Az új esztendő több jelentős, de komoly gondokkal küzdő informatikai vállalatnál is változásokat hozott, illetve hozhat. Felmerül persze a kérdés, hogy mindez mire lesz elég?
A Yahoo élén bő négy év alatt immár a harmadik teljes jogú vezérigazgató áll, ami úgy is tökéletesen elég lenne a cég közelmúltjának megértéséhez, ha semmi mást nem tudnánk a vállalatról. Ha hozzátesszük, hogy három éve a Microsoft közel 45 milliárd dollárt adott volna a Yahoo-ért, miközben ma már az összeg felét sem valószínű, hogy felajánlaná bárki a cégért, akkor szépen kirajzolódik az elmúlt évek fokozatos süllyedése.
Próbálkozott, de nem jött össze ■ Az elutasított ajánlat óta az a
Carol Bartz vezette a céget, aki többek között munkaerő-leépítéssel, nagy múltú szolgáltatások (Geocities, Delicious) bezárásával próbálkozott, valamint keresési és hirdetési partnerségben állapodott meg a korábban kikosarazott Microsofttal. Ám ezek az intézkedések sem voltak elegendőek a bevételcsökkenés megállítására, így az igazgatótanács elnöke tavaly szeptemberben
rendkívül szokatlan módon mutatott ajtót Bartznak.
Carol Bartz sok mindent megpróbált, de ez is kevésnek bizonyult
Bár elemzők nem feltétlenül értettek egyet azzal, hogy a menesztett vezető tehet a kudarcos évekről, de a nagyvállalati politika bevett gyakorlata ilyenkor reflexszerűen ez. Egyébként is, a vezérigazgatói döntéseket jóváhagyó igazgatótanácsot sokkal nehezebb leválltani.
Bartz helyére egy abszolút sikeres menedzser, a PayPal elnöke kerül.
Scott Thompson felügyelete alatt az eBay-hez tartozó elektronikus fizetéseket intéző vállalat az elmúlt években több mint megkétszerezte forgalmát, és ma már az eBay bevételeinek jelentős részét szállítja. Thompsonnak talán még lesz annyi mozgástere, hogy legalább korrekt feltételeket tudjon kialkudni, az
egyre elkerülhetetlenebbnek látszó felvásárlásnál.
Fekete fellegek ■ Hivatalosan ugyan még nem erősítették meg, de nagyon úgy tűnik, hogy a BlackBerry okostelefonok gyártójánál, a kanadai RIM-nél is kezdik megelégelni a tulajdonosok a jelenlegi vezetőpáros ténykedését. A vezérigazgatói és elnöki pozíción egyaránt közösen osztozó
Jim Balsillie és
Mike Lazaridis elkövették azt a hibát, hogy olyannyira erősnek és stabilnak ítélték meg cégük pozícióját, hogy nem reagáltak a konkurencia megjelenésére.
Az iPhone és az androidos készülékek pedig az otthoni felhasználók után már
megállíthatatlanul áramlanak a cégekhez is, ahol néhány évvel ezelőttig szinte egyeduralkodónak számított a BlackBerry. A RIM táblagépének látványos vergődése és az új okostelefonos generáció megjelenésének folyamatos halasztása
oda juttatta a gyártót, hogy most már valószínűleg egy Supermanbe oltott Gandalf sem lesz képes csodát tenni.
Bűnbak vagy megmentő ■ A természetes ütemű cserélődésen kívül vezetőváltásra általában nem akkor kerül sor egy vállalatnál, ha minden a legnagyobb rendben van. Így az új vezetőnek jobbára nehéz feltételek között kell valami olyat csinálni, amitől más irányt vesz a cég. Egy vállalat sikere azonban nem feltétlenül és kizárólag annak irányítójától függ. A rossz szervezeti struktúrából eredő problémákat, a változások ellen rendszerint megjelenő belső ellenállást, az igazgatótanács és a tulajdonosok nyomását, vagy az adott pillanatban tapasztalható külső piaci körülményeket még a legtehetségesebb menedzser sem tudja figyelmen kívül hagyni.
Ha pedig olyan súlyos helyzetben kapja meg valaki a kormányrudat, mint amilyenben most a RIM van, akkor már szinte tényleg mindegy, hogy kinek a neve áll a vezérigazgatói névjegyen. Ahogy mondani szokás: innen szép nyerni!