Az NRC a Magyar Telekom megbízásából készített kutatásában a kkv-kra hegyezte ki a kérdéseit.

Egyre jellemzőbb, hogy az interneten keresünk szakembert, szerelőt, akitől fokozottabb, elsősorban a megbízhatóságáról tanúskodó digitális jelenlétet várunk el. Az egyik legfontosabb érték az online is érzékelhető transzparencia – derül ki abból a 800 fős, a 18-65 év közötti magyar internetezőkre nem, kor, végzettség lakóhely szerint reprezentatív kutatásból, amelyet az NRC készített a Magyar Telekom megbíztásából.

A válaszok alapján négy olyan kritikus tényező van, amit szinte egyöntetűen elvárnak ma a netezők egy vállalkozástól: működő honlapot (ennek bizonyos területeken, pl. szépségápolás, vendéglátás esetében elfogadott alternatívája egy informatív és aktív közösségi oldal), felhasználói értékeléseket, online elérhetőséget és átlátható módon feltüntetett árakat, szolgáltatási díjakat. Ezek ma a szolgáltatóválasztást leginkább befolyásoló tényezők.

Csökkent a helyi kiadványok súlya

Érdekes ugyanakkor, hogy csak a válaszadók 54 százaléka mondta azt, hogy online keres szolgáltatót, 21 százalék például még mindig inkább a helyi nyomtatott kiadványokat ("kisokos" jellegű gyűjtemények) használja. A netes keresés legfőbb eszköze egyébként az okostelefon. (Az NMHH szeptemberben publikált kutatása szerint a 14 évnél idősebbek háromnegyedének van okostelefonja, és 60 százalékuk mobilinternetre is előfizet. Az NMHH kutatása szerint a válaszadók 44 százaléka folyamatosan kapcsolódik a netre.)

 
NRC - Magyar Telekom Kkv-kutatás, 2020.09.
Infogram


A keresés utáni választás azonban már egy más kérdés. Ott leginkább a családi-baráti ajánlás számít. A válaszadók 57 százaléka erre támaszkodik, de ezeknek a személyes tapasztalatoknak a megosztási felületete az online tér – találta meg ügyesen az NRC a kapcsolatot az adat és Magyar Telekom üzleti érdeke között. Sok szolgáltatónak van hivatalos Facebook-oldala, ami szintén jó felülete az ügyfélvéleményeknek, de sokan a Google Térképen vagy a Foursquare-en "mondják el" véleményüket.

Ezeknek a neten megosztott véleményeknek is komoly súlyuk van: a válaszadók 44 százaléka állította, hogy egyáltalán nem bízik azokban a szolgáltatókban, amelyekről nem talál kedvező online véleményt.

Árérzékenység vagy transzparencia?

A válaszadók 55 százaléka elsődleges választási szempontként jelölte meg, hogy a szolgáltató feltünti-e árait az online felületén, ez az árérzékenységre és az árak kontrollálhatóságának felértékelődésére is utalhat. Érdekes, hogy ehhez képest szignifikánsan kevesebb embernek fontos (40 százalék), hogy tudjon online rendelni egy kisvállalkozástól – miközben nem feltétlenül várják el, hogy legyen a vállalkozónak saját honlapja. Utóbbi kapcsán rákérdeztek a kutatók a keresési találatokban elfoglalt hely fontosságára is. Mint kiderült, ez csak korlátozottan fontos: 54 százalékuk mindig több lehetőséget is mérlegel az első kapcsolatfelvétel előtt. (De nyilván azok közül választ, akiket lát, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy az adott szolgáltató bent van-e az első tíz találat között, vagy csak a lista tizedik oldalán bukkan fel.)

 
NRC - Magyar Telekom Kkv-kutatás, 202009/2
Infogram


Ha van honlap, összességében az ügyfelek értékelik, sőt egyből el is várják, hogy azon sok friss információ legyen. De a legfontosabb, hogy a válaszadók 90 százaléka legkésőbb egy napon belül szeretne választ kapni a megkeresésére. Sokan ennél is gyorsabb, egy órán belüli visszajelzést tartanak kívánatosnak (akár automatikus válaszüzenetet, vagy chatbot generálta választ is).

Az NRC ügyvezetője, Klenovszki János úgy összegezte a kutatás tapasztalatait, hogy a netes jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem alapfeltétele egy kisvállalkozásnak az életben maradáshoz. Az internet lehetőségeit azonban csak akkor tudja egy vállalkozás kihasználni, ha pontosan felméri célcsoportja elvárásait a honlaptartalommal, a digitális fejlesztéssekkel, a kommunikációs csatornákkal stb. kapcsolatban.

Mobilitás

Hadat üzennek a Wikipedia szerkesztői az MI-szennyezésnek

Programot indítottak a Wikipédia védelmében a félrevezető, mesterséges intelligenciával generált információval szemben, ami általában is egyre nagyobb mértékben károsítja az online információs teret.
 
Hirdetés

A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött

A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.

A probléma szorosan összefügg a felhő miatt egyre népszerűbb mikroszerviz architektúrák és webalkalmazások, pontosabban a használatukhoz szükséges API-k terjedésével.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.