A Cisco kedden kiadott közleményében jelentette be, hogy megállapodott az Acacia Communications 2,6 milliárd dollár értékű felvásárásáról. A New England-i Acacia saját tervezésű, fejlesztésű és gyártású alrendszereket árul optikai kábeleket alkalmazó adatátviteli megoldásokhoz – ez praktikusan azt jelenti, hogy nem kész termékként szállított hálózati útválasztókat és más eszközöket értékesít, hanem ezek legfontosabb elemeit (tulajdonképpen az ilyen hardverek agyát) kínálja a különböző gyártóknak.
A tíz ével ezelőtt alapított társaság fejlődése éppen "white box" eszközök, vagyis a készen kapható komponensekkel szerelt kapcsolók és útválasztók felfutásával esik egybe, amelyekhez az Acacia mellett más gyártók, például a Broadcom biztosítják a megfelelő alkotórészeket. Ahogy a felvásárlással kapcsolatos híradásokban is kiemelik, a csúcsminőségtől elmaradó, de igen kedvező árú "white box" eszközök éppen az olyan szállítóknak jelentenek komoly kihívást, mint amilyen a Cisco, ahol teljes rendszerekben gondolkodnak – a cég hálózati termékei magas szintű, drága megoldások, amelyek általában azt sem teszik lehetővé, hogy az ügyfelek kedvükre frissítsék vagy módosítgassák azokat.
Maga az Acacia egyes területeken a Cisco közvetlen riválisa, mint mondjuk a Facebook Open Compute Project (OPC) kezdeményezésében, amelynek keretei között a vállalat technológiáit alkalmazzák a közösségi oldal saját kialakítású adatközpontjainak optikai kapcsolóinál. Az OPC azonban ennél is messzebbre mutat, amennyiben az általa felvonultatott dizájnokat a Microsoft, a Goldman Sachs és világszerte jó pár nagyszabású internetes vállalkozás használja. Ugyanitt említik a Telecom Infra Project (TIP) nevét is, ami tulajdonképpen az OPC adatközponti programjának megfelelője a nagy távközlési szolgáltatók esetében.
A legjobbkor tettek ajánlatot
A mostani cégfelvásárlás kapcsán legelőször mindenki a kedvező árat említi. A részvényenként megállapított 70 dollár ugyan 45 százalék körüli prémiumot jelent az Acacia aktuális, 48 dolláros árfolyamához képest, de ugyanez az árfolyam néhány hónapja 59 dolláron is állt, ami már csak 18 százalékos pluszt jelentene. Az Acacia egy gyorsan növekvő és stabilan profitábilis társaság, amely azonban különösen ki van téve az újkeletű amerikai-kínai kereskedelmi háború hatásainak: ehhez elég annyit hozzátenni, hogy a vállalat ügyfelei között van a kínai Huawei és a ZTE is.
Bár az Acacia a Fehér Ház kereskedelmi szankcióinak nyomán egy közleményt is kénytelen volt kiadni, amelyben hangsúlyozta, hogy a Huawei például csak összes forgalmának másfél százalékát adja, azon nehéz túllépni, hogy az ázsiai-csendes-óceáni régió, ezen belül is Kína már az Acacia teljes bevételének kétharmadáért felelős. Így a magyarázatok szerint a társaságnak egész egyszerűen el kellett döntenie, hogy ilyen feltételekkel elfogadja a Cisco ajánlatát, vagy lapot kér tizenkilencre, és megkockáztatja, hogy üzletének tényleges értéke a későbbiekben a mostani vételár töredékére zuhanjon.
A Business Insider beszámolója alapján mindenesetre már két jogi szolgáltató is akciózni kezdett, hogy maga köré gyűjtse azokat a részvényeseket, akik szerint a Ciscóval kötött megállapodásban túlságosan alacsony vételárat állapítottak meg. Az Acacia igazgatótanácsa viszont nem csak abban egyezett meg a Ciscóval, hogy más ajánlatokról már nem tárgyal majd a cég felvásárlásáról, de komoly összeget kellene fizetniük akkor is, ha az üzlet az ő hibájukból nem valósul meg.
A Cisco az elemzők szerint nem csak az árat tekintve csinált jó boltot, de azért is, mert az Acacia révén egy olyan piacon erősíti meg a pozícióit, ahol eddig nem igazán sikerült maradandót alkotnia. A szolgáltatói szegmensről van szó, ahol a társaság a májusban végetért legutóbbi pénzügyi negyedévében is 13 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, miközben más területeken (a vállalati, kormányzati vagy konzumer megrendelésekben) erősödni tudott. Mindehhez jönnek azok a szempontok, mint hogy a Cisco fontos versenytársa, az Arista például az említett OCP elkötelezett résztvevője, és maga is az Acacia ügyfele; a keddi közlemény szerint az Acacia továbbra is kiszolgálja majd a Cisco riválisait, arra azonban semmi sem kötelezi majd, hogy a legfrissebb technológiai fejlesztések ne jelenhetnének meg "idő előtt" a Cisco saját termékeiben.
Ezt természetesen a cégnél már előre cáfolták, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy a megállapodás a szabályozók jóváhagyására vár, vagyis furcsa lenne előre bejelenteni, hogy az akvizícióval a konkurenciának próbálnak alaposan alátenni. Bár a Cisco részvényei nem igazán mozdultak meg az akvizíció hírére, a kommentárok abban egyetértenek, hogy a Cisco ebben az esetben nagyon jó üzletet csinált – különösen, hogy a 34-35 milliárd dollár körüli készpénzállománnyal rendelkező óriásvállalatnak egy 2,6 milliárdos cégfelvásárlás nem jelent különösebb megrázkódtatást.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak