Hogy nem csak a nagyvállalatok kiszolgálásában van fantázia (azaz pénz), hanem a néhány főt foglalkoztató kisebb vállalkozásokat is érdemes megcélozni, arra kiváló példával szolgál a Mailchimp frissen bejelentett felvásárlása. Az első körben elektronikus levelezési szolgáltatásokat, később pedig egyre teljesebb digitálismarketing-platformot kínáló vállalkozás 12 milliárd dollárnyi készpénzért és részvényért kerül az Intuithoz.
Nem akartak majomkodni
A Mailchimp logóként funkcionáló, postássapkát viselő majmának első verzióit maga az egyik alapító rajzolta meg, még a cég 2001-es indulásakor, ám jó pár évnek el kellett telnie, mire a tulajdonosok ráébredtek a helyes útra. Kezdetben ugyanis a levélkiküldő szoftver egyfajta mellékprojektként funkcionált a fő csapásirány, a nagyvállalati ügyfélkör meghódítása mellett. Az alapítók azonban nagyon nem szerették a formális meetingekre járást, és bevallásuk szerint nem is voltak jók az öltönyös termékbemutatókban.
Az áttörés 2009-ben történt azzal, hogy a Mailchimp fizetős szolgáltatásból freemium modellre váltott. Maga a cég pedig immár deklaráltan a kkv-k kiszolgálására fókuszált. A rengeteg ingyenesen elérhető funkció és szolgáltatás megtette a hatását egy éven belül egymillióra nőtt a felhasználói szám, és nem telt el egy újabb év, már kétmilliónál jártak. 2014 júniusában már havonta több mint 10 milliárd elektronikus levelet küldött a platform. Egy 2017-es adat szerint pedig akkoriban naponta 14 ezer új ügyféllel gazdagodott a felhasználói tábor. Jelenleg a Mailchimp 13 millió ügyfélnél jár. Közülük ugyan csak 2,4 millió tekinthető havonta aktívnak, ám 800 ezren fizetni is hajlandók az extra lehetőségeket biztosító előfizetői csomagokért.
Két évtized alatt a szinte semmiből felépíteni egy 12 milliárd dollárra taksált vállalkozást önmagában sem számít mindennaposnak a világban, ám a Mailchimp alapítói mindezt egészen különleges módon érték el. A cég ugyanis mostanáig kizárólag az ő tulajdonukban volt, mivel a fejlődéshez soha nem vettek igénybe kockázati tőkét. A befektetők hiába kezdtek körözni az egyre izgalmasabb startup körül, az alapítók egyszerűen lepattintották őket. Mint ahogy ajtót mutattak minden korábbi potenciális kérőnek is. (Sajtóhírek szerint a vállalkozást korábban több nagy informatikai cég próbálta felvásárolni.)
Zsák a foltját?
Hogy most mégis miért bólintottak rá az Intuit ajánlatára, arra a hivatalos kommunikációból nem feltétlen olvasható ki a válasz. A rengeteg pénz mellett ugyanakkor az is segíthette az üzlet megkötését, hogy az Intuit nagyon hasonló fókusszal tevékenykedik. A 150 milliárd dollárra értékélt vevő szintén elsősorban a "kisemberekre" és kisvállalkozásokra alapozva építette ki immár rendkívül nagyra nőtt birodalmát.
Az elsősorban pénzügyi és adózási szolgáltatásokat kínáló, jórészt csak az USA-ban és Kanadában aktív Intuit a Mailchimphez hasonlóan több ingyenes alkalmazást kínál a felhasználóknak, amelyeknek természetesen van bővített, fizetős változata is. Utóbbiak az idén júliusban zárt pénzügyi évben több mint 9,6 milliárd dolláros forgalmat hoztak a vállalatnak, amiből 2 milliárd tiszta profitként maradt a kasszában.
Az Intuit közleménye szerint a felvásárlással egyesíthetők lesznek a két fél képességei. Ebből pedig idővel egy olyan robosztus platform születhet, amely a kisebb vállalkozások minden jelentősebb igényét képes kielégíteni a pénzügyektől a marketingen át az ügyfélkezelésig.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak