A Berstein Research trendkutatásai szerint már most is a kártyatranzakció 5 százaléka az Apple alkalmazásán fut át.

Miközben a pénzügyi világ a Facebbok Libra rendszerén pörög, az Apple fű alatt letarolja az elektronikus fizetés globális piacát – legalábbis a Berstein Research szerint. A trendelemzéseket végző kutatóintézet adatai szerint már jelenleg is a tranzakciók 5 százaléka az Apple Pay-en keresztül történik, öt év múlva pedig minden tíz tranzakcióból legalább egyet azzal hajtanak végre. A Berstein egyik vezető kutatója szerint jó okkal aggódik a pénzügyi világ az Apple e téren betöltött disztruptív szerepe miatt.

Már tavaly is jelentős bevételt generált

Mint a Quartz ezzel foglalkozó cikke írja, az Apple 2019 utolsó három hónapjában a szolgáltatásokból – itt számolják el az Apple Pay bevételeit is – 12,7 milliárd dollár bevételt termelt. Ez 17 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában (a negyedév eredményeiről itt számoltunk be). Közben annyi történt, hogy tavaly augusztusban a cég saját jogon is belépett a hitelkártya-piacra, illetve új országokat kapcsoltak be a globális Apple Pay-hálózatba (köztük van Magyarország is).

Mint azt a legutóbbi negyedéves jelentés kapcsán írtuk, mindenkit a vállalat termékportfóliójának diverzifikálása foglalkoztat. Úgy tűnik, ebben egyre nagyobb szerepe lesz a fizetési szolgáltatói piacnak. A digitális fizetési piac óriási lehetőséget nyújt, jelenleg globálisan mintegy ezer milliárd dollárnyi bevételt jelent az ezen a területen érdekelt cégeknek. A piac ráadásul bővül, mivel a készpénz szinte mindenhol visszaszorulóban van. (A Visa és a MasterCard együttesen több mint 14 000 milliárd dollárnyi elektronikus fizetést dolgoz fel évente.)

Az Apple malmára hajtja a vizet, hogy hatalmas készpénzállományon ül, nagyon komoly tapasztalatokat szerzett az elektronikus fizetéssel, és ezt az üzletét is sok százmillió elkötelezett Apple-felhasználóra tudja alapozni.

Minden az Apple sikere mellett szól

Az elektronikus fizetésen belül nagyon gyorsan nő az érintésmentes fizetések aránya is. Ez idén a Juniper Research szerint csak az USA-ban közel 180 milliárd dollár lesz, de négy év alatt akár az 1500 milliárd dollárt is elérheti. És itt van igazán nagy előnye az Apple-nek.

Van ugyanis a sok százmillió ügyfele, mindenekelőtt az iPhone-tulajdonosok: a vállalat az okostelefon-piac mintegy 10 százalékát uralja. Egy 2017-es adat szerint világszerte kb. 730 millió iPhone-t használtak világszerte, és a vállalat azóta is negyedévről negyedévre az eladott készülékek több mint 10 százalékát szállítja. És akkor még nem beszéltünk az Apple Watch-ról – tavaly 31 milliót adtak el –, amelyen szintén elérhető az alkalmazás. Ezekben az eszközökben már ott van az Apple Pay alkalmazás és természetesen az ahhoz szükséges NFC-csip, amihez – ráadásként – nem férhet hozzá akárki.

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy az Apple-nek már saját hitelkártyája is van, valóban komoly kihívást jelent a pénzügyi szolgáltatóknak és kártyatársaságoknak. Miközben a zárt rendszerei miatt könnyedén meg tudja tenni, hogy kizár más alkalmazásokat az eszközeiről.

A legnagyobb veszélyben az Apple saját hitelkártyája ellenére nem a kártyatársaságok vannak. A Bernstein Research szerint az Apple-nek ugyan meglenne a lehetősége, hogy létrehozzon egy globális kártyaszolgáltatást, sokkal jobban jár, ha együttműködik a globális kártyakibocsátókkal. A Visa és a MasterCard amellett, hogy kiépítettek egy globális és alapvetően megbízhatónak tekinthető világméretű rendszert, mélyen beágyazódott a banki szférába, így az Apple – egyelőre – rajtuk keresztül sokkal könnyebben megcsapolhatja a tranzakciókat, mint ha nulláról hasonló rendszert akarna kiépíteni.

Más alternatív fizetési módok, például a PayPal azonban már korántsem érezhetik magukat biztonságban. Jelenleg egyetlen komoly előnye van a PayPal-nek az Apple-lel szemben: régóta van a piacon, és emiatt nagyon nagy hálózat épült ki körülötte, sok partnerrel és felhasználóval.

Monopólium fenyeget?

Az Apple – ellentétben a Google Androidjával – nagyon szigorúan szabályozza az eszközeibe épített NFC-csiphez az API-n keresztüli hozzáférést, amit a vállalat biztonsági okokkal indokol. Így viszont nem fejleszthet akárki mobiltárcás appot iOS-re. Szakértők szerint ez egyértelműen stratégiai döntés volt az Apple részéről, bár a biztonságra hivatkozás tényleg jól hangzik. Így ugyanis sem a startupok, sem az olyan óriáscégek, mint az Amazon, nem tudják használni az Apple platformját saját üzletük, például az Amazon Pay piacának bővítésére. Ennek a magyar piacra is volt közvetlen hatása: például az OTP Mobil fejlesztette Simple alkalmazásnak az iOS-es verziójában van lehetőség arra, hogy az ügyfelek kártyát adjanak az Apple Pay szolgáltatáshoz, de az érintésmentes fizetést már az Apple Pay bonyolítja le..

A helyzet az Európai Uniónak is szemet szúrt, így egy korábbi vizsgálat után ismét vizsgálnák az Apple NFC-vel kapcsolatos gyakorlatát annak ellenére, hogy azt a korábbi vizsgálat nem találta versenyellenesnek.

Piaci hírek

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.