A Pew Research Center friss kutatása szerint szerint 2020 óta közel duplázódott azoknak a felnőtt TikTok-felhasználóknak az aránya, akik napi hírforrásukként is a platformot használják.
Az az évek óta tartó trend is gyorsult, hogy a közönség elfordul a hagyományos tartalomforrásoktól, és inkább a digitális csatornákon keresztül tájékozódik. Az amerikai felnőttek (18+) a három évvel ezelőtti állapothoz képest is látványosan elfordultak a televíziótól mint hírforrástól. Manapság több mint kétszer nagyobb azok aránya, akik szívesebben kapnak híreket digitális eszközökön (a mintában 58 százalék), mint televízión keresztül (27 százalék).
Úgy tűnik azonban, hogy a rádiónak és a nyomtatott sajtónak kialakult egy stabil közönsége, tekintve, hogy a felnőtt hírfogyasztóknak a két médiummal kapcsolatos preferenciája nem mutatott elmozdulást 2020-hoz képest: előbbi a minta 6, utóbbi 5 százalékának jelenti az elsődleges hírforrását.
A megkérdezettek fele mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel (néha vagy gyakran) fogyaszt híreket közösségi platformon, és csak harmaduk (31 százalék) válaszolta, hogy a social media egyáltalán nem játszik szerepet a hírfogyasztásában.
A platformok súlyát nézve továbbra is a Facebook a legjelentősebb hírforrás (az amerikai felnőttek 30 százalék jut hírekhez a platformon keresztül). Valamivel kisebb a súlya a YouTube-nak (26 százalék). A többi oldal platform súlya jóval kisebb. Ami talán feltűnő, hogy az X-et (Twitter) 12 százalék, az egyik legadekvátabb platformot, a Redditet pedig mindössze 8 százalék jelölte meg. Az X alacsony súlya azért is különösen érdekes, mert az oldal ismertsége nagyon magas: tízből hét amerikai felnőtt állította, hogy látott/hallott valamit arról, hogy a Twittert átnevezték X-re – pedig az átnevezési procedúra csak áprilisban indult.
De a jelenlegi állapotnál is izgalmasabb, hogy milyen változások zajlanak a hírfogyasztási szokásokban. Miközben a legtöbb platform felhasználói között csökkent azok aránya, akik adott platform segítségével tájékozódnak a napi eseményekről, a tiktokozók látványosan rákaptak a hírolvasásra: 2020-ban még csak minden ötödik TikTok-felhasználó keresett híreket, arányuk most már 43 százalék. Hasonló trend figyelhető meg, bár enyhébb kiadásban, a LinkedIn-, a Twitch- és a Nextdoor-felhasználók körében is (lásd az alábbi grafikont).
A rendszeres hírfogyasztók aránya adott platform felhasználói között (forrás: Pew Research Center)
A TikTok más szempontból is erősödött: a 30 év alatti felnőttek 33 százaléka rendszeresen átgörgeti hírekért, ami 255 százalékos növekedés 2020-as adatokhoz képest. Ebben szerepet játszhat az is, hogy már nem csak a legfiatalabb generáció körében népszerű a platform. Súlya minden korcsoportban megfigyelhető: a felhasználók 32 százalékát adja a 18-29 éves korosztály, 15 százaléka pedig a 30-49 év közöttiek.
Bár a hírfogyasztásban nagyon sokat számítanak a helyi sajátosságok (pl. az, hogy Európában az X/Twitter súlya kicsi, a LinkedIn pedig hírforrásként periférikus szerepet tölt be), bizonyos amerikai trendek globálisan is érvényesülnek. Az például globális probléma, hogy a tartalmakat előállító kiadók és a közösségi platformok közötti huzakodás, tudniillik hogy ki fizessen kinek, és ki profitál abból, hogy a közösségi oldalakon is megjelennek azok a tartalmak, amikért a kiadók jellemzően súlyos pénzeket fizetnek ki.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak