Egy dubaji székhelyű konkurenséért, a Careem Networks FZ nevű vállalatért kínált 3,1 milliárd dollárt.

Elég komoly bevásárlásra készül a tőzsdei antréjára készülő Uber – írta a Bloomberg névtelenséget kérő informátorokra hivatkozva. Az informátorok szerint az amerikai utazásszervező cég 3,1 milliárd dollárt kínált a riválisáért, a Careem Networks FZ-ért. A vételárból 1,4 milliárd dollárt készpénzben, míg a fennmaradó 1,7 milliárdot Uber-részvényekben egyenlítenék ki 55 dolláros árfolyamon.

A 2012-ben alapított Careem eddig jól feküdt a befektetőknél. Hét körben összesen több mint 770 millió dollárt befektetést gyűjtöttek. A befektetői kör pedig – természetesen a közel-keleti forrásokon, például Alwaleed bin Talal szaúdi herceg befektetési társaságán kívül – az USA-tól Kínán át Japánig terjed. Még a nagy kínai rivális, a hazai pályán az Ubert lenyomó Didi Chuxing is ott van a befektetők között. A befektetőknek ma estig kell dönteniük, hogy elfogadják-e az ajánlatot.

De miért a Közel-Kelet?

Több oka is lehet annak, hogy az Uber miért éppen a Közel-Keleten vásárol céget. Nyomós indok lehet, hogy jelezze a térség iránti elkötelezettségét, mivel az egyik legnagyobb befektetője a szaúd-arábiai állami szuverén befektetési alap, amelynek 2016-os 3,5 miliárd dolláros befektetésével érte el az Uber a 62,5 milliárd dolláros cégértéket.

A másik ok pedig maga a befektetési célpont. A Careem nagyon erős szereplő a Közel-Keleten, Dél-Ázsiában és Afrikában. A jelenleg 2 milliárd dollárra értékelt vállalat szolgáltatásai a térség mintegy száz városában érhetők el. Tavaly óta nem csak személyszállítással foglalkoznak: múlt év februárjában vásárolták fel a RoundMenu nevű – és azóta CareemNow-ra átkeresztelt – étteremajánló és ételrendelő vállalkozást, amely egyelőre az Egyesült Arab Emírségekben, Szaúd-Arábiában és Szingapúrban működik. Ez a felállás teljesen beleillik az Uber koncepciójába, amely teljes logisztikai platformot szeretne kínálni például teherszállítási és élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatással.

Az Uber a felvásárlással ráadásul sokkal olcsóbban jut új piacokhoz, mintha saját erőből próbálkozna, mit ahogy azt a kínai kalandja, illetve az orosz piac feladása is szépen megmutatta (utóbbi esetben a Yandex Taxival hozott létre közös vállalatot 2017-ben, hogy ott tudjon maradni az orosz, az azeri, az örmény, a belorusz és a kazah piacon).

Továbbra is a Lyft a fő rivális

Miközben az Uber folyamatosan próbálkozik a nemzetközi terjeszkedéssel, a fő piaca továbbra is az USA, így a legfőbb riválisa a Lyft, amely az USA mellett még Kanadában van jelen. A két cég most abban is versenyre kelt egymással, hogy melyikük tud előbb tőzsdére menni.

Tavaly decemberben a két vállalat közel egy időben indította el a folyamatot. A Lyft esetében már több konkrétum is kiderült a tőzsdefelügyelethez közelmúltban beadott dokumentumokból. Például hogy 30,77 millió részvényt dobnának piacra 62-68 dollár közötti árfolyamon. Ez alapján nagyjából 21-23 milliárd dollárra taksálják a cég értékét. (Tavaly nyáron a befektetések alapján számított érték 15,1 milliárd dollár volt.)

Az Ubert ennél jóval többre tartják: több szakértő is úgy kalkulál, hogy a tőzsdére menetellel a jelenleg 76 milliárd dollárra értékelt cég akár a 120 milliárdos piaci értéket is elérheti.

Abban viszont nincs különbség a két konkurens között, hogy nyereséget egyelőre egyik sem tud termelni. A Lyft tavaly 2,2 milliárdos bevétellel 911 millió dolláros veszteséget hozott össze. Az Uber 11,3 milliárd dollár bevételt termelt, viszont 1,8 milliárd dollár lett a vesztesége. Utóbbi vállalatnak viszont lassul a növekedése, ami miatt több szakértő is kételkedik abban, hogy indokolt lenne a 120 milliárdos cégérték.

Közösség & HR

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.