Júniusra tervezett megjelenését keresztülhúzta a Cambridge Analytica-botrány, így mostanáig kellett várni a videochatre is alkalmas okoshangszóró piacra dobására.

Hétfőn kiadta a videochatre is képes okoshangszóróját a Facebook. Portal a neve, és két változatban dobják piacra, első körben az Egyesült Államokban. Novembertől szállítják a fogyasztóknak, de már most előrendelhető közvetlenül a Facebooktól, valamint két online áruháztól: a Best Buy, valamint – hogy legyen egy kis meglepetés is – az Amazon is forgalmazza. A 10,1 inches kijelzőjű alapmodell 200 dollár, míg a Portal+, amely 15,6 inches kijelzőt kapott, 350 dollár. A Best Buyon a két modellt együtt is meg lehet vásárolni 450 dollárárért.

Ezek a főbb technikai paraméterek

A két változat között a legfontosabb különbség a kijelző minősége. A kisebb, 10,1 inches kijelzőjű készülék felbontása 720p (1200×800 képpont, WXGA), míg a Portal+ 1080p-s kijelzőt kapott (1920×1080 képpont, Full HD), és utóbbi forgatható is, azaz álló és fekvő helyzetben is használható.

Mindkét készülékben 12 megapixeles, 140 fokos látószögű autofókuszos kamera kapott helyet, amely követi a beszélőt. A környezet fényviszonyaihoz egy szenzor segítségével automatikusan igazodik. A hangot 360 fokban rögzíti, így a hangkommunikáció akkor is megmarad, ha a beszélő kimegy a kamera látómezejéből. Mesterséges intelligencia segítségével szűri a háttérzajt, és igazodik a beszélő és a mikrofon közötti távolsághoz: amikor a beszélő eltávolodik a készüléktől, erősíti a hangot. Az adatkapcsolatot wifi (az összes szabvány) és Bluetooth 4.2 biztosítja.

A Facebook az Amazon Alexáját építette a Portalokba, így hangvezérlésben hasonló élményt és szolgáltatásokat is biztosít, mint az Amazon Echo Show: információkat lehet kérni (pl. sporteredmények, időjárás, közlekedés stb.), lehet vezérelni az okosotthon-eszközöket, vásárolni és így tovább.

A Portalt a Facebook Messengerrel integrálták, így lényegében bárkit lehet hívni, akinek a telefonján, tabletjén vagy gépén van Messenger. Kezdeményezhetők csoportos beszélgetések is maximum hét résztvevővel. És mivel a Messengeren már korábban megjelent a szórakoztató célú – és persze reklámra is használható – kiterjesztett valóság, amelyben saját képünket lehet kombinálni virtuális elemekkel, ez a Portalból sem maradhatott ki. Emellett a készülékek szórakoztató központként is használhatók, a Facebook eddig a Spotify-jal, a Pandorával és az iHeartRadio-val állapodott meg.

De mire lesz ez elég?

Sokak szerint a legnagyobb kérdés, hogy mire lesz ez elég. Főleg azok után, hogy a nagy játékosok mindegyike megcsinálta a maga okoshangszóróját. A világ nyugati felén az Amazon és a Google küzd egymással – az Apple egyelőre nem jutott közel ehhez a húsos fazékhoz –, míg a keleti térfélen az Alibaba és a Xiaomi a két legnagyobb rivális. Egy a Reuters által idézett friss felmérés szerint jelenleg az amerikai háztartások 32 százalékában van okoshangszóró, és további 16 százalék tervez vásárolni az év végéig. Magyarán dinamikusan bővülő piacra érkezik a Facebook. De a siker ettől még közel sem biztos.

Fontos szempont az ár. Az Amazon Echójának több kivitele van. A legegyszerűbb, a Dot már 30 dollárért beszerezhető. A valódi versenytárs, a videokapcsolatra is képes Echo Show legújabb kiadásának, melynek szállítását ráadásul már napokon belül megkezdi az Amazon, 230 dollár, amiért még egy sor már bejáratott szolgáltatást is kap a vásárló. A Google Home ugyan nem képes videokommunikációra, ellenben 190 dollárért egy olyan okosotthon központot is kap a felhasználó, amelyhez csomó eszközt tud csatlakoztatni. És persze ott van belépő szintnek a Home Mini 80 dollárért. Azaz a Facebook mindkét riválisa kínál olyan modelleket jóval 100 dollár alatt van, amikkel be tudja vezetni a felhasználót az okoshangszórózásba, hogy később egy drágább modell felé terelje őket.

Ugyanakkor a Facebook sikerét segítheti a Messenger-integráció. Zuckerbergék joggal építhetnek arra a mintegy 400 millió felhasználóra, aki rendszeresen használja a csevegőprogramot. És ha ez bejön, az sem lesz aprópénz, amit a Portal felületén megjelenített hirdetésekkel kereshet majd a cég.
 

A két Portal-modell: a nagyobb típus elforgatható


Ebből a szempontból a Facebook és az Amazon hasonló cipőben járnak: míg az Amazon majdnem minden konzumer eszköze az online áruház értékesítéstámogató csatornája is egyben, a Facebooknál is a legfőbb cél, hogy értkesíthető felhasználókat (adatokat) szipkázzon be. És erre elvben igencsak alkalmas a Portal.

Ön megbízik a Facebookban?

A TechCrunch egy szerzője viszont éppen emiatt fogalmazott meg komoly kételyeket. Bár a Facebook az adatvédelmi tájékoztatóban azt írja, hogy nem tárolja a videohivásokat, nem néz bele a beszélgetésekbe, nem alkalmaz arcfelismerést, és az alkalmazott mesterséges intelligencia is lokálisan fut, a TechCrunch szerint ez csak egy sztenderd szöveg.

Problémát okozhat az is, hogy a Facebook nem hardvergyártó, ráadásul egy hardver beiktatása csak bonyolítja az adatvédelmet – amiben Zuckerbergék nem jeleskedtek az utóbbi időben (a legutóbbi incidensről itt írtunk). A lap felidézi azt is, hogy a Portal bemutatását épp azért kellett elhalasztani, mert rosszul jött volna ki egy ilyen eszköz piacra dobása a Cambridge Analytica-botrány kellős közepén.

Nehéz megbízni egy olyan cég hardverében, amely szoftveres platformján sem tudja megvédeni a felhasználónak az adatait – írja a lap. És akkor tegyük be a lakásunkba cég egy olyan eszközét, amely rendkívül érzékeny adatok garmadáját gyűjtheti rólunk?

Közösség & HR

CAPTCHA? Gotcha!

A gépi kutakodás ellen beépített, népszerű biztonsági lépcső már egy ideje nem tekinthető betonvédelemnek, de egy új kutatási projekt a korábbiaknál is hatékonyabban tudja kijátszani a szöveges CAPTCHA-t.
 
A nyilvános felhőmegoldással szembeni aggályok az elmúlt néhány évben folyamatosan fókuszban voltak, de az on-premise megoldások sem tökéletesek. Mit válasszunk?

a melléklet támogatója a Cisco Systems

Hirdetés

Így mond all-int a Cisco, ha infrastruktúrát készít

A hiperkonvergens infrastruktúrák úgy biztosítják a felhő gyorsaságát és rugalmasságát, hogy a bizalmas adatokat nem kell külső szolgáltatóra bízni. A Cisco Hyperflex all-in-one megoldásába pedig már multi-cloud platformok is integrálhatók.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.