A Fővárosi Vízművek megmérte, hogy home office-ban az emberek néhány százalékkal hatékonyabbak.

Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. (A korábbi kérdéseket és válaszokat itt gyűjtöttük össze.) Gál István, a MAVIR működésfejlesztési vezérigazgató-helyettese, kérdezte Fritsch Róberttől, a Fővárosi Vízművek informatikai igazgatójától, a Vezető Informatikusok Szövetsége alelnökétől:

Hogyan kezelte a Fővárosi Vízművek a pandémiás helyzetet, illetve az annak nyomán bevezetett távmunkát? Hogyan tudta mérni a cég az otthoni munkavégzés hatékonyságát?

A Fővárosi Vízműveket sok szempontból felkészülten érték a járványügyi intézkedések. Már a 2000-es évek közepén megjelenő H5N1 madárinfluenza-járvány kapcsán ki kellett dolgozni egy pandémiás belső szabályozást, és a vállalat az alapján kezelte a jelen vészhelyzetet is. Március 5-én összeült a szabályozás szerint meghatározott krízismenedzsment, amely a pandémiás helyzet operatív irányítását végezte. Társaságunkhoz mint kiemelt infrastruktúrát üzemeltető céghez kirendelték a honvédelmi irányító törzs két kollégáját is.

Volt azonban még egy olyan előzmény, ami segített a helyzet kezelésében. A Fővárosi Vízművek 2018-ban elköltözött korábbi központjából, és ennek folyományaként széles körben bevezettük a távmunkát. Már a járványhelyzetet megelőzően is közel 200 munkatársunk dolgozott ilyen környezetben. A társaságnál elrendelt 3. fokozatú védekezés miatt az összes szellemi dolgozót távmunkába helyeztük, amit egy hét alatt sikerült teljes körűen megvalósítani. Az átálláshoz bővítettük a VPN-csatornák számát. Azoknak a kollégáknak, akik nem rendelkeztek notebookkal, segítettünk az asztali számítógépek hazaszállításában és az otthoni telepítésben.

A távmunkát egy magyar fejlesztésű szoftverrel, a jobCTRL-lal támogatjuk. A rendszert nemcsak távmunka, hanem irodai munkavégzés során is használják a kollégák: a cégnél mindenki magának méri a szoftver segítségével a munkaidejét, de a vezetők számára is visszajelzést ad a hatékonyságról. A rendszer önkéntes alapon működik, ami azt jelenti, hogy a szoftver csak akkor naplózza a dolgozó tevékenységét, amikor ő bekapcsolja a gépén a jobCTRL-t. Ha azonban nem fut a szoftver, az a számítógépnél töltött idő nem is számít bele a munkaidőkeretbe. A rendszer méri az aktivitást, a billentyűzet- és egérmozgást, illetve figyeli is a weboldalakat is, hogy amelyek munkával kapcsolatosak és melyek nem. A rendszerrel nem csak a bruttó munkaidőt, hanem azon túli teljesítményeket is lehet mérni.

A pandémiás időszakban vállalati szinten mértük a jobCTRL-lal a teljesítményt. Azt tapasztaltuk, hogy az aktivitás 2-3 százalékkal magasabb az otthoni munkavégzésnél, mint az irodai munkavégzés esetén. A pozitív tapasztalatok és a pandémia várható újabb hullámai miatt úgy döntöttünk, hogy továbbra is fenntartjuk a távmunka széles körű használatát. Középtávon az a tervünk, hogy az irodában max. 50 százalékos legyen a telítettség.

Ezt erősítik a belső felméréseink is: még azok a kollégák is megkedvelték a járványhelyzet alatt a távmunkát, akik eleinte idegenkedtek tőle, és mindössze néhány százalékuk zárkózik el továbbra is az otthon dolgozástól. Jelenleg egyébként a back office területeken dolgozók több mint fele állandó távmunkában van, ők például mindösszesen havonta egy alkalommal jönnek be az irodába.

Mindezzel együtt az IT részére is voltak tanulságai a helyzetnek. Mindenekelőtt az, hogy meg kell erősíteni a végponti védelmet, mivel a távmunkás gépek külső internethálózaton lógnak. Érdekes tapasztalat volt, hogy a heldeskes bejelentések száma a kezdeti megugrást követően nagyon gyorsan lecsökkent. A távmunkában dolgozó munkatársaknak ugyanis elkezdett az otthoni környezetük segíteni az alapvető windowsos vagy egyéb számítógépes problémák megoldásában. Erdekes módon július 1. után, tehát amikor a munkatársainak kezdtek visszatérni az irodába, a bejelentések száma ismét elkezdett növekedni.

Összességében úgy látom, a digitalizációnak a pandémia legalább egy hároméves lökést adott. Nagyon sok olyan folyamat – például szerződés-aláírás, teljesítésigazolások aláírása –, melyek korábban elképzelhetetlenek voltak digitális formában, néhány hét leforgása alatt átestek a transzformáción. Ugyanakkor kihívás lesz, hogy ezeket a vívmányokat meg is tartsuk a közeljövőben, és ne térjünk vissza a korábbi szintre.

Fritsch Róbert kérdése Fekete Péterhez, az Electrolux IT-vezetőjéhez szól:

Egy gyár életében milyen változásokat hozott a COVID-19 hozta válsághelyzet? Hosszú távon, milyen változásokra kell berendezkednie a gyártóiparnak?

A sorozatban megjelent kérdéseket és válaszokat itt találja egybegyűjtve.

Közösség & HR

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.