Aki online áruházat akar nyitni, annak nem csak a megfelelő termékkör kiválasztására kell koncentrálnia – tanácsolja a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért egyesület elnöke.
Gyakran kérdezik tőlem: szerintem melyik termékkör az, amelyikre alapozva érdemes még új webshopot nyitni. Vannak-e még kiaknázatlan lehetőségek? Természetesen vannak, de nem biztos, hogy csak a termékkör irányában kell keresgélnünk. Ha viszonylag könnyebb terepre vágyunk, érdemes vidékre utazni, de külföldön akár nagy lehetőségek is várhatnak minket.

Ha valaki a piacvezető magyarországi e-kereskedők körébe akar bejutni, biztosan nagyon nehéz dolga lesz. Egyrészt a piac nagy része foglalt, másrészt a kereskedők többsége 6-8-10 éves előnyben van hozzá képest. A nagy forgalmú, tömegek által vásárolt termékek mindegyikét be tudjuk szerezni megbízható, jól működő online cégektől, ha pedig valamilyen speciális termékkel akarunk kereskedni, akkor kisebb célcsoportra számíthatunk, ráadásul felértékelődik az adott termék piacán szerzett szaktudás. Aki nem érti a horgászcsali-kereskedelem minden csínját-bínját, az ne nyisson horgászboltot se online, se offline formában!

Természetesen az a kereskedő vagy szolgáltató, aki a saját piacát nagyon jól ismeri, sőt a szakértelem mellett esetleg még jó neve és elegendő pénze is van (na meg ideje, kitartása, online kompetenciája), az eséllyel pályázhat a magyar e-kereskedők élcsapatába. Új üzleti modellek megjelenésével is eredményeket lehet elérni (lásd: közösségi vásárlás), de ezek az utak csak kevesek számára nyújtanak valódi esélyt, és tele vannak buktatókkal. Ezért azt szoktam mondani a nálam érdeklődőknek: ha online sikereket akarnak elérni, akkor gondolkozzanak lokálisan vagy globálisan!

Lokális  Lokális piac alatt az országon belüli kisebb egységek - régiók, megyék, városok - helyi piacait értem. A hazai vezető e-kereskedelmi cégek mindegyike a teljes magyarországi piacot célozza meg – ez már a kezdetben csak Budapesten és körzetében működő G'Roby-ra is igaz, hiszen a cég egy ideje a friss áru kivételével az egész ország területére szállít. Ám éppen a G'Roby példája mutat rá arra, hogy vannak olyan termékek és szolgáltatások, amelyeket nem lehet egyetlen központtal az egész országra kiterjedően, gazdaságosan értékesíteni.

Ez fennáll a friss élelmiszerek mellett a méretük és súlyuk miatt nehezen szállítható, vagy egyéb okból kényes árukra és a helyi szolgáltatásokra egyaránt. Nyíregyházáról Zalaegerszegre épp úgy nem gazdaságos elszállítani egy teherautónyi téglát vagy három pizzát, ahogy fodrászhoz vagy manikűröshöz sem célszerű átugrani. Az ilyen területeken a helyismeret, a személyes kapcsolatok, az akár évtizedek alatt felépített helyi ismertség is sokat számít, így a helyben lévő vállalkozónak mindig lesznek előnyei egy országos, vagy más régióból érkező szereplővel szemben.



Aki tehát bármely magyarországi lokációban – legyen az csak egyetlen kisváros, vagy akár a fél Dunántúl – olyan vállalkozással rendelkezik, amelyre ráillenek a fentiek, bátran vágjon bele a felkészülésbe! (Nem véletlenül írtam azt, hogy a felkészülésbe, és nem azt, hogy a vállalkozásba. Az e-kereskedelemben rendkívül fontos megfelelő tudás megszerzése, úgyhogy mielőtt bárki webshopot nyitna, előbb tájékozódjon, tanuljon, számoljon!)

Globális  A globális, azaz a nemzetközi terjeszkedés ötlete elég kézenfekvőnek tűnik az online iparágban, hiszen legyen bármi a webshopom URL-je, azt a világon bárhol begépelve a látogató máris nálam landol. Ám ahhoz, hogy a külföldi látogatóból vevő legyen, és a vásárlását ésszerű határidővel és költségért teljesíteni is tudjam, már igen sok minden kell. A laikus vállalkozó azt mondja erre: csak le kell fordítani a weboldalt. Nos, ennél azért egy picit többre van szükség.

Aki dolgozott már életében a nemzetközi piacon, vagy csak nyitott szemmel jár külföldön is, pontosan tudja: vásárlási szokásokban, fogyasztói magatartásban, termékpreferenciákban, de akár csak a termékek megnevezésében, tulajdonságaik megítélésében is óriási különbségek tudnak lenni országok között. Ahogy Magyarországon nem lehet olívaolajból meggazdagodni, addig Olaszországban eladhatatlan a disznózsír – legalábbis élelmiszerként.

Az az értékesítési és kommunikációs technika, ami itthon siker, külföldön nem biztos, hogy működik egyáltalán. Kézenfekvő lehet hungarikumokkal próbálkozni, ám a tokaji borok vagy a kalocsai paprika rajongói vélhetően nem egy területre koncentrálódnak, így a nehézséget az jelenti, hogy az ellátási láncot azonos minőségben és hatékonysággal, nagyjából azonos, de mindenképpen ésszerű áron kéne felállítani New Yorkba, Moszkvába és Port Elizabeth-be egyaránt.

Díjazták az ország legjobb e-boltját
Mit szeretnek az online vásárlók? [infografika]

Lassan okosodnak a magyar webáruházak gazdái

Kisebb feladatnak tűnik egy itthon jól működő szolgáltatást külföldön is beindítani, néhány helyi képviselővel és helyi partnereteken keresztül, az operáció nagy részét itthon tartva. A Netpincér.hu számos ország nagyvárosaiban kezdte meg tevékenységét Bécstől Párizson át Londonig – hogy milyen nehézségek árán és mekkora sikerrel, arról elsőkézből származó információkat kaphatunk majd a SzEK.org őszi konferenciáján.

Könnyebb dolga van annak, aki online letölthető-fogyasztható terméket vagy szolgáltatást kínál, ám ott meg az a baj, hogy az egész világgal kell versenyezni. Az IndexTools vagy a Prezi.com sikere a ritka kivételek sorát gyarapítja, de bármit is találunk ki, tehetséges fejlesztők, programozók és üzletemberek millióinál kell gyorsabbnak, okosabbnak, ügyesebbnek lennünk.

Akár lokálisan, akár globálisan szállunk versenybe, itt is érvényes az aranyszabály: előbb a tervezés, utána a végrehajtás. A legprimitívebb, feltételezéseken, sejtéseken és saccolásokon alapuló üzleti terv is többet ér a semminél, úgyhogy mielőtt lefordítanánk egy komplett webshopot hat nyelvre, érdemes picit matekozni!

A cikk az e-ker blogon megjelent anyag szerkesztett változata. 

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.