Tavaly már Kína volt a legnagyobb, sőt az egyik leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi piac.

A B2C (a vállalatoktól a fogyasztók felé irányuló) elektronikus kereskedelem piaca az elmúlt években és idén is két számjegyű növekedést produkál. Az Ecommerce Foundation és az Ecommerce Europe közös kutatása szerint a forgalom a 2015-ös 19,9 százalékos bővülést követően tavaly is legalább 17,5 százalékkal emelkedett az év végi becslések szerint, átlépve ezzel a 2,3, illetve a 2,7 ezer milliárd dolláros határt. Ez utóbbi nagyjából Franciaország vagy Nagy-Britannia bruttó hazai termékének felel meg, de a teljes kiskereskedelmi forgalomnak még így sem éri el a 10 százalékát sem.

Kína ebben is a legnagyobb

A növekedés legfőbb hajtóereje ezúttal is Ázsa és a Csendes-óceáni térség, Kínában például tavaly is több mint negyedével növekedett a B2C e-kereskedlmi forgalom. Ez azért különösen érdekes, mert Kínában, vagy a kínai piacnál is háromszor gyorsabban növekvő Indiában a globális átlagot tekintve alacsony az internet-penetráció.

Így nyilván alacsonyabb az online kereskedelmi szolgáltatásokhoz hozzáférő felhasználók aránya, tehát az infrastruktúra fejlődése önmagában is biztosítja az e-kereskedelem folyamatos bővülését. Kína tavaly óta már általában is nagyobb e-kereskedelmi piacnak számít az Egyesült Államoknál is, a B2C értékesítések tekintetében pedig 2016-ban megközelítette az ezer milliárd dollárt, az Ecommerce Europe adatai szerint másfélszeresen túlnőve az amerikaiakat.

Ez különösen az olyan összehasonlításokban tűnik borzalmas nagyságrendnek, ha mellé tesszük a német vagy a francia piac 75-80 milliárdos forgalmát. A növekedés Európában is némileg lassult, a 13,6 (2014) és a 13,3 (2015) százalékot követően tavaly 12 százalék körül lehetett, ezzel összességében is éppen hogy csak átlépve a mérföldkőnek tekintett 500 milliárd eurós szintet.

Kína és az USA mögött egyébként Nagy-Britannia és Japán következik, mindkettő jóval 100 milliárd dollár fölötti teljesítménnyel, őket a nagyjából hasonló bevételeket termelő Franciaország, Németország és Dél-Korea követi. Bár India még nincs a közvetlen élmezőnyben, növekedésének ütemét tekintve a világ második legnépesebb országa néhány éven belül befoghatja őket.

Vásárlói szempontból elmosódnak a határok

Az előrejelzések gyakran említik azt a trendet, amelynek értelmében a B2B (az üzleti szektor szereplői közötti) elektronikus kereskedelem, bár a tranzakciók természete miatt továbbra is jól elkülöníthető a B2C-től, működésében egyre kevésbé lesz majd különválasztható tőle. A B2B ügyfelek vásárlási szokásait ugyanis lassan megváltoztatják a saját, személyes kiskereskedelmi tapasztalataik, és egyre többen ugyanazt az összes csatornát összefogó ügyfélkapcsolati működést (omnichannel) keresik, amelyet a B2C csatornák is biztosítanak.

A Gartner olvasatában ez azt jelenti, hogy két éven belül a B2C és B2B e-kereskedelmi csatornák összessége már 70 százalékban a személyes ügyfélélményre fókuszál majd. A Forrester piackutató ehhez azt is hozzáteszi, hogy a B2B vásárlók háromnegyede a munkájával összefüggő beszerzések előtt is online kutatást végez, ez pedig a szállítók szempontjából is kézenfekvő választássá teszi a kiskereskedelemben már alkalmazott módszereket.

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.