A mesterséges intelligencia látványos fejlődése a kiskereskedelmi alkalmazásban is egyre hatékonyabb eszközöket biztosít hozzá, hogy az eladók hatékonyabb és kényelmesebb kiszolgálást nyújtsanak a vásárlóknak. A minden korábbináltöbb adat begyűjtése és hatékonyabb elemzése létező problémákat oldhat meg és új lehetőségeket teremthet, ami adott esetben az életminőség javítsáához is hozzájárul, eközben persze a kereskedők is mindent megtudnak az ügyfelekről, a vásárlói életút fizikai és online állomásairól, hogy az ijesztő adattömegre építve képessé váljanak az ügyféladatok különféle csatornákon és belépési pontokon keresztül történő egységes kezelésére (omnichannel értékesítés), a márkák ls a vásárlók összekapcsolására vagy a termékportfóliók finimhangolására.
A Global Market Insights becslése alapján a kiskereskedelmi felhasználásra szánt MI-eszközök piaca 2024-re már a 8 milliárd dollárt is meghaladja majd világszerte, ami majdnem a duplája lenne annak a forgalomnak, amit más elemzők akár csak fél évvel ezelőtt jósoltak. Már most is szinte mindenadatot rögzítenek és feldolgoznak, ami a vásárlók az online térben végzett tevékenységét jellemzi, és ez egyre nagyobb arányban igaz az offline tevékenységekre is. Ezek az adatok összekapcsolódnak nem csak az egyes emberekkel, de a készülékekkel, márkákkal, szervezetekkel, sőt a tranzakciókkal is, és az információt egyre fejlettebb algoritmusok analizálják az eszközök pedig gyakorlatilag a vállalkozások méretétől függetlenül rendelkezésre állnak.
A modell a fogyasztók szempontjából minimum nyomasztónak tűnik, a piaci szereplők azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy az előnyök itt is messze meghaladják a lehetséges hátrányokat, és a közösségre nézve összességében jótékonyabb hatással lesznek, mint amennyire károsak az egyén szintjén. Az biztos, hogy az olyan nagy piaci szereplők, mint a Google, a Microsoft, az IBM, az AWS vagy a Baidu már 2016-ban is több mint 30 milliárd dollárt fordítottak MI-fejlesztésekre, aminek 90 százaléka K+F kiadás volt, ez az összeg pedig azóta is folyamatpsan növekszik. Mindehhez érdemes hozzáadni a magántőke-befektetők szintén sok milliárd dolláros hozzájárulását, ami ugyancsak az MI-fejlesztésekbe folyik minden évben, ezek a források pedig a piac méretének és a megoldások választékának is a vártnál is gyorsabb növekedését eredményezik.
A hatékony technológia sem lehet drága
A szakértők szerint a mesterséges intelligencia kiskereskedelmi alkalmazása aktuálisan a készletek követésében és menedzselésében biztosítja a leghatékonyabb eszközöket, miután a készletezés és a kereslet-előrejelzés hagyományosan a kereskedők Achilles-sarkának tekinthető – ezt mások mellett jól jelzik a rendszeresen felbukkanó, nagyszabású és látványos leárazásokkal jár készletsöprések. Ezek a közvetlen veszteségek mellett hosszabb távon is káros hatással vannak az üzletre, mivel gyengítik az egyes márkákat a hozzájuk kapcsolódó "promóciós vásárlási kultúra" kialakításával.
A készletek online nyomonkövetése a nagy piaci szereplőknél ma már általános gyakorlatnak tekinthető, ami különösen hasznosnak bizonyult termékek és a termékkínálat földrajzi régiók szerinti kialakításában. A fogyasztók szempontjából az olyan megoldások érdekesek, mint mondjuk a ruhák vagy sminkek virtuális fel- és kipróbálása és az így keletkező információ mentése, ami mások mellett a vásárlói hűség kialakításának szempontjából is jól működik. A kereskedők egyelőre még aktívan keresik azokat a módszereket, amelyekkel úgy kerülhetnek kapcsolatba a vevőkkel és úgy tornászhatják fel az eladásokat, hogy eközben ne tűnjenek túlzottan tolakodónak – ahogy azt mindenki tapasztalja, az ilyen módszereket könnyebb elképzelni mint megvalósítani, és a fogyasztóvédők is árgus szemekkel figyelik az adatgyűjtés újabb csatornáit.
A Coresight Research 2019-ben még 12 ezerre becsülte az Egyesült Államokban abban az évben bezárt kiskereskedelmi boltok számát, hozzátéve, hogy a tulajdonosok általában az internetes kereskedelmet és az automatizálást okolják a kudarcért, miközben éppen az azekhez kapcsolódó technológiák alkalmazása lehetne a megoldás a fizikai boltok fennmaradására és sikerére is. Ez jelentheti a vásárlói viselkedés mélyebb megértését, a hasznos predikciókat vagy a termékfejlesztés és -ellátás áramvonalasítását. A Consultancy.eu statisztikáiból ugyanakkor az is kiderül, hogy a kereskedők legelsősorban (nagyjából 60 százalékban) az implementációs költségeket és a befektetések várható megtérülésének mutatóit veszik figyelembe az ilyen beruházásoknál is, míg az ügyfélélmény javítását és más, nehezebben megfogható szempontokat 10 százalékuk vagy még annál is kisebb részük tekinti prioritásnak.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak