Az internetes szolgáltatások európai szabályozásának átfogó reformját célzó Digitális Piacok Törvénye (Digital Markets Act, DMA) szabályozáscsomagnak korábban is egyértelmű célja volt, hogy megfékezze a Facebook, a Google, az Apple vagy az Amazon befolyását. A tervezet azonban már célzottan ezekre a társaságokra fog irányulni, és szigorúbb lesz az Európai Unió eddigi versenyjogi gyakorlatainál – számolt be róla egy vezető uniós tisztségviselőre hivatkozva a Reuters.
Míg a Digitális Szolgáltatások Törvénye (Digital Services Act, DSA), melynek első változatát még 2019 végén tették közzé, mások mellett a demokratikus ellenőrzés biztosítását célozná a nagy rendszerplatformok fölött, a DMA az úgynevezett kapuőrök (gatekeeper) erejét szorítaná korlátok közé, leváltva a jó két évtizede megalkotott és gyorsan elavulttá vált uniós e-kereskedelmi direktívát is.
A kapuőr szerepben működő technológiai multik ma már közvetlenül befolyásolják, hogy a felhasználók milyen tartalmakhoz férhetnek hozzá, illetve megfordítva a dolgot, hogy az adott tartalom elérheti-e egyáltalán a közönséget. Az az EB versenypolitikáért is felelős alelnöke, Margrethe Vestager nevével fémjelzett csomag arra kényszerítené rá ezeket a gyakorlatilag kivétel nélkül amerikai szolgáltatókat, hogy változtassanak kivételesen jövedelmező üzleti modelleiken, és biztosítsanak játékteret sokkal kisebb méretű versenytársaiknak.
A hírügynökség riportja alapján a DMA meghatározásában kapuőrnek fognak számítani mindazok a vállalatok, amelyek az EU-ban 6,5 milliárd eurót meghaladó forgalmat generáltak az előző három pénzügyi évükben, vagy a legutóbbi évben elérték a legalább 65 milliárd dolláros piaci kapitalizációt. és legalább három uniós tagállamban alapvető online platformszolgáltatásokat nyújtanak.
Még ezek sem elég nagy halak
Bár ezek a kritériumok esetenként ázsaia, sőt európai társaságokra is ráhúzhatók, legelsősorban mégis az amerikai riválisok esnek majd a hatálya alá – különsen, hogy a német Andreas Schwab EP-képviselő szerint a bevételi határt 100 milliárd euróra, a cégértéket pedig 100 milliárd dollárra emelhetik. A belső piacért felelős uniós bizottság tagjaként és parlamenti jelentéstevőként a politikus úgy fogalmazott, hogy a DMA-nak világosan meg kell céloznia mindazokat a platformokat, amelyekméretük és az internetes piacra gyakorolt hatásuk miatt egyértelűen kapuőröknek tekinthetők.
Ezzel összefüggésben szükségesnek tartja a mennyiségi határok emelését, és annak lefektetését is, hogy az érintett szolgáltatók nem csak egy, de legalább két alapvető platformszolgáltatást üzemeltetnek. A Reuters a képviselőt idézve arról is beszámolt, hogy a korábban tervezettnél gyorsabban, egy hónapon belül meg kell határozni, milyen piaci szereplőkre kell tekintettel lenni az új szabályozásban.
Schwab jelentése a Bizottság által meghatározott tilali listák bővítését is szorgalmazza, többek között annak érdekében, hogy megakadályozzák a technológiai óriásokat saját szolgáltatásaik előnyben részesítésében és a platformjaikon való ipari szintű adatgyűjtésben, ami nyilvánvalóan behozhatatlan előnyt jelent nekik a saját üzleti felhasználóikkal folytatott versenyben. A Parlament, amelynek még két további bizottsága is vizsgálja a szabálytervezetet, elvileg az év végéig terjeszti elő azt a közös uniós álláspontot, melynek alapján jövőre megkezdődhetnek a tárgyalások az egyes tagországokkal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak