A vállalat negyedéves eredményei megközelítőleg egybeestek a Wall Street-i elemzők várakozásaival, de a felhős üzlet növekedése lassult. Ezt a befektetők is nehezményezték.

Ha a nagy összképet nézzük, ismét jó, bár nem kiugróan erős negyedévet zárt a Microsoft. A vállalat december 31-ével zárt negyedévében éves alapon 12 százalékkal növelte bevételeit. A tavalyi azonos időszak 28,9 milliárd dollárjához képest a teljes bevétele 32,5 milliárdra nőtt (a Wall Street-i elemzői megközelítőleg ennyit vártak annak ellenére, hogy a vállat előrejelzése maximum 30,1 milliárd volt). A működési eredmény a tavalyi 8,7 milliárd dollárról 12 százalékot nőve 10,3 milliárd dollár lett. A profit is szép vastag, 8,4 milliárd dollár.

A pénzügyi jelentésre mégis árfolyameséssel reagált a tőzsde. A Microsoft részvényei zárás után 3 százalékot gyengültek.

Rendmondban is felhősödik a felhő fölött az ég?

A kézenfekvő magyarázat az, hogy épp az a szegmens lassult, amire most leginkább figyel a piac: a felhő. Az Azure-ból származó bevételek növekedése ugyanis éves alapon igencsak belassult. Míg tavaly azonos időszakban 98 százalékos növekedést mutattak ki, addig most "csak" 76 százalékost. Ez kereken akkora növekmény, amekkorát az előző, szeptemberben zárult negyedévben elértek. Az elemzők már akkor is figyelmeztettek, hogy a bevétel növekedésével párhuzamosan a növekedési ütem fokozatos lassulásával kell számolni. (A lassulás oka részben a magasabb bázis, részben az, hogy szép lassan fogynak a gyorsan elfoglalható piacok.)

A Reuters szerint a felhőpiacon az elsődleges ellenfél az Amazon. Ezért is keres a Microsoft szövetségeseket az Amazon legfőbb bevételét jelentő kiskereskedelmi szegmensben. Tavaly lépett stratégiai szövetségre a Walmarttal, majd idén az Egyesült Államok legmagasabb bevételt termelő szupermarketláncával, a Krogerrel és Walgreens gyógyszertárlánccal írt alá együttműködési megállapodást. De ott van az ügyfélkörében az Albertsons szupermarketlánc is. Ezeknek a partnerségeknek a fontosságára Satya Nadella (a fenti képen) vezérigazgató is kitért az elemzői konferenciahíváson.

Egyelőre a globális felhőpiacon nagy az Amazon előnye, jelenleg a piac 32 százalékát birtokolja. A Microsoft csak 17 százalékot tudott kihasítani magának, de nagy erőkkel dolgozik a hátrány lefaragásán. Ezt jelzi, hogy a negyedévben kutatás-fejlesztésre például 4,1 milliárd dollárt költött, 17 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Minden más hozta a kötelezőt

A produktivitás és üzleti folyamatok néven összefogott divízió (üzleti és a konzumer Office 365, Exchange, SharePoint, Skype, Teams, LinkedIn, Dynamics) bevételei 13 százalékkal nőttek. Itt különösen a LinkedIn (29 százalékos növekedés) és az üzleti Office 365 (34 százalékos bevételnövekedés) teljesített jól. A Dynamics termékek és felhős szolgáltatások összességében 17 százalékot nőttek, ami főleg a felhős szolgáltatásnak (éves összevetésben 51 százalékos bővülés) köszönhető.

 
Microsoft Revenue by Segment 2016-2018
Infogram


Az intelligens felhő néven futó divízió (szervertermékek, felhőszolgáltatások az Azure-ig bezárólag, különböző vállalati szolgáltatások, köztük a konzultáció) 9,4 milliárd dollár bevételt hozott, 20 százalékkal többet, mint egy éve. Itt az Azure mellett (76 százalékos plusz) a szervertermékekből és a felhőszolgáltatásokból származó bevétel 24 százalékos növekedését emelte ki a vállalat közleménye.

Továbbra is jelentős tétel a bevételben az egyéb személyi számítástechnikai (Windows, Surface, gaming termékek) divízió eredménye. Összeségében a divízió 13 milliárd dollár bevételt termelt, ami némileg elmarad az elemzők várakozásától (13,07 milliárd dollár). Az üzleti és felhős Windows-bevételek 13 százalékkal nőttek, míg az OEM Windows 5 százalékkal kevesebbet hozott, mint az előző év azonos időszakában. A Surface-értékesítés viszont hasított a maga 39 százalékos növekedésével. A gaming szegmenset, amelynek bevételei összességében 8 százalékkal nőttek, az Xbox szofverek és szolgáltatások húzták 31 százalékos bevételbővüléssel.

Cloud & big data

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.