A mesterséges intelligencia látványos fejlődése a kiskereskedelmi alkalmazásban is egyre hatékonyabb eszközöket biztosít hozzá, hogy az eladók hatékonyabb és kényelmesebb kiszolgálást nyújtsanak a vásárlóknak. A minden korábbináltöbb adat begyűjtése és hatékonyabb elemzése létező problémákat oldhat meg és új lehetőségeket teremthet, ami adott esetben az életminőség javítsáához is hozzájárul, eközben persze a kereskedők is mindent megtudnak az ügyfelekről, a vásárlói életút fizikai és online állomásairól, hogy az ijesztő adattömegre építve képessé váljanak az ügyféladatok különféle csatornákon és belépési pontokon keresztül történő egységes kezelésére (omnichannel értékesítés), a márkák ls a vásárlók összekapcsolására vagy a termékportfóliók finimhangolására.
A Global Market Insights becslése alapján a kiskereskedelmi felhasználásra szánt MI-eszközök piaca 2024-re már a 8 milliárd dollárt is meghaladja majd világszerte, ami majdnem a duplája lenne annak a forgalomnak, amit más elemzők akár csak fél évvel ezelőtt jósoltak. Már most is szinte mindenadatot rögzítenek és feldolgoznak, ami a vásárlók az online térben végzett tevékenységét jellemzi, és ez egyre nagyobb arányban igaz az offline tevékenységekre is. Ezek az adatok összekapcsolódnak nem csak az egyes emberekkel, de a készülékekkel, márkákkal, szervezetekkel, sőt a tranzakciókkal is, és az információt egyre fejlettebb algoritmusok analizálják az eszközök pedig gyakorlatilag a vállalkozások méretétől függetlenül rendelkezésre állnak.
A modell a fogyasztók szempontjából minimum nyomasztónak tűnik, a piaci szereplők azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy az előnyök itt is messze meghaladják a lehetséges hátrányokat, és a közösségre nézve összességében jótékonyabb hatással lesznek, mint amennyire károsak az egyén szintjén. Az biztos, hogy az olyan nagy piaci szereplők, mint a Google, a Microsoft, az IBM, az AWS vagy a Baidu már 2016-ban is több mint 30 milliárd dollárt fordítottak MI-fejlesztésekre, aminek 90 százaléka K+F kiadás volt, ez az összeg pedig azóta is folyamatpsan növekszik. Mindehhez érdemes hozzáadni a magántőke-befektetők szintén sok milliárd dolláros hozzájárulását, ami ugyancsak az MI-fejlesztésekbe folyik minden évben, ezek a források pedig a piac méretének és a megoldások választékának is a vártnál is gyorsabb növekedését eredményezik.
A hatékony technológia sem lehet drága
A szakértők szerint a mesterséges intelligencia kiskereskedelmi alkalmazása aktuálisan a készletek követésében és menedzselésében biztosítja a leghatékonyabb eszközöket, miután a készletezés és a kereslet-előrejelzés hagyományosan a kereskedők Achilles-sarkának tekinthető – ezt mások mellett jól jelzik a rendszeresen felbukkanó, nagyszabású és látványos leárazásokkal jár készletsöprések. Ezek a közvetlen veszteségek mellett hosszabb távon is káros hatással vannak az üzletre, mivel gyengítik az egyes márkákat a hozzájuk kapcsolódó "promóciós vásárlási kultúra" kialakításával.
A készletek online nyomonkövetése a nagy piaci szereplőknél ma már általános gyakorlatnak tekinthető, ami különösen hasznosnak bizonyult termékek és a termékkínálat földrajzi régiók szerinti kialakításában. A fogyasztók szempontjából az olyan megoldások érdekesek, mint mondjuk a ruhák vagy sminkek virtuális fel- és kipróbálása és az így keletkező információ mentése, ami mások mellett a vásárlói hűség kialakításának szempontjából is jól működik. A kereskedők egyelőre még aktívan keresik azokat a módszereket, amelyekkel úgy kerülhetnek kapcsolatba a vevőkkel és úgy tornászhatják fel az eladásokat, hogy eközben ne tűnjenek túlzottan tolakodónak – ahogy azt mindenki tapasztalja, az ilyen módszereket könnyebb elképzelni mint megvalósítani, és a fogyasztóvédők is árgus szemekkel figyelik az adatgyűjtés újabb csatornáit.
A Coresight Research 2019-ben még 12 ezerre becsülte az Egyesült Államokban abban az évben bezárt kiskereskedelmi boltok számát, hozzátéve, hogy a tulajdonosok általában az internetes kereskedelmet és az automatizálást okolják a kudarcért, miközben éppen az azekhez kapcsolódó technológiák alkalmazása lehetne a megoldás a fizikai boltok fennmaradására és sikerére is. Ez jelentheti a vásárlói viselkedés mélyebb megértését, a hasznos predikciókat vagy a termékfejlesztés és -ellátás áramvonalasítását. A Consultancy.eu statisztikáiból ugyanakkor az is kiderül, hogy a kereskedők legelsősorban (nagyjából 60 százalékban) az implementációs költségeket és a befektetések várható megtérülésének mutatóit veszik figyelembe az ilyen beruházásoknál is, míg az ügyfélélmény javítását és más, nehezebben megfogható szempontokat 10 százalékuk vagy még annál is kisebb részük tekinti prioritásnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak