Az informatika lehet a vállalati innováció motorja, az informatikai vezetőnek pedig proaktív szerepet kell vállalni abban, hogy az újításokból valódi termékek és szolgáltatások legyenek - hangsúlyozták az Infohajó 2011 rendezvény előadói, ahol megválasztották az idei Év CIO-ját is.
- Az elmúlt időszakban megváltozott a vállalatok magatartása: egyre kevesebb munkát végeznek maguk, és egyre több feladatot adnak ki külső szolgáltatóknak. Ez nagy öröm azoknak, akik ilyen megbízást kapnak, de nagy veszélyt is hordoz magában - hangsúlyozta
Braun Péter, a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének (VISZ) elnöke szerdán a nagyvállalati informatikai vezetőket tömörítő szervezet éves Infohajó rendezvényén. A legfőbb veszély szerinte a kiszervezéssel az, hogy a tudás elmegy a vállalattól, és a megbízottaknál jönnek létre a területhez kapcsolódó kulcspozíciók. Így aztán ha valami nem megy jól, nehéz helyzetbe kerülhetnek a vállalatok - figyelmeztetett a VISZ elnöke.
Humánum ■ Braun Péter szerint nem szabad lebecsülni a gépi rendszereknél az ember szerepét: a szakértők adják a legnagyobb kincset a vállalatoknál. Egy ember pótlása akár többe kerülhet, mint egy új rendszer beindítása, és sokszor előfordul, hogy csak amiatt váltanak rendszert, mivel egy pótolhatatlan tudású szakembere távozik a cégtől. A kulcsembereknek azonban nem csak a fizetését, de a lelkét is gondozni kell, amire a hazai vállalatok általában nem fordítanak elegendő figyelmet - vélekedett a szervezet vezetője.
Másik fontos fejlemény, hogy a nagy szállítók egyre inkább komplex, a hardvert és a szoftvert egyben tartalmazó célgépeket akarnak szállítani, és az új szoftverek piacra dobásánál is a saját hardvereiket részesítik előnyben. Ilyen piaci koncentráció figyelhető meg például az adatbáziskezelők vagy a mobilplatformok világában, aminek erőteljes árfelhajtó hatása lehet - folytatta Braun Péter.
Három a nyerő ■ A hazai CIO-k doyenje három innovációt emelt ki, amely a következő években teljesen átalakítja a vállalati informatikát. Az egyik az utóbbi időben minden fórumon hangoztatott cloud computing, amely valójában szoftverszolgáltatásként (Software-as-a-Service - SaaS) már egy évtizede jelen van a nemzetközi piacon, de a következő években még meghatározóbb lesz a súlya.
A második hangsúlyos trend a táblagépek megjelenése a professzionális számítástechnikában: eddig minden munkához laptopot használtunk, de a táblagépeknél már jelenleg is léteznek olyan üzleti alkalmazások, amelyek a professzionális munkához is segítséget nyújtanak; ez mindannyiuk munkastílusát meg fogja változtatni.
A harmadik fontos innováció az érintés nélküli fizetést lehetővé tévő NFC-technológia terjedése, amelynek jelentőségét nem lehet túlbecsülni. Mára itthon is kialakult az elfogadóhálózat és több bank is kínál ilyen PayPass kártyákat, és a közeljövőben elindulhatnak az első hazai mobilos NFC-s szolgáltatások is. A nem túl távoli jövőben az NFC-s fizetőeszközök szinte teljesen kiszoríthatják a készpénzhasználatot - jövendölte a VISZ elnöke.
Motorizált CIO ■ Antonino Gitto, a McKinsey & Company partnere arról tartott előadást, hogyan lehet kezelni a technológiai innovációt a vállalatoknál, és mi a szerepe a ebben a CIO-nak. Mint fogalmazott, a fejlett államok többségében a következő években alacsonyak a növekedési kilátások, így a cégek további bővülést elsősorban a versenytársak piaci részesedésének kárára tudnak elérni. Ebben a helyzetben az IT lehet a vállalati innováció motorja.
A tanácsadó szerint a következő évek üzleti működését több megatrend fogja meghatározni. Ezek között van, hogy egyre több terméket, illetve szolgáltatást elosztott módon, egymással laza kapcsolatban álló közösségek fognak előállítani (erre példa a Wikipedia vagy a Linux). A fogyasztókat egyre inkább bevonják a termékfejlesztésbe, illetve a vállalatok az innováció során egyre gyakrabban vonnak be kívülállókat is, például valamilyen díjért cserébe.
A vállalatok a jövőben is keresni fogják a hatékonyság növelésének lehetőségét rugalmas munkakörnyezetek teremtése, valamint az egyre komplexebb folyamatok automatizálása révén. A menedzsmentek a jövőben az üzleti döntéseket a rendelkezésükre nagy mennyiségű adatok elemzésével, üzleti analitikai rendszerek támogatásával hozzák majd meg. Az új technológiák segítségével a vállalatok pedig akár teljesen új iparágakat hozhatnak létre - sorolta a meghatározó trendeket a McKinsey partnere.
Antonino Gitto szerint az innovációk menedzselése külön tudomány, mivel azok a belső munkatársak mellett egyre gyakrabban külső forrásból, így például az ügyfelektől érkeznek. A CIO-knak proaktív szerepet kell vállalniuk abban, hogy az innovációkat, illetve más iparágak gyakorlatait beépítsék a vállalati működésbe.
Terítékre került még ■ A további előadásokban a vállalati informatikai vezetőket leginkább foglalkoztató témákat járták körbe, így többek között szó esett üzleti analitikáról, nyílt forráskódú szoftverekről, a cloud computinggal kapcsolatos biztonsági kérdésekről vagy a contact centerek szerepéről az elektronikus banki csatornák között.