Bevétele 2 százalékkal, a profitja viszont 4 százalékkal lett jobb a Ciscónak, mint amit az elemzők vártak. A vállalat a január végével zárt második negyedévében (a pénzügyi év augusztustól júliusig tart) 19,6 milliárd dollárnyi forgalmat tud felmutatni, az elemzők által várt 19,2 milliárddal szemben. Az egy részvényre jutó profitban arányaiban látványosabb a különbség: az elemzők részvényenként 76 centet vártak, ezzel szemben az eredmény 79 cent lett. Ez azonban nem győzte meg a befektetőket: a cég papírjai a bejelentés után 6 százalékkal estek.
A vállalat egyébként már az egymást követő ötödik negyedévben nem tud kitörni a bevételcsökkenési trendből (lásd a grafikont), innen nézve már a stagnálás is pozitív. A menedzsment szerint a gazdasági környezet és a felhőszolgáltatások felé mozduló Cisco-ügyfelek egyaránt közrejátszottak a vállalat nehézségeiben.
Ezzel magyarázható, hogy a legfontosabb termékszegmensből, az infrastruktúraplatform-eszközökből (pl. adatközponti switchek, routerek) 3 százalékkal csökkent a vállalat bevétele (6,39 milliárd dollár). Az elemzők egyébként itt is kevesebbet, csupán 6,23 milliárd dollárt vártak.
A Cisco vezérigazgatója, Chuck Robbins arra panaszkodott az elemzői konferenciahíváson, hogy a vállalati piacon a kereslet lanyha, amit a pandémiás helyzet tovább nehezített azzal, hogy nagyon elnyújtotta az értékesítési ciklusokat. A nehézségeket leginkább a routereknél és szervereknél érzékelte a gyártó.
Érdekes viszont, hogy az alkalmazásokat összefogó szegmens (ide tartozik például a Webex is) nem tudott nőni. A tavalyi szintet (1,35 milliárd dollár) hozta ugyan, de az elemzők itt növekedést vártak (1,40 milliárd dollár). A Webex egyébként a vállalati videokonferencia-piac meghatározó szereplője, jelenleg 600 millió felhasználóval rendelkezik, mondta a vezérigazgató, aki szerint a következő időszakban ez a szegmens erősödni fog annak ellenére, hogy komoly versenytársak nőttek fel a Webex mellé (pl. Google, Microsoft, Zoom).
A biztonsági termékek szegmense viszont sikertörténet a 10 százalékos növekedéssel. Ez a szegmens azonban a teljes bevételnek még a 7,5 százalékát sem adja.
Továbbra is lendületesen vásárolnak
A zsugorodó-stagnáló bevételek mindazonáltal nem lohasztották le el a Cisco felvásárlási kedvét. A negyedév során például új megállapodást kötöttek az Acacia Communications felvásárlására. Az ügyletet először 2019-ben jelentették be, és akkor 2,6 milliárd dollár szerepelt az ajánlatban, amit piaci szakértők egyöntetűen nagyon jó üzletnek tartottak. A folyamat azonban elhúzódott, így a felek januárban újratárgyalták a vételárat, ami másfél év alatt szépen felkúszott: most már 4,5 milliárdba fáj a jó üzlet. Emellett szintén a negyedév eseménye a felhős kommunikációs szoftvereket fejlesztő IMImobile megszerzése. A 730 millióért megszerzett cég technológiái segítik a Webex továbbfejlesztését, hogy a kommunikációs szofverrel harmadik féltől származó eszközöket is lehessen integrálni.
Ami a jövőt illeti, a Cisco menedzsmentje optimista: az aktuális negyedévre 3,5-5 százalék közötti növekedésre számít annak ellenére, hogy komoly kockázatokat is lát. Elsősorban a globális csiphiány nehezítheti meg a vállalat dolgát. Ezen a vállalat részben úgy próbál úrrá lenni, hogy a partner félvezetőgyártókkal szorosabb kapcsolatra törekszik, másrészt bővíti is a beszállítói kört.
Az elemzők talán az ebben rejlő kockázat miatt óvatosabbak a Cisco negyedéves teljesítményével kapcsolatban, mint a menedzsment: a konszenzus 3 százalékos növekedést jósol. A negyedév értékelésénél azonban azt is figyelembe kell venni, hogy egy héttel hosszabb lesz, mint az előző év azonos időszaka.
Összességében a vállalat a mostani visszaesés ellenére idén nem szerepelt rosszul a tőzsdén: az árfolyama mintegy 9 százalékkal emelkedett, míg az az S&P 500 index mindössze 4 százalékkal emelkedett. A vállalat papírjainak drágulási trendje egyébként tavaly október vége óta tart, az akkori 36 dollár alatti árfolyamról 49 dollár közelébe erősödött.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak