Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.)
Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország Igazgatóságának alelnöke Vidra Andrástól, a MÁV infokommunikációs és technológiai rendszerek főigazgatójától, kérdezte:
Milyen új, izgalmas fejlesztések vannak folyamatban a MÁV-nál?
Ez a MÁV, már nem az a MÁV, ami 10 éve volt. Amikor valaki a MÁV-ra gondol, még mindig egy lassú, bürokratikus nagyvállalat képe rajzolódhat ki a fejében. A mai MÁV-ban azonban egyre látványosabb formában mutatkoznak meg egy modernizálódó nagyvállalat jellemzői.
A vállalat új, korszerű technológiákat vezetett és vezet be. Többek között a Kormányzati Hálózatfejlesztési Projekt (KHP), Nemzeti Távközlési Gerinc (NTG) projektjének keretében a MÁV vasútvonalai mellett 1351 km hosszú vonalon, a meglévő fényvezetőszálas nyomvonalak felújítására, illetve új nyomvonalak kiépítésére kerül sor. Emellett folyamatban van az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS), illetve a Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R) technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra fejlesztett rendszer bevezetése, amely egyszerre alkalmas hang- és adatátvitelre.
Egyre több modern, például Wi-Fi lehetőséggel felszerelt, új motorvonattal és saját gyártású IC+ kocsikkal találkozhatnak az utasok a megújult állomásokon. Mindezek mellett évek óta pozitív üzleti eredménnyel büszkélkedhet a vállalatcsoport. A kormányzat is felismerte a vasút lehetőségeit, és az elmúlt tíz évben több ezer milliárd forintnyi hazai és európai uniós forrást biztosít a modernizációhoz. A környezetkímélő, a közutak terhelését mérséklő, a közösségi közlekedés gerincét adó vasúti ágazat fejlesztése kiemelt fontosságú.
Az évente több mint 1 millió személyszállító vonat leközlekedtetéséért felelős vasúttársaságnál a háttérben egy komplex, bonyolult és szerteágazó IKT-szervezet áll, amely lehetővé teszi a fejlődést, teret enged az innovációnak, és közben biztosítja a napi folyamatok zavarmentes működését. Ez a jelenleg 183 főből álló szervezet látja el a MÁV Zrt. és a MÁV-leányvállalatok kétezer munkatársának közvetlen szakmai irányítási- és felügyeleti feladatait, illetve közel 30 ezer munkavállaló munkavégzéséhez nyújt segítséget az infokommunikációs és technológiai rendszerek hardver- és szoftvereszközeinek biztosításával, szakmai felügyeletével. Közel 600 IT-szakember dolgozik azon, hogy az utasok megújult, korszerű utastájékoztatással, térképes vonatinformációval, mobilon is működő jegyrendszerrel találkozzanak, ami utasbaráttá és kényelmesebbé teszi az utazást.
Az elmúlt tíz évben komoly átalakításokra volt szükség az IT tekintetében. Korszerűsíteni kellett az infokommunikációs infrastruktúrát, privát felhőt és redundáns adatközpontokat alakított ki a MÁV. Több száz szigetrendszert kellett megszüntetni egy SAP-ra épülő integrált vállalatirányítási rendszerrel, amely lehetővé tette egy csoportszintű middleware és jogosultságkezelő rendszer kialakítását.
A több hullámban indított alkalmazáskonszolidáció biztosította, hogy a sok száz kis rendszer helyett néhány együttműködő, nagy rendszert használjunk. Közben folyamatosan kísérletezünk új technológiákkal, például drónok, IoT-lehetőségek, adattárház használatával. Megtörtént a HÉV, és megkezdődött a Volánbusz vállalatok integrációja további lehetőségeket biztosítva az egységes forgalomirányítási- és utastájékoztatási rendszer kiépítésére, a közös menetrend, illetve a közös jegyrendszer kialakítására, melynek végső célja a tarifaközösség.
A pandémia első hulláma mindenkit váratlanul ért, de a MÁV-csoport IKT-szervezete jól reagált a kihívásra. Sikerült több mint hétezer munkavállaló otthoni munkavégzését megoldani, mobileszközzel ellátni munkavállalóinkat, és a megnövekedett terhelést kiszolgálni a központi rendszerek tekintetében. Számos innovatív megoldás született a MÁV-csoport életében ebben az időszakban, bevezettük a távoktatást, fejlesztettük az online oktatási eszközparkot, valamint napok alatt sikerült a MÁV-on belüli elektronikus aláírást biztosítani a zavartalan ügymenet érdekében.
Vidra András a kérdését Sárándi Attilának, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt. IT-üzletága vezetőjének tette fel:
A MÁV és a Volán összevonása után mikorra várhatók a jegyértékesítési rendszerben közös termékek, illetve merre halad a MÁV jegyrendszerének fejlesztése?
Az alábbi linken a sorozatban megjelent korábbi kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük egybe.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak