A világ egyik legrégebbi közszolgálati médiaszolgáltatója igyekszik lépést tartani a korral, és időben felugrani a generatív mesterséges intelligencia hajtotta hájpvonatra. Ennek szellemében a BBC-nél nemrégiben büszkén jelentették be, hogy a britek körében különösen népszerű Doctor Who sci-fi sorozatot a korszellemnek megfelelően algoritmus kreálta hirdetésekkel fogják promótálni.
A britek közszolgálati csatornája természetesen nem akartak úgy járni, mint a CNET (lásd lentebb), ezért az elkészült nyersanyagot marketinges szakemberek nézték át, és adták áldásukat az éles bevetésre.
Nem, nem, soha!
Utóbbira azonban végül nem került sor, mert az ötleten felháborodó rajongók valóságos össztüzet bocsátottak a BBC-re. Ahogy a The Register beszámolójából kiderül, az ellenállás központja a Doctor Who Companion rajongói oldal volt, akik "teljesen felháborodtak".
Az eredeti tervek szerint ez lett volna az állami tulajdonú médiabirodalom első próbálkozása a generatív MI marketingcélú felhasználására, ám az elsöprő erejű ellenállást látva, a témát biztosan nem erőltetik egy darabig a szervezetnél. Az újító szándékról szóló bejelentést azóta le is vették (ám az internet nem felejt), a társaság pedig azt közölte, hogy a hozzájuk érkezett panaszok miatt elállnak a tervtől.
Olcsó húsnak...?
Sok más iparághoz hasonlóan a médiaszektorban is lázasan keresik az MI-ben rejlő lehetőségeket, amelyekkel többnyire a munkatársak "optimalizálását" igyekeznek elérni, hiszen az algoritmus nem kér fizetést és gond nélkül dolgozik hétvégén is. A költségcsökkentési lehetőségeket kutató médiacégek számára érthetően nagyon vonzónak hat az algoritmusok jelentette szinte határtalan és relatíve nagyon olcsó tartalomgyártás ötlete. Ennek gyakorlati megvalósítása azonban egyelőre meglehetősen nehézkes és már több orgánumnál ráfutottak kínos következményekkel járó aknára. (Hogy a potenciális visszaélési lehetőségeket, biztonsági kockázatokat már ne is említsük.)
A CNET-nél például az MI-vel gyártott, pénzügyi témájú anyagok konkrét tévedéseket tartalmaztak, amelyek az állítólag alkalmazott emberi lektorálási körön is átcsúsztak. A nagy visszhangot kapó ügy miatt az amerikai lap végül kénytelen volt leállítani a programot, hogy újragondolva és átalakítva próbálkozhassanak később újra.
A kísérletezgetést a technológia iránt megmutatkozó (a nyilvánvaló kiforratlanság alapján nem feltétlenül megalapozott) hájp is hajtja. Utóbbi meglétére utal a BuzzFeed esete. Amikor a médiavállalat tavaly bejelentette, hogy ezentúl több módon is bevonja a mesterséges intelligenciát a tartalomelőállításba, részvényei árfolyama pillanatok alatt nagy emelkedésbe kezdett.
(Illusztráció: Doctor Who harca a generatív mesterséges intelligenciával - a képet a DaVinci AI generálta)
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak