A vállalatot épp a távmunka kiterjesztésének tervezése közben érte a vészhelyzet bevezetése. Ez azonban csak részben segített a szituáció kezelésében.
Hirdetés
 

Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni.  (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.) Fekete Péter, az Electrolux informatikai vezetője Rafaez Róberttől, a Béres Gyógyszergyár Zrt. CIO-jától kérdezte:

Egy gyógyszergyárnak milyen gyógyszere volt a koronavírus-járvány okozta helyzet kezelésére? Hogyan alakul az üzleti környezet, és hogyan állt helyt az IT? Laikusként azt gondolnánk, egy gyógyszergyár üzletileg csak győztesként jöhet ki egy ilyen helyzetből. Alátámasztják ezt a vélekedést a számok?

Válaszomat hadd kezdjem a legjobb élményemmel. Cégünknél soha nem kapott az informatika akkora támogatást, mint a vészhelyzet időszakában. Minden munkatárs konstruktív és maximálisan segítőkész volt, pontosan megértették, hogy min dolgozunk éjt nappallá téve, elismerték az erőfeszítéseinket, és ahol tudtak, segítették is.
 

A téma augusztus 26-27-én a CIO Hungaryn is terítékre kerül

Szeretne részt venni, de nem kapott meghívót?

A CIO Hungary több mint másfél évtizede a nagyvállalati informatikai vezetők legfontosabb zártkörű szakmai seregszemléje, amely a meghívottak számára ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Ha ön is nagyvállalatnál dolgozó CIO, CISO, CDO stb., jelentkezzen a CIO Klubba, és személyre szóló meghívót küldünk a konferenciára.

Figyelem! A szervezők fenntartják annak lehetőségét, hogy a célcsoporton kívüli jelentkezők regisztrációs igényét visszautasítsák.


Mindazonáltal szerencsénk volt. Éppen februárban fogtunk bele egy projektbe, amelynek célja a távmunka lehetőségének kiszélesítése volt. Ennek a folyamatnak az elején robbant be a járványügyi vészhelyzet, aminek hatására egyik napról a másikra kellett a kb. 30 fősre méretezett távmunka-keretünket átalakítani úgy, hogy 150-200 főt is ki tudjon szolgálni. Három hétig szó szerint éjjel-nappal dolgoztunk. Sávszélességet kellett bővíteni, a szabályzatokat hozzá kellett igazítani az új helyzethez, majd annak megfelelően át kellett konfigurálni a rendszereinket

Abból a szempontból is szerencsés helyzetben voltunk, hogy nem kellett nagy mennyiségben szoftvereket vásárolnunk. Az egyik legkomolyabb kihívás az volt, hogy bár terveztük a Teams bevezetését, a köréje épülő teljes ökoszisztéma kiépítése sokkal bonyolultabb feladat, mint amit rapid módon, pár nap alatt meg lehet oldani. Emiatt sok vállalathoz hasonlóan a Béres is a Zoommal oldotta meg a videokonferenciás kapcsolattartást. Itt a legnagyobb kihívás a megfelelő biztonsági szint kialakítása volt, hiszen a Zoom e téren mutatkozó gyengeségei akkor már többé-kevésbé közismertek voltak.

Összességében azt hiszem, értékes tapasztalatokkal gazdagodtunk: az általam irányított szervezet és személy szerint én is. Az egyik alapélményem, hogy lehet bármilyen tökéletes egy katasztrófaterv, mindig bekövetkezhet egy olyan forgatókönyv, amire nem tudunk felkészülni. De – és ez lenne a másik, de már pozitív alapélményem – nincs olyan kritikus helyzet, amire egy jó csapattal ne lehetne megoldást találni. Lehet, hogy csak átmenetit, az is lehet, hogy bizonytalanul működőt, de akkor is lehetőséget ad a működés biztosítására, valamint arra, hogy közben megtaláljuk az optimális megoldást.

És ami ebből következik: egyre inkább meggyőződésem, hogy az IT-val, az IT-rendszerekkel szemben az egyik legfontosabb követelmény a rugalmasság kell legyen, hogy a váratlan helyzetekhez és igényekhez is gyorsan hozzá lehessen igazítani. Ennek a rugalmasságnak a növelését tervezzük a jövőben.

És végül hadd reagáljak röviden az üzleti környezet változásaira vonatkozó kérdésre is. A közvélekedés valóban az, hogy a gyógyszeripar forgalma megugrik egy ilyen helyzetben. A valóság azonban az, hogy az összes ágazathoz hasonlóan a gyógyszeriparnak is csak most jön a neheze. Lehet, hogy a gyógyszergyártók valamely adekvát terméke most felfutott, de közben más termékük piaca gyengült.

Rafaez Róbert kérdése Kator Józsefhez a Volvo Trucks Hungary IT-manageréhez: A kialakult helyzet milyen változásokat hozott a cég életében, melyek voltak a legnagyobb kihívások? És egy közel sem szakmai kérdés: készül a haszonjármű szektor vírusbiztos járművekkel a jövőre?

A sorozatban megjelent kérdéseket és válaszokat itt találja egybegyűjtve.

Piaci hírek

Itt egy új eszköz a big tech platformoktól független közösségek építésére

Az ActivizyPub protokollra épülő Bonfire Social keretrendszer az eddigi megoldásoknál modulárisabb és testre szabhatóbb kialakításával támogatná az építkezést a közösségi weben.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.