Az árakat nem nyomja le, viszont elszívja a vásárlókat. Ha a kísérlet sikerül, jönni fog a valódi letámadás.

Az Amazon tavaly 13,7 milliárd dollárért vásárolta fel az amerikai Whole Foods félezer üzletét, némi pánikot keltve a kiskereskedelmi láncok befektetői között – jellemző, hogy az "amazonifikációtól" való félelmet még a Walmart részvényei is megérezték. Az eltelt időben azonban nem igazán érvényesültek azok a diszruptív hatások, amelyektől a befektetők tartottak. Az Amazon látszólag csak piszmog és kísérletezget a Whole Foods egységeivel: bejelentgeti ugyan az újabb és újabb szolgáltatásokat, a hálózat súlyát azonban nem növelte érdemben.

A korábbi aggodalmak ellenére az Amazon különösebb árversenyre sem kényszerítette a fizikai üzletláncokat, sőt az élelmiszerárak éppenséggel mindenhol emelkedtek. Ehhez képest az aktuálisan 479 bolttal rendelkező, jellemzően városi Whole Foods nem igazán versenyez az agglomerációban több ezer nagyáruházat üzemeltető hálózatokkal, amelyek egyelőre simán dominálják a piacot. Hogy az Amazon mégis jól halad a célja felé, az mások mellett kiderül a Bloomberg hét eleji összeállításából.

Meccsben van a raklapos és a csomagos társaság

A Bloomberg a Sense360 statisztikáit idézi, amelyek szerint a Whole Foods (amely az akvizíció előtt, az organikusnak nevezett élelmiszerek divathullámával folyamatos defenzívában volt) az elmúlt év alatt több mint száz helyen megfordította a trendet, és növelte forgalmát a lokális versenytársak kárára. A sok millió okostelefon-felhasználó geolokációs adataira épülő kimutatás az olyan Whole Foods áruházakról szól, amelyek a konkurencia legfeljebb egy mérföldes körzetében találhatók.

A Sense360 szerint az Egyesült Államok egész területén működő láncok egyelőre semmit sem éreznek a Whole Foods erősödéséből, a helyi érdekeltségű élelmiszerboltok viszont annál inkább. Ez elsősorban az Amazon Prime előfizetőknek köszönhető, akik másoknál kétszer gyakrabban jelennek meg az üzletekben, amióta az Amazon felvásárolta a társaságot; a Whole Foods összességében 10 százalékos növekedést jegyez, amióta megjelentek az Amazon Prime-hoz köthető kedvezmények.

A piackutató vezetőjét idézve a Bloomberg arról ír, hogy ezek egyelőre mikroszinten zajló folyamatok, amelyek azonban jól mutatják, hogy az Amazon milyen hatással lesz később a piac egészére. A társaság vezérigazgatója, Jeff Bezos közmondásosan türelmes üzletember, a lap pedig megszólaltat egy korábbi Amazon-menedzsert is, aki úgy látja, hogy a vállalat egyelőre kísérletezik, és nem törődik vele, ha egyik vagy másik lépését félremagyarázzák.

A szakember szerint a különféle – és első ránézésre hasionló – kényelmi megoldások ellenére két eltérő modell áll szemben egymással: a Walmart egész rendszere arra épül, hogy raklapokon terítse az árut 4 ezer nagyáruházába az USA területén, míg az Amazon üzletének lényege, hogy kis csomagokat hord ki a sok millió vásárló otthonába. Ennek alapján mindenki eldöntheti, hogy "a raklapos vagy a csomagos emberekre akar fogadni".

Más csak tervezgeti, ők már a másodikat nyitják

Az Amazon Go Seattle-i üzletében idén januárban állt legelőször éles üzembe a fizikai bolt fizetési folyamatait teljes egészében automatizáló megoldás. Ez nem az itthon is megismert robot kasszákat jelenti, vagyis nem az a lényege, hogy a vásárlók a pénztárosokat kiváltó gépek előtt állhatnak sorba. Az Amazon Go vevői ugyanis egyszerűen csak összepakolják a kiválasztott termékeket, és kisétálnak az üzletből, a rendszer pedig automatikusan leemeli a pénzt a számlájukról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyájukat.

A telepített kamerák és szenzorok adatait a háttérben mesterséges intelligencia dolgozza fel, meghatározva a vevők és az árucikkek közti kapcsolatot. A rendszer feladata, hogy egészen pontosan megkülönböztesse egymástól a vásárlókat, és helyesen értékelje az olyan eseményeket, mint amikor a vevő meggondolja magát, és visszateszi valamelyik terméket a polcra, de nem oda, ahonnan előzőleg elvette. Az algoritmusok a lehető legkevesebb információ alapján kell azonosítaniuk a cikkeket és minden vásárlói aktivitást.

A vállalat ezen a hétfőn már a második Amazon Go üzletet is megnyitotta, ugyancsak a vállalat központjának is otthont adó Seattle-ben. Ez végül egy korábbi időpont lett a júliusban közölt ütemtervhez képest, ami csak őszre ígérte a következő Seattle-i egység indítását. A társaság ezt követően Los Angelesben, San Franciscóban és Chicagóban akarja felállítani a következő Amazon Go üzleteket. Bár hasonló rendszereket mások is fejlesztenek, az elemzők ezen a területen (is) az Amazont tartják a legjobban pozicionált vállalatnak.

Piaci hírek

Több forgalmat bonyolítanak az amerikai postát utánzó kamuoldalak, mint az eredeti

Biztonsági kutatók szerint az adathalászatra kihegyezett oldalak általában is hatalmas látogatottságot generálnak, de a tavalyi ünnepi szezonban még az USA nemzeti postájának valódi forgalmát is sikerült meghaladni.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.