A Spamouflage elnevezéssel azokat az online dezinformációs kampányokat jelölik, amelyek során a spamet legitim üzenetnek álcázzák az elsősorban kínai eredetű propaganda és internetes félretájékoztatási műveletek során. A Meta legújabb, negyedéves fenyegetettségi jelentése (Adversarial Threat Report) szerint a vállalat 7704 olyan Facebook-fiók távolított el a hálózatából, ami egy kiterjedt Spamouflage-hálózathoz tartozott, emellett összesen 954 Facebook-oldalt, 15 Facebook-csoportot és15 olyan Instagram-fiókot is törölt, ami ugyancsak a művelet részét képezte. Először tavaly szeptemberben számoltak be egy hasonló, kínai központú hálózatról, a most feltárt kampány pedig értékelésük szerint 2018 óta futhat, de csak most sikerült észlelniük.
A jelentésből kiderül, hogy kapcsolatokat fedeztek fel a mostani fiókok és olyan hálózatok klaszterei között is, amelyeket korábban már eltávolítottak a platformról. A Meta úgy értékeli, hogy a Spamouflage a legnagyobb eddig megismert platformközi befolyásolási kísérlet, amit a Facebook és az Instagram mellett az X (Twitter), a YouTube, a TikTok, a Reddit, a Pinterest, a Medium, a Blogspot, a LiveJournal, a VKontakte, a Vimeo és még több tucat csatorna összehangolt alkalmazásával valósítottak meg. A kampány célja a Kínáról alkotott pozitív kép terjesztése mellett a nyugati országok és a kínai kormányzat kritikusainak támadása, vizsgálata során pedig a Meta a kínai rendvédelmi szervekkel kapcsolatba hozható személyekre is rábukkant.
Ha még jól is csinálták volna
Ez idáig nem hangzik valami biztatóan, de a jelentés arra is kitér, hogy a hálózat 560 ezer követőjének túlnyomó többsége hamis vagy nem hiteles fiók volt. Az általuk közzétett tartalom (például az amerikaiak szerepéről szóló dupla kamu a Covid-19 világjárvány kirobbanásában) így nem is keltett jelentős érdeklődést, bár érdemes figyelembe venni, hogy az elsősorban kínai anyanyelvű közösségekre irányuló akció jóval túlmutat a Meta platformjain. Legyintéssel pedig azért nem érdemes elintézni a dolgot, mert a Meta szerint a Kínából eredő nemzetközi befolyási kampány kiterjedtsége rávilágít, hogy Moszkva mellett Peking is a dezinformáció aktív terjesztőjeként lép fel a soron következő európai uniós, amerikai vagy brit választások előtt.
A jelentés egyébként nem árul el további részleteket a kínai állami szervezetekkel való állítólagos kapcsolatról, de azt leírja, hogy a kampányban számos kínai székhelyű csapat vett részt, amelyek mind ugyanazzal a digitális infrastruktúrával és módszerekkel dolgoztak az ottani rendes munkaidőben. A kifinomult módszerek ellenére a Spamouflage résztvevői primitív hibákat is elkövettek, mint amilyen a mandarin nyelvű közösségimédia-bejegyzések angol címszó alatti megosztása, vagy ennek a fordítottja. Mások a dátumokkal álltak hadilábon, vagy olyan messzire vitték a blődségeket, hogy már a valódi digitális felhasználók is elkezdtek gúnyolódni velük. Ennél valamivel sikeresebbek voltak, de még mindig a "spray and pray" technikával dolgoztak az orosz fake news oldalak, amelyekről a Meta beszámolójában itt olvashatók további részletek »
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak