A Tesla óriási fejlesztésbe kezdett Ausztráliában. Az üzlet annyira fontos, hogy maga az ország miniszterelnöke jelentette be a Facebookon és a Twitteren. A cég részvényei eközben alaposan megzuhantak.

Gigaakkumulátort készül rekordtempó alatt felhúzni Elon Musk cége Ausztráliában. A francia, megújuló erőforrásokkal foglalkozó Neoennel együtt hoznák létre a világ legnagyobb lítium-ionos telepét. Ráadásul még az év vége előtt be is indulhat, ha minden a tervek szerint alakul.

Ingadozó ellátás

A felek elkötelezettségét jelzi, hogy nem csak Elon Musk vett személyesen részt a bejelentésen, de Ausztrália miniszterelnöke, Jay Weatherill is saját maga jelentette be a hírt Facebookon és Twitteren. Weatherill szerint a beruházás a globális energiatárolótechnológia élére repíti a kontinensnyi szigetországot, Musk pedig úgy véli, hogy a létesítmény legalább háromszor nagyobb lesz minden más, hasonló jellegű, jelenleg létező megoldáshoz képest.

A Tesla nyerte tehát azt a kiírást, mely egy 100 MW-os, 129 MW/h-s paraméterekkel bíró energiatároló üzem kialakítására vonatkozott. A helyszín a Dél-Ausztráliában található Jamestown, a közvetlen közelben üzemelő Hornsdale szélfarm mellé húzzák fel majd a létesítményt. Ennek csúcsidőszakban való túltermelését hivatott elnyelni a gigászi – nyilván kisebb egységekből összerakott - akkumulátor, a benne tárolt energiát pedig a szélben szegény időszak során adja majd le.

Az ausztráloknak már van tapasztalatuk nagyméretű áramkimaradási problémákkal. Legutóbb 2016 szeptemberében ütötte ki egy vihar az ellátási lánc egy részét, melynek köszönhetően az Egyesült Királyságnál négyszer nagyobb terület maradt órákra elektromosság nélkül. Emiatt márciusban már bejelentette a helyi, napenergiával és annak tárolásával foglalkozó Lyon Group, hogy nekilát egy - szintén a világ legnagyobb akkumulátorának titulált – energiatároló telep létrehozásának. Az ország északi részébe tervezett létesítmény építése szeptemberben kezdődik.

Rálép a Volvo a Tesla lábára

Hiába azonban sok a napsütés Ausztrália egén, a Tesla felett felhők tornyosulnak. A szintén Elon Musk neve alatt futó, elektromosmeghajtású autókat gyártó vállalat részvényei komolyan megszenvedték a kínai tulajdonban levő Volvo minap tett bejelentését. Eszerint az egykor svéd tulajdonú autóipari vállalat 2019-et követően nem állít elő többé tisztán fosszilis tüzelőanyagra alapuló közlekedési eszközöket. Az évtized végére csak hibrid vagy tisztán elektromos meghajtású autókat fog gyártani.

Az, hogy a piac egy ekkora szereplője szintén elkötelezte magát az elektromos hajtásra alapuló járművek mellett, komoly csapást jelentett a Tesla számára. Musk cége ugyanis nincsen jó bőrben. Egyrészt mindmáig nem tud elegendő mennyiségű autót előállítani (hatalmas a kereslet), másrészt pedig nem is nyereséges. Nem kizárt tehát, hogy habár az elektromosautó-forradalmat berobbantja a vállalat, végül ez okozza majd vesztét is.

A részvények ugyanis rekordtempóval indultak meg a Volvo bejelentését követően (bár előtte már mínuszba fordultak). A hétfői, 370 dolláros nyitóárhoz képest tegnap csupán 309 dollár alatt zártak a papírok. Igaz, egy éves időtávban nézve még mindig 44 százalékos pluszt tudhatnak magukénak a Tesla papírjai.

Óriási igény

Ha az autógyártásból esetleg ki is golyóznák Musk cégét, az akkumulátorokkal még mindig nagyot kaszálhat. A Bloomberg legfrissebb felmérésében robbanásszerű bővülést prognosztizálnak az elektromos autók fogyasztását tekintve. A tavalyi évhez képest háromszázszoros (!) növekedésről számolt be a piackutató, azt állítva, hogy a 2016-ban igényelt 6 terawatthoz képest 2040-ben már 1800 terawattnyi fogyasztás kapcsolódik az árammal meghajtott járművekhez. Ezt az energiát pedig tárolni kell valahol, ami igen csak jó hír az akkumulátortechnológiákkal foglalkozó vállalatok számára.

Piaci hírek

A befektetőknek kezd elegük lenni a Tesla önvezetős marketingjéből

Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.