A dél-koreai éttermekben egyre népszerűbbek a pincéreket helyettesítő robotok, mivel a demográfiai válság és más tényezők is munkaerőhiányt okoznak ezen a területen. A Financial Times a helyi iparági szövetség adataira hivatkozva arról számolt be, hogy már alsó hangon is 5 ezer ilyen kiszolgáló robot dolgozik az ottani vendéglátóhelyeken, sőt esetenként az asztalokra is táblagépeket telepítenek, hogy teljes egészében kiváltsák az emberi munkaerőt az ételrendelésben és -szervírozásban.
A világjárvány idején a Reuters is riportot közölt róla, hogy a dél-koreai KT Corp megjelent a piacon egy Aglio Kim nevű, kocsiszerű, mesterséges intelligenciával vezérelt robottal, amelyet kifejezetten az éttermekbe szánt. Ez a modell akár négy asztalra is képes volt egy menetben kihordani a rendeléseket, de azóta a technológia alkalmazása még kifinomultabbá vált, és ahogy a FT írja, ma már a kiszolgálás teljes folyamata megoldható az erre a célra tervezett, teljesen autonóm eszközök segítségével.
A megkérdezett dél-koreai technológiai vezetők azonban mégsem tapsikolnak örömükben, mivel a kereslet növekedésével párhuzamosan a piacot elárasztották az olcsó kínai robotok. Ez a fokozódó igények mellett is akadályozza a hazai gyártók fejlődését, akik nem igazán sikeresek a saját termékeik értékesítésében. Egy kínai gyártmányú kiszolgáló robot 10-30 millió vonba (nagyságrendben 2,7-8 millió forintba) kerül, ami a koreai megfelelők árának körülbelül ötöd része.
Innen nehéz lesz visszakapaszkodni
A lapnak nyilatkozó cégvezető arról beszélt, hogy a koreai gyártók jobb minőségű robotokkal próbálnak beleállni az árversenybe, de ez ilyen arányok mellett már egyáltalán nem könnyű dolog. Különféle modellekkel próbálkoznak, hogy szélesebb körben is versenyezni tudjanak a kínai eszközökkel, például már havi 300 ezer vonért (80 ezer forintért) bérelhetővé teszik a robotokat. Sokan azonban úgy gondolják, hogy támogatások nélkül nem lesznek képesek állni a sarat a kínai importtal szemben.
A vendéglősöknek mindenesetre nagyon bejön a technológiai váltás, és úgy tűnik, hogy néhány nyilatkozó már akkor is szívesebben alkalmazna robotokat, ha könnyű lenne emberi munkaerőt találnia. A becslések szerint már év végére 10 ezerre nőhet a robotpincérek jelenleg becsült 5 ezres létszáma a világ leginkább robotizált országának számító Dél-Koreában. Eközben a kínai gyártók már tavaly is a piac nagyjából 70 százalékát tudhatták a magukénak, a fokozódó kereslet és a gyors növekedési ráta mellett pedig még tovább nőhet a részesedésük – főleg, hogy technológiailag sincsenek lemaradva a koreai riválisokhoz képest.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak