Legalábbis ezt hozta ki egy svéd autós lap tesztje, amelynek során a hagyományos megoldások egyértelműen hatékonyabbnak bizonyultak a járművekbe erőltetett touchscreen használatánál.

Az új autókból sorban tűnnek el a megszokott gomboktól és kapcsolók, hogy funkcióikat átvegyék a menő érintőképernyővel működő infotainment rendszerek. A svéd Vi Bilägare autós magazin tesztjének eredményei azonban azt mutatják, hogy ezek az érintőképernyők sokkal kevésbé biztonságosak és hatékonyak, mint a hagyományos megoldások. A nyár folyamán a lapnál összesen 12 autótípuson végeztek vizsgálatokat, köztük 11 új járművel és egy 2005-ös évjáratú, minden téren fizikai vezérléssel működő Volvóval. A tesztpilóták ennek során egyszerű feladatokat kaptak: nagyjából 100 kilométer per órás sebességgel kellett haladniuk egy üres leszállópályán, közben pedig az infotainment rendszerrel kellett szórakozniuk a légkondi szabályozásától a rádió beállítgatásáig.

Mindennek során kiderült, hogy a régi Volvo kezelőszerveinek hatékonysága messze felülmúlta az érintőképernyővel felszerelt autókét. A sofőr ebben 10 másodperc alatt tudta végrehajtani a négy kijelölt feladatot, közben pedig egy kilomtert tett meg a járművel. A modernebb autók esetében 14 másodperc volt a legjobb eredmény, de többségüknél 20 másodpercnél is tovább tartott a műveletek elvégzése, amiből az is következik, hogy ezekben az esetekben az autók kétszer akkora utat tettek meg a figyelmét megosztó sofőrrel.

Bár azt a magazin is elismeri, hogy a kísérlet mögött nincs komoly tudományos módszertan, és az általuk feldolgozott minta sem különösebben széles, az eredmények így is elgondolkodtatóak. Az infotainment rendszerek képességei ugyanis nyilvánvalóan egyre bámulatosabbak, de ebből nem következik, hogy az interfészek használata is hatékony lenne – az pedig minimum túlzásnak tűnik, amikor az ablaktörlőt is érintőképernyőn keresztül kell pöcögtetni. A hagyományos gombok és kapcsolók ezzel szemben tapintható dolgok, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezetők intuitív módon találják meg és használják őket, az úton tartva a tekintetüket.

Egyszerűen csak nem kellene túltolni

A riport azt is kiemeli, hogy az analóg kezelőszervek elhelyezkedése állandó, míg a képernyőn többszintű navigációra lehet szükség egy-egy funkció eléréséhez. Innentől az új megoldások elegáns minimalizmusa és az okostelefonokat idéző megoldások erőltetése könnyen alakítja a vezetést zavaró tényezővé a járművek különféle funkcióinak vezérlését. Különösen, hogy ma már a hangvezérlés is megjelenik a járművekben, amit egyrészt nem mindig könnyű használni, másrészt a rendszerek nem mindig működik úgy, ahogy azt a felhasználó elvárná. Ilyenek nem szerepeltek a mostani tesztben, de általánosságban is egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy mennyi keresnivalójuk van az autóvezetéshez hasonló veszélyes üzemben.

A vizsgálatokból egyébként most sem azt a tanulságot vonták le, hogy tűzre kellene vetni az érintőképernyős megoldásokat, hanem hogy érdemes lenne a túlzások helyett valamilyen arany középútra törekedni. A teszt során aránylag jól szerepelt például a Volvo C40 és a Dacia Sandero, amelyek ugyan rendelkeznek érintőképernyővel, de nincsenek túlterhelve mindenféle funkcióval, és nem is annyira bonyolult a felépítésük. Ez kifejezetten lényeges dolog, figyelembe véve, hogy a sofőröknek a modellektől függően lejjebb kell vinniük a tekintetüket, hogy a képernyők egészét átlássák (mint a magazin fenti illusztrációján).

Részletek a Vi Bilägare tesztjében »

Konzumer tech

Nagy tempóban hajt ki a mobilok új szegmense

A hajlított kijelzőjű telefonok az elkövetkező néhány évben óriási lendülettel gyarapíthatják egyelőre vékonyka piaci tortaszeletüket.
 
A vállalatoknak egy-egy speciális feladatra, új projektre bizonyos esetekben gazdaságosabb és eredményesebb külső erőforrásokat bevonni, mint a főállású munkatársakra bízni a munkát.

a melléklet támogatója a Hays Hungary

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.