Gyökeres változások elé néznek a nagyvállalatok informatikai szervezetei: végképp leáldozott a kiszolgáló, ellátó típusú megoldásoknak, helyette az üzletre, a bevétel növelésére kell fókuszálni.
A Gartner elemzőcég indiai konferenciáján négy olyan trendet vázoltak fel az informatikai vezetők (Chief Information Officer - CIO) feladatkörét illetően, ami az elkövetkező években teljesen átformálja az évtizedekig érvényes gyakorlatot és munkamenetet.
Partha Iyengar, a Gartner vezető elemzője úgy látja, a világgazdaság problémái miatt még fontosabb a vállalatok számára, hogy a lehető legjobban kihasználják cégük növekedési potenciálját. Ennek a folyamatnak szerves részét képezi az informatikai részleg is, amelynek ebben a szituációban már nem az a kiemelt feladata, hogy a kollégák munkavégzéséhez szükséges eszközöket biztosítsa és a folyamatos működésről gondoskodjon. Sőt, már az is kevés, hogy mindezt egyre olcsóbban tudja megvalósítani. Az előttünk álló években egyértelműen a vállalati bevételek növekedését kell közvetlen módon segíteni a CIO-nak.
Technológia helyett információ ■ Az információtechnológia fogalmában egyre inkább az első tag lesz az igazán mérvadó. Az informatika és ezen belül az információ vált a
XXI. század olajává. Minden nagyvállalatnál óriási, eddig nem tapasztalt mennyiségű és formájú adat keletkezik naponta. Ezeknek a cégen belül és kívül egyaránt termelődő információknak a gyors, releváns rendszerezése, üzleti szempontból hasznosítható elemzése alapvető fontosságú egy modern nagyvállalatnál, amelyik lépést akar tartania a konkurenciával.
A minden korábbinál részletesebb, sokféle típusú adatok komplex feldolgozásának és elemzésének már frappáns elnevezést is adtak: a
Big Data, azaz magyarul "nagy adat" kifejezés egyre többször hangzik el konferenciákon, megbeszéléseken. Természetesen az igényt felismerték már a szállítók is, és kifejezetten
erre specializált megoldásokat kínálnak. A CIO feladata, hogy ezekből a cége számára legjobbat kiválassza, és azt a vállalaton belül a lehető leghatékonyabb módon üzemeltesse.
Pénz beszél... ■ 2016-ra azt jósolja a Gartner, hogy az informatikai projektekre költött források több mint fele már kifejezetten olyan programokra megy el, ahol a vállalat pénzügyi helyzetének mérhető javítása az alapvető cél. A probléma itt abban lesz, hogy a CIO-k és az informatikai szakemberek többsége nehezen ismeri fel, hol és milyen formában keletkezik üzleti haszon - költségcsökkentés vagy bevételnövelés - egy-egy IT projekt során. Nehéz lesz tehát erre a gondolkodásmódra átállni, és kijárni a felső vezetőktől a szükséges pénzeket.
...és beszél... ■ 2020-ra az IT részleg költségvetésének több mint 50 százaléka már nemhogy a pénzügyi helyzet javítására megy, de kifejezetten a bevételnövekedést kell célozza. Ez még egy fokkal nehezebb, mint az előző bekezdésben tárgyalt feladat, hiszen ekkorra már tényleg minden idegszállal a pénztermelésre kell fókuszálni.
A költséggazdálkodás teljesen háttérbe szorul, helyette a "frontvonalba" küldik az IT-t. A CIO-nak és csapatának tehát az organikus növekedés lehetőségeit kell sebészi pontossággal lokalizálni, és ott a megfelelő informatikai eszközök használatával kimutatható bevételnövekedést elérni.
...és még mindig beszél ■ Az informatikai vezetőknek hozzá kell szokniuk ahhoz is, hogy a szerződésükben rögzített bónuszt is annak arányában kapják, hogy mekkora pluszbevételt tudott az adott időszakban elérni az IT részleg. Azok a szakembereknek azonban ettől az új felállástól sincs félnivalójuk, akik megértik és elfogadják a fenti változásokat, hiszen az informatika eszköztárának üzleti fókuszú, racionális felhasználásában vélhetően óriási potenciál rejlik még a legjobban működő nagyvállalatoknál is.
Péncsináló CIO-vá azonban csak sok gát áttörésével válhat valaki. El kell tudni hagyni a berögzült munkafolyamatokat, a hosszú évek alatt kicsontosodott gondolkodásmódot. Helyette a pénztárcára kell koncentrálni, és csak olyan projektekre fókuszálni, ahol a vállalati hatékonyság növekedése tisztán kimutatható.