Elég komoly bevásárlásra készül a tőzsdei antréjára készülő Uber – írta a Bloomberg névtelenséget kérő informátorokra hivatkozva. Az informátorok szerint az amerikai utazásszervező cég 3,1 milliárd dollárt kínált a riválisáért, a Careem Networks FZ-ért. A vételárból 1,4 milliárd dollárt készpénzben, míg a fennmaradó 1,7 milliárdot Uber-részvényekben egyenlítenék ki 55 dolláros árfolyamon.
A 2012-ben alapított Careem eddig jól feküdt a befektetőknél. Hét körben összesen több mint 770 millió dollárt befektetést gyűjtöttek. A befektetői kör pedig – természetesen a közel-keleti forrásokon, például Alwaleed bin Talal szaúdi herceg befektetési társaságán kívül – az USA-tól Kínán át Japánig terjed. Még a nagy kínai rivális, a hazai pályán az Ubert lenyomó Didi Chuxing is ott van a befektetők között. A befektetőknek ma estig kell dönteniük, hogy elfogadják-e az ajánlatot.
De miért a Közel-Kelet?
Több oka is lehet annak, hogy az Uber miért éppen a Közel-Keleten vásárol céget. Nyomós indok lehet, hogy jelezze a térség iránti elkötelezettségét, mivel az egyik legnagyobb befektetője a szaúd-arábiai állami szuverén befektetési alap, amelynek 2016-os 3,5 miliárd dolláros befektetésével érte el az Uber a 62,5 milliárd dolláros cégértéket.
A másik ok pedig maga a befektetési célpont. A Careem nagyon erős szereplő a Közel-Keleten, Dél-Ázsiában és Afrikában. A jelenleg 2 milliárd dollárra értékelt vállalat szolgáltatásai a térség mintegy száz városában érhetők el. Tavaly óta nem csak személyszállítással foglalkoznak: múlt év februárjában vásárolták fel a RoundMenu nevű – és azóta CareemNow-ra átkeresztelt – étteremajánló és ételrendelő vállalkozást, amely egyelőre az Egyesült Arab Emírségekben, Szaúd-Arábiában és Szingapúrban működik. Ez a felállás teljesen beleillik az Uber koncepciójába, amely teljes logisztikai platformot szeretne kínálni például teherszállítási és élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatással.
Az Uber a felvásárlással ráadásul sokkal olcsóbban jut új piacokhoz, mintha saját erőből próbálkozna, mit ahogy azt a kínai kalandja, illetve az orosz piac feladása is szépen megmutatta (utóbbi esetben a Yandex Taxival hozott létre közös vállalatot 2017-ben, hogy ott tudjon maradni az orosz, az azeri, az örmény, a belorusz és a kazah piacon).
Továbbra is a Lyft a fő rivális
Miközben az Uber folyamatosan próbálkozik a nemzetközi terjeszkedéssel, a fő piaca továbbra is az USA, így a legfőbb riválisa a Lyft, amely az USA mellett még Kanadában van jelen. A két cég most abban is versenyre kelt egymással, hogy melyikük tud előbb tőzsdére menni.
Tavaly decemberben a két vállalat közel egy időben indította el a folyamatot. A Lyft esetében már több konkrétum is kiderült a tőzsdefelügyelethez közelmúltban beadott dokumentumokból. Például hogy 30,77 millió részvényt dobnának piacra 62-68 dollár közötti árfolyamon. Ez alapján nagyjából 21-23 milliárd dollárra taksálják a cég értékét. (Tavaly nyáron a befektetések alapján számított érték 15,1 milliárd dollár volt.)
Az Ubert ennél jóval többre tartják: több szakértő is úgy kalkulál, hogy a tőzsdére menetellel a jelenleg 76 milliárd dollárra értékelt cég akár a 120 milliárdos piaci értéket is elérheti.
Abban viszont nincs különbség a két konkurens között, hogy nyereséget egyelőre egyik sem tud termelni. A Lyft tavaly 2,2 milliárdos bevétellel 911 millió dolláros veszteséget hozott össze. Az Uber 11,3 milliárd dollár bevételt termelt, viszont 1,8 milliárd dollár lett a vesztesége. Utóbbi vállalatnak viszont lassul a növekedése, ami miatt több szakértő is kételkedik abban, hogy indokolt lenne a 120 milliárdos cégérték.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak