A B2C (a vállalatoktól a fogyasztók felé irányuló) elektronikus kereskedelem piaca az elmúlt években és idén is két számjegyű növekedést produkál. Az Ecommerce Foundation és az Ecommerce Europe közös kutatása szerint a forgalom a 2015-ös 19,9 százalékos bővülést követően tavaly is legalább 17,5 százalékkal emelkedett az év végi becslések szerint, átlépve ezzel a 2,3, illetve a 2,7 ezer milliárd dolláros határt. Ez utóbbi nagyjából Franciaország vagy Nagy-Britannia bruttó hazai termékének felel meg, de a teljes kiskereskedelmi forgalomnak még így sem éri el a 10 százalékát sem.
Kína ebben is a legnagyobb
A növekedés legfőbb hajtóereje ezúttal is Ázsa és a Csendes-óceáni térség, Kínában például tavaly is több mint negyedével növekedett a B2C e-kereskedlmi forgalom. Ez azért különösen érdekes, mert Kínában, vagy a kínai piacnál is háromszor gyorsabban növekvő Indiában a globális átlagot tekintve alacsony az internet-penetráció.
Így nyilván alacsonyabb az online kereskedelmi szolgáltatásokhoz hozzáférő felhasználók aránya, tehát az infrastruktúra fejlődése önmagában is biztosítja az e-kereskedelem folyamatos bővülését. Kína tavaly óta már általában is nagyobb e-kereskedelmi piacnak számít az Egyesült Államoknál is, a B2C értékesítések tekintetében pedig 2016-ban megközelítette az ezer milliárd dollárt, az Ecommerce Europe adatai szerint másfélszeresen túlnőve az amerikaiakat.
Ez különösen az olyan összehasonlításokban tűnik borzalmas nagyságrendnek, ha mellé tesszük a német vagy a francia piac 75-80 milliárdos forgalmát. A növekedés Európában is némileg lassult, a 13,6 (2014) és a 13,3 (2015) százalékot követően tavaly 12 százalék körül lehetett, ezzel összességében is éppen hogy csak átlépve a mérföldkőnek tekintett 500 milliárd eurós szintet.
Kína és az USA mögött egyébként Nagy-Britannia és Japán következik, mindkettő jóval 100 milliárd dollár fölötti teljesítménnyel, őket a nagyjából hasonló bevételeket termelő Franciaország, Németország és Dél-Korea követi. Bár India még nincs a közvetlen élmezőnyben, növekedésének ütemét tekintve a világ második legnépesebb országa néhány éven belül befoghatja őket.
Vásárlói szempontból elmosódnak a határok
Az előrejelzések gyakran említik azt a trendet, amelynek értelmében a B2B (az üzleti szektor szereplői közötti) elektronikus kereskedelem, bár a tranzakciók természete miatt továbbra is jól elkülöníthető a B2C-től, működésében egyre kevésbé lesz majd különválasztható tőle. A B2B ügyfelek vásárlási szokásait ugyanis lassan megváltoztatják a saját, személyes kiskereskedelmi tapasztalataik, és egyre többen ugyanazt az összes csatornát összefogó ügyfélkapcsolati működést (omnichannel) keresik, amelyet a B2C csatornák is biztosítanak.
A Gartner olvasatában ez azt jelenti, hogy két éven belül a B2C és B2B e-kereskedelmi csatornák összessége már 70 százalékban a személyes ügyfélélményre fókuszál majd. A Forrester piackutató ehhez azt is hozzáteszi, hogy a B2B vásárlók háromnegyede a munkájával összefüggő beszerzések előtt is online kutatást végez, ez pedig a szállítók szempontjából is kézenfekvő választássá teszi a kiskereskedelemben már alkalmazott módszereket.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak