Legalábbis ezt hozta ki egy svéd autós lap tesztje, amelynek során a hagyományos megoldások egyértelműen hatékonyabbnak bizonyultak a járművekbe erőltetett touchscreen használatánál.
Hirdetés
 

Az új autókból sorban tűnnek el a megszokott gomboktól és kapcsolók, hogy funkcióikat átvegyék a menő érintőképernyővel működő infotainment rendszerek. A svéd Vi Bilägare autós magazin tesztjének eredményei azonban azt mutatják, hogy ezek az érintőképernyők sokkal kevésbé biztonságosak és hatékonyak, mint a hagyományos megoldások. A nyár folyamán a lapnál összesen 12 autótípuson végeztek vizsgálatokat, köztük 11 új járművel és egy 2005-ös évjáratú, minden téren fizikai vezérléssel működő Volvóval. A tesztpilóták ennek során egyszerű feladatokat kaptak: nagyjából 100 kilométer per órás sebességgel kellett haladniuk egy üres leszállópályán, közben pedig az infotainment rendszerrel kellett szórakozniuk a légkondi szabályozásától a rádió beállítgatásáig.

Mindennek során kiderült, hogy a régi Volvo kezelőszerveinek hatékonysága messze felülmúlta az érintőképernyővel felszerelt autókét. A sofőr ebben 10 másodperc alatt tudta végrehajtani a négy kijelölt feladatot, közben pedig egy kilomtert tett meg a járművel. A modernebb autók esetében 14 másodperc volt a legjobb eredmény, de többségüknél 20 másodpercnél is tovább tartott a műveletek elvégzése, amiből az is következik, hogy ezekben az esetekben az autók kétszer akkora utat tettek meg a figyelmét megosztó sofőrrel.

Bár azt a magazin is elismeri, hogy a kísérlet mögött nincs komoly tudományos módszertan, és az általuk feldolgozott minta sem különösebben széles, az eredmények így is elgondolkodtatóak. Az infotainment rendszerek képességei ugyanis nyilvánvalóan egyre bámulatosabbak, de ebből nem következik, hogy az interfészek használata is hatékony lenne – az pedig minimum túlzásnak tűnik, amikor az ablaktörlőt is érintőképernyőn keresztül kell pöcögtetni. A hagyományos gombok és kapcsolók ezzel szemben tapintható dolgok, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezetők intuitív módon találják meg és használják őket, az úton tartva a tekintetüket.

Egyszerűen csak nem kellene túltolni

A riport azt is kiemeli, hogy az analóg kezelőszervek elhelyezkedése állandó, míg a képernyőn többszintű navigációra lehet szükség egy-egy funkció eléréséhez. Innentől az új megoldások elegáns minimalizmusa és az okostelefonokat idéző megoldások erőltetése könnyen alakítja a vezetést zavaró tényezővé a járművek különféle funkcióinak vezérlését. Különösen, hogy ma már a hangvezérlés is megjelenik a járművekben, amit egyrészt nem mindig könnyű használni, másrészt a rendszerek nem mindig működik úgy, ahogy azt a felhasználó elvárná. Ilyenek nem szerepeltek a mostani tesztben, de általánosságban is egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy mennyi keresnivalójuk van az autóvezetéshez hasonló veszélyes üzemben.

A vizsgálatokból egyébként most sem azt a tanulságot vonták le, hogy tűzre kellene vetni az érintőképernyős megoldásokat, hanem hogy érdemes lenne a túlzások helyett valamilyen arany középútra törekedni. A teszt során aránylag jól szerepelt például a Volvo C40 és a Dacia Sandero, amelyek ugyan rendelkeznek érintőképernyővel, de nincsenek túlterhelve mindenféle funkcióval, és nem is annyira bonyolult a felépítésük. Ez kifejezetten lényeges dolog, figyelembe véve, hogy a sofőröknek a modellektől függően lejjebb kell vinniük a tekintetüket, hogy a képernyők egészét átlássák (mint a magazin fenti illusztrációján).

Részletek a Vi Bilägare tesztjében »

Konzumer tech

Trump a nem létező robothadseregnek is keresztbe tett

Eddig sem volt könnyen hihető, hogy az egyre nagyobb bajban lévő Tesla már az idén ezerszám gyártja majd a humanoid robotokat, de a kínai kereskedelmi korlátozásokkal alapanyag sem feltétlenül lesz a gyártásukhoz.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.