Miközben a pénzügyi világ a Facebbok Libra rendszerén pörög, az Apple fű alatt letarolja az elektronikus fizetés globális piacát – legalábbis a Berstein Research szerint. A trendelemzéseket végző kutatóintézet adatai szerint már jelenleg is a tranzakciók 5 százaléka az Apple Pay-en keresztül történik, öt év múlva pedig minden tíz tranzakcióból legalább egyet azzal hajtanak végre. A Berstein egyik vezető kutatója szerint jó okkal aggódik a pénzügyi világ az Apple e téren betöltött disztruptív szerepe miatt.
Már tavaly is jelentős bevételt generált
Mint a Quartz ezzel foglalkozó cikke írja, az Apple 2019 utolsó három hónapjában a szolgáltatásokból – itt számolják el az Apple Pay bevételeit is – 12,7 milliárd dollár bevételt termelt. Ez 17 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában (a negyedév eredményeiről itt számoltunk be). Közben annyi történt, hogy tavaly augusztusban a cég saját jogon is belépett a hitelkártya-piacra, illetve új országokat kapcsoltak be a globális Apple Pay-hálózatba (köztük van Magyarország is).
Mint azt a legutóbbi negyedéves jelentés kapcsán írtuk, mindenkit a vállalat termékportfóliójának diverzifikálása foglalkoztat. Úgy tűnik, ebben egyre nagyobb szerepe lesz a fizetési szolgáltatói piacnak. A digitális fizetési piac óriási lehetőséget nyújt, jelenleg globálisan mintegy ezer milliárd dollárnyi bevételt jelent az ezen a területen érdekelt cégeknek. A piac ráadásul bővül, mivel a készpénz szinte mindenhol visszaszorulóban van. (A Visa és a MasterCard együttesen több mint 14 000 milliárd dollárnyi elektronikus fizetést dolgoz fel évente.)
Az Apple malmára hajtja a vizet, hogy hatalmas készpénzállományon ül, nagyon komoly tapasztalatokat szerzett az elektronikus fizetéssel, és ezt az üzletét is sok százmillió elkötelezett Apple-felhasználóra tudja alapozni.
Minden az Apple sikere mellett szól
Az elektronikus fizetésen belül nagyon gyorsan nő az érintésmentes fizetések aránya is. Ez idén a Juniper Research szerint csak az USA-ban közel 180 milliárd dollár lesz, de négy év alatt akár az 1500 milliárd dollárt is elérheti. És itt van igazán nagy előnye az Apple-nek.
Van ugyanis a sok százmillió ügyfele, mindenekelőtt az iPhone-tulajdonosok: a vállalat az okostelefon-piac mintegy 10 százalékát uralja. Egy 2017-es adat szerint világszerte kb. 730 millió iPhone-t használtak világszerte, és a vállalat azóta is negyedévről negyedévre az eladott készülékek több mint 10 százalékát szállítja. És akkor még nem beszéltünk az Apple Watch-ról – tavaly 31 milliót adtak el –, amelyen szintén elérhető az alkalmazás. Ezekben az eszközökben már ott van az Apple Pay alkalmazás és természetesen az ahhoz szükséges NFC-csip, amihez – ráadásként – nem férhet hozzá akárki.
Ha mindehhez hozzávesszük, hogy az Apple-nek már saját hitelkártyája is van, valóban komoly kihívást jelent a pénzügyi szolgáltatóknak és kártyatársaságoknak. Miközben a zárt rendszerei miatt könnyedén meg tudja tenni, hogy kizár más alkalmazásokat az eszközeiről.
A legnagyobb veszélyben az Apple saját hitelkártyája ellenére nem a kártyatársaságok vannak. A Bernstein Research szerint az Apple-nek ugyan meglenne a lehetősége, hogy létrehozzon egy globális kártyaszolgáltatást, sokkal jobban jár, ha együttműködik a globális kártyakibocsátókkal. A Visa és a MasterCard amellett, hogy kiépítettek egy globális és alapvetően megbízhatónak tekinthető világméretű rendszert, mélyen beágyazódott a banki szférába, így az Apple – egyelőre – rajtuk keresztül sokkal könnyebben megcsapolhatja a tranzakciókat, mint ha nulláról hasonló rendszert akarna kiépíteni.
Más alternatív fizetési módok, például a PayPal azonban már korántsem érezhetik magukat biztonságban. Jelenleg egyetlen komoly előnye van a PayPal-nek az Apple-lel szemben: régóta van a piacon, és emiatt nagyon nagy hálózat épült ki körülötte, sok partnerrel és felhasználóval.
Monopólium fenyeget?
Az Apple – ellentétben a Google Androidjával – nagyon szigorúan szabályozza az eszközeibe épített NFC-csiphez az API-n keresztüli hozzáférést, amit a vállalat biztonsági okokkal indokol. Így viszont nem fejleszthet akárki mobiltárcás appot iOS-re. Szakértők szerint ez egyértelműen stratégiai döntés volt az Apple részéről, bár a biztonságra hivatkozás tényleg jól hangzik. Így ugyanis sem a startupok, sem az olyan óriáscégek, mint az Amazon, nem tudják használni az Apple platformját saját üzletük, például az Amazon Pay piacának bővítésére. Ennek a magyar piacra is volt közvetlen hatása: például az OTP Mobil fejlesztette Simple alkalmazásnak az iOS-es verziójában van lehetőség arra, hogy az ügyfelek kártyát adjanak az Apple Pay szolgáltatáshoz, de az érintésmentes fizetést már az Apple Pay bonyolítja le..
A helyzet az Európai Uniónak is szemet szúrt, így egy korábbi vizsgálat után ismét vizsgálnák az Apple NFC-vel kapcsolatos gyakorlatát annak ellenére, hogy azt a korábbi vizsgálat nem találta versenyellenesnek.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak