A szűk egy héttel ezelőtt okozott informatikai katasztrófa után egy kisebb horderejű PR-fiaskót is sikerült kitermelni a Crowdstrike-nál. A becslések szerint az érintett szervezeteknek világszerte nagyjából 15 milliárd dolláros kárt okozó, 8,5 millió eszközt működésképtelenné tevő szoftverfrissítési gikszer egyik utókezelési intézkedéseként ugyanis az Uber Eatsnél beváltható, 10 dolláros kuponokat küldött szét a biztonsági cég.
Az ajándékutalványokat azok az informatikai szakemberek kapták, akik az érintett gépek visszaállításában közreműködtek az ügyfeleknél, és akiknek vélhetően nagyon meghosszabbodott a pénteki munkanapja. A Crowdstrike-kal együttműködő partnereknek egy üzenetet is küldött a vállalat, amelyben elismeri, hogy a hiba többletmunkát okozott a szakembereknek, amiért elnézést kérnek, egyben hálájuk kifejezéseként "a következő csésze kávét vagy késő esti snacket" ők állják.
Szinte minden szinten hibás
A késő este felemlegetése már önmagában sem tűnik nagyon szerencsés húzásnak, mivel a javításon dolgozók jó része bizonyosan nem végzett hirtelen támadt feladataival rendes munkaidőben. Az akciót az ajándék jelképesnek tekinthető összege miatt is sokan kritizálták, mivel 10 dollár még egy pizzára sem elég.
A PR-katasztrófa történetének csattanója, hogy a kuponok egy része egyáltalán nem is működött. Egyesek beváltáskor ugyanis egy hibaüzenetbe futottak, miszerint az utalványt "a kibocsátó fél visszavonta, és már nem érvényes". A média érdeklődésére a Crowdstrike szóvivője mindezt azzal magyarázta, hogy az Uber rendszere a magas használati arány miatt tévesen csalásként jelölte meg az akciót.
Mea culpa...
Az üzleti folyamatok globális leállása mellett több ezernyi repülőjárat törlését és még sokkal több késését okozó, kórházak működését veszélyeztető informatikai hibáért azóta többször és több fórumon is igyekezett bocsánatot kérni a Crowdstrike vezetősége, akik az ügy hordereje miatt egyébként a kongresszusi meghallgatást sem ússzák meg.
A vállalat javára írható ugyanakkor, hogy a pénteki armageddon óta rendszeresen beszámol az incidenssel kapcsolatos legfrissebb fejleményekről. Tegnap derült ki például, hogy a gond egy minőségellenőrzést végző folyamatban volt, amely tévesen adott zöld jelzést arra, hogy a "gyilkos" frissítést az ügyfelek eszközeire telepítsék.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak