Pedig az NMHH szélessávú szolgáltatásokat összehasonlító portálja, a Szélessáv.net adatai szerint egyre jobban közelít a szolgáltatások által ígért letöltési sebesség a valós sebességhez.

Bár nem szolgáltat reprezentatív adatokat, szépen mutatja a szélessávú szolgáltatások javuló minőségét a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2015-ben indított Szélessáv.net oldalának adatai. Összevetve a szolgáltatók, a technológiák és a csomagok számát a mérőhelyek számával és eloszlásával a mérési eredmények azt mutatják, hogy minden letöltési sebességtartományban markáns javulás figyelhető meg 2017-hez és 2018-hoz képest – írja a NMHH közleménye.

A 0–100 Mbit/s tartományokban a kínált letöltési sebesség 70 százalékát a mérési pontokon elvégzett mérések nagy részében el lehetett érni. Mint az NMHH június végén kiadott hálózatsemlegességi jelentése megállapítja, a 100 Mbit/s feletti tartományban már jóval kevésbé tudják biztosítani a szolgáltatók a kínált letöltési sebességeket, de az ilyen hozzáférések száma és aránya mind a mérésekkel vizsgált mintában, mind országosan jelentősen alacsonyabb, mint a 100 Mbit/s alattiaké. A hatóság szerint ebben a sebességtartományban egyébként a felhasználó számára nem feltétlenül érzékelhető, ha ennél alacsonyabb a sebesség.

Ez nem tetszik a netezőknek

Az NMHH-kutatás egy reprezentatív kutatásban azt is megvizsgálta, mire panaszkodnak a leggyakrabban a magyar netezők. Bár a több éve tartó kutatási sorozata a háztartásokban rendre magas elégedettségi szintet mér az otthoni vezetékes internet sebességével kapcsolatban, van néhány olyan terület, amellyel kapcsolatban rendre kifogások merülnek fel.

A válaszadók 58 százaléka az otthoni vezetékes internetes telefonálás, 56 százaléka a videotelefonálás, míg 52 százaléka és az online filmnézés akadozására panaszkodott. A zenehallgatás és klipnézés az otthoni vezetékes interneten kevesebb gondot okozott, de itt is viszonylag sokan számoltak be (38 százalék) rossz minőségű hangról. A kutatás rákérdezett a problémák gyakoriságára is, azt azonban csak a netezők kevesebb mint 10 százaléka állította, hogy a gondok rendszeresen jelentkeznek.

Az internetsebességgel kapcsolatos fogyasztói élményt vagy esetleges konkrétan jelzett elégedetlenséget erősen befolyásolja az internetező életkora és minden ehhez kapcsolódó jellemző – például a válaszadó gazdasági aktivitása –, állítja a kutatás. Ugyanakkor érdekes módon a használt internetes technológia vagy a fogyasztók lakhelye erre egyáltalán nincs hatással.

A problémákat legnagyobb arányban (67 százalék) a 30 évnél fiatalabb válaszadók jelezték. Szintén többségben vannak a problémákra érzékenyebb felhasználók a magas jövedelműek (63 százalék) és jó vagyoni helyzetűek (58 százalék. A legmagasabb arányban (72 százalék) egyébként tanulók és az inaktív felnőttek említették a fenti panaszokat.

 
NMHH – Internet: elégedettségi kutatás
Infogram


Ami a technikai környezete illeti, azoknak a válaszadóknak is több mint a fele (60 százalék) említette a problémákat, akik olyan háztartásban élnek, ahol legalább négy eszköz kapcsolódik a nethez wifin keresztül. Kiugróan magas, 83 százalék volt a panaszkodók aránya a telefonon (is) filmet néző internethasználók körében.

Ez utóbbival kapcsolatban az NMHH megjegyzi: a wifi használata esetében nem mindig a szolgáltató biztosította letöltési sebesség jelenti a szűk keresztmetszetet. Az érzékelt sebességet ugyanis a wifi router leterheltsége és a használt készülékek tudása is befolyásolja, függetlenül az internethálózat minőségétől és leterheltségétől. A felmérés szerint a wifivel történő netmegosztás a háztartásokon belül nagyon gyakori, csak minden nyolcadik válaszadó állította, hogy nem wifin, hanem vezetékkel kapcsolódik a netre. A wifiző válaszadók 43 százaléka viszont azt állította, hogy a routerhez legalább három készülék csatlakozik egyszerre.

Konzumer tech

Ördögi körbe kerülhettek az MI-fejlesztők

Az MI-robbanás üzletileg egyre inkább fenntarthatatlannak tűnik, és a kritikusok szerint szükségszerű összeomláshoz vezet, mert a technológia eredményei nem támasztják majd alá az elkerülhetetlen áremeléseket.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.