvező volt. Ez a logika nyilván véleményes, hiszen a versenyhivatal sem arról beszél, hogy a mobiltársaság egyáltalán nem adott kedvezményeket. A Telenor ezzel együtt azon az állásponton van, hogy a fogyasztók számára minden releváns információ megismerhető volt a reklámanyagokban, figyelembe véve azok formai korlátait is – a többféle választási lehetőség egyidejű bemutatására ezek a keretek nem alkalmasak, az ilyen elvárás pedig nem követelmény és nem is szokásos.
Reklámoznak, együttműködnek, tiltakoznak
A vállalat is hangsúlyozza, hogy a közel két évig tartó vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködött a GVH-val. Már az eljárás során kiegészítette hirdetési gyakorlatát, és felajánlotta, hogy a GVH szempontjait figyelembe véve széles körű, televíziós megjelenéseket is magába foglaló információs kampányt indít, amit azonban a versenyhivatal elutasított. A Telenor Magyarország vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak tartja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát fogja kérni. Legutóbb egyébként tavaly márciusban büntették meg 78 millió forintra az éppen tulajdonosváltás előtt álló Telenort, már akkor is majdnem 50 százalékkal növelve a bírság alapösszegét, tekintettel a korábbi, hasonló magatartásokat elmarasztaló döntésekre.
A GVH néhány napon belül már a második hatalmas büntetést osztotta ki a hazai távközlési cégeknek: hétfőn a Vodafone Magyarország Zrt. kapott megközelítőleg 1,2 milliárd forintos bírságot, mivel 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!" és a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!" szlogenekkel népszerűsítette szolgáltatását, megalapozatlanul állítva piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve. A GVH a bírság mértékét jórészt azzal indokolta, hogy a vállalkozás az elmúlt tíz évben összesen 12 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot, de akkor is bírságcsökkentő tényezőként értékelte a cég önkéntes vállalását versenyjogi megfelelési programjának fejlesztésére.
A Vodafone a Telenorhoz hasonlóan azonnal jelezte, hogy "a legmesszebbmenőkig nem ért egyet" a versenyhivatal döntésével, és a bíróságon keres jogorvoslatot. Mindenesetre most rövid időn belül másodszor is megdőlt az a 2017 januári rekord, amikor a Magyar Telekomra 600 millió forintos büntetést szabtak ki, szintén a társaság 4G-s hálózatával kapcsolatos reklámszlogenek miatt.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak