A szállítók jelentős része Janus-arcú, de a megrendelők sem mindig vannak tisztában azzal, hogy pontosan mire van szükségük. Az IT vezetőknek arra kellene koncentrálniuk, hogy az informatika milyen módon tudja növelni az üzleti lehetőségeket - hangsúlyozza Braun Péter, akit a napokban választottak újra a Vezető Informatikusok Szövetségének elnöki tisztségében.
Az elmúlt időszak a vállalkozások körében folyamatos várakozás jegyében telt, hogy a mostaninál már nem jöhet rosszabb, és a következő év már jobb lehet mind üzletileg, mind az informatikai beruházások terén. Hogy látja, 2011 őszén van-e olyan jel, ami optimizmusra adhat okot a következő esztendőkre nézve?

– Több olyan trend is van, ami optimizmusra adhat okot: informatikára igen nagy szükség van, és még nagyobb szükség lesz, ami a szakmában dolgozóknak jó érzés lehet. A másik, hogy a mostani nehéz gazdasági feladatokat csak egy nagyon hatékony informatikai rendszerrel lehet megoldani. Ha mindig csak becslünk, és nem készítünk előrejelzéseket a jelenleginél színvonalasabban, akkor a gondokból lassabb lesz a kimászás is.

Az informatikának tehát hallatlan nagy lehetőségei vannak: nem abban, mint régen, hogy minden asztalt PC és laptop terítsen be, hanem abban, hogy olyan alkalmazásokat hozzon létre, amelyek segítenek a gondokból úgy kilábalni, hogy a meglévő munkánk eredményesebb legyen vagy éppen a termékeladásaink hatékonyabbak legyenek.

Amit mond, összecseng a nagy nemzetközi kutatók és a szállítók előrejelzéseivel, amelyek szintén azt vetítik előre, hogy az informatika lehet a gazdasági kilábalás egyik fő motorja a következő években. A hazai vállalatok és más szervezetek is felismerték a trendet, és hányan vannak olyanok, akik már elkezdték az IT működésének átalakítását?

– Bár vannak örvendetes kivételek, de komoly probléma, hogy a szállítók nagy része Janus-arcú, azaz az ígéretek és a megvalósuló rendszer, megoldás finoman szólva sem teljesen fedik le egymást. Ők ugyanis természetszerűleg a minél nagyobb konfigurációk eladásában érdekeltek.

Szintén gondot okoz, hogy a megrendelők oldalán sincsenek mindig tisztában azzal, hogy pontosan mire van szükségük. A mérhető paraméterekben (válaszidő, tárhely stb.) gyakran kedvtelve merülnek el, de a lényeg nem ebben keresendő. Senkit nem érdekel, hogy egy adott feladat megoldása milyen gépen, szoftveren fut, sőt már az sem, hogy hol. A fontos az, hogy mindez milyen módon tudja növelni az üzleti lehetőségeket, ösztönözni az eladásokat, javítani a belső működést.

Mennyire jellemző ez a fajta üzleti szemlélet a hazai nagyvállalatok informatikai vezetőinek körében? Még nagyon az elején vagyunk az átalakulásnak?

– Az első lépéseken már túl vagyunk. Igény szintjén már jelentkezik ez a gondolkodásmód, de nem állunk olyan képzettségi színvonalon tömegében, hogy a fentieknek megfelelő informatikai rendszereket tervezzünk. Időprés alatt dolgozunk, ezért nincs mindig lehetőség átgondolt tervezésre. Így nem jut idő sem az előzetes felmérésre, sem a projekt végi tesztelésre.

Egyes vállalatok informatikai szabályzata kimerül a munkatársaknak adott szoftver kezelési utasításában; ez nem ad lehetőséget fejlődésre, kreatív megoldásokra. Az informatikusok nem tolhatják át a felelősséget azzal, hogy ezt vagy azt majd az értékesítés vagy a marketing feladata lesz kidolgozni. Az IT-nek mindezt tudnia kell, és beépített visszacsatolások segítségével együtt kell tudnia működni az adott részlegekkel.

A szállítók, ahogy Ön is említette, egyre inkább komplex rendszerekben, teljes megoldásokban gondolkodnak. Nem lesz ettől még nehezebb helyzetben a CIO, aki saját vállalata számára keres optimális rendszert?

– Pontosan így van: még nehezebb helyzetben lesznek az informatikai vezetők. Ezért is hangsúlyozom, hogy nagyon magas képzettség és gyakorlat kell ahhoz, hogy ne tudják megvezetni megrendelőként, és azt a rendszert olyan részletekkel, kiegészítőkkel kapja, amelyre valóban szüksége van. Amint alá van írva a szerződés, a megrendelő tulajdonképpen rabja lesz a szállítónak, ami nem feltétlenül lesz barátságtalan viszony, de mindenképpen függőséget okoz. Ebből egyféleképpen lehet kiszállni, egy másik „rabtartót” választva.

Milyen lehetőségei, forrásai vannak a CIO-knak, ha folyamatosan képben akar maradni az üzleti, szervezési és egyéb, nem kifejezetten informatikai, de a munkáját alapvetően befolyásoló témákban?

– Az egyik legfontosabb forrás az olvasás. A magyar értelmiség nagy problémája, hogy nem ír és nem olvas, legalábbis nem eleget. Nem ír dokumentációt és nem olvas újságot. A másik lehetőség a kapcsolatteremtés, konzultáció. Erre jó alkalmat adnak például a szakmai konferenciák.

Végezetül arra lennénk kíváncsiak, hogy Ön szerint mi az a három legfontosabb trend, amelyek a közeljövőben nemcsak nemzetközi, de kifejezetten hazai viszonylatban is meg fogják határozni az informatikai vezetők és a vállalati informatika szerepét?

– Az NFC, azaz az érintés nélküli fizetési megoldás egyike lesz ezeknek. Az új generáció, a mai tizenévesek nem fognak mást hordani maguknál, mint a mobiltelefonjukat. Ezzel fognak fizetni, ezen nézik az órarendjüket és mindent így fognak intézni. A másik a táblagépek, az érintőképernyő lehetőségei. A jelenlegi óriási kínálat tisztulni fog, és néhány fő gyártó, termék fog dominálni.

Végül a rendszer mint szolgáltatás új fogalma elterjed. A vállalatoknak dönteniük kell, hogy saját informatikát tartanak fenn - ami rengeteg előnnyel jár, de költséges -, vagy néhány fős belső agytrösztöt foglalkoztat, és ezeken keresztül veszi meg a piacról az elérhető ajánlatok közül a neki tetszőt. Személyes véleményem szerint az első megoldás az üdvözítő, mert a másik változat nagyon sérülékennyé teszi a céget.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.