Sok iparág még nem készült fel a nagy mennyiségű, strukturálatlan adattömeg felhasználására, ezen belül is a közműveknél jelentkezik a legtöbb probléma – derül ki egy friss felmérésből.
Az Oracle július elején közzétett tanulmányában több száz észak-amerikai vezető osztályozta, hogy vállalata mennyire készült fel az adatrobbanás kihívásaira, akár a megfelelő infrastruktúra kiépítésének, akár az összegyűjtött adatok elemzésének szempontjából. Az anyagból kiderül, hogy a big data, vagyis a hagyományos adatbázis-kezelő készségek határait feszegető adattömeg egyelőre nem annyira volumenében, mint inkább a feldolgozás, illetve az adatfajták és -források sokféleségének miatt jelent túl nagy falatot.
Döglött bitek ■ A felmérésben résztvevők túlnyomó többsége, 94 százaléka tapasztalta, hogy az elmúlt években majdnem kétszeresére emelkedett a begyűjtött és jól-rosszul menedzselt adatok mennyisége. Majdnem ugyanennyien, 93 százalékban azonban úgy ítélték meg, hogy cégük bevételeket veszít, amiért képtelen az összeszedett információt megfelelően hasznosítani. A legnagyobb problémát a válaszadók fele abban látja, hogy az adatokat nem mindig tudják a gyakorlatban is kamatoztatható képességekké alakítani.
A legtöbben az adatok összegyűjtését és tárolását még megoldják, ám adattudósok (data scientist) hiányában nem sokat érnek vele. A helyzet különösen érdekes azokon a helyeken, ahol valamilyen formában már okos mérés (smart metering) rendszereket alkamaznak. Itt az adatmennyiség növekedése 180-szor (!) nagyobb, mint a hozzájuk hasonló, de az okos mérőket még nem adaptáló cégeknél. Mivel a smart metering elsősorban a közműszolgáltatókra jellemző, nem csoda, hogy az ott dolgozó vezetők tízből négyen a legrosszabb osztályzatokat adták maguknak a big data felkészültségre vonatkozóan.
A sereghajtók között találjuk a közszférát és az egészségügyi szervezeteket is, a gyenge pontok között pedig előkelő helyen szerepel a szakértelem, illetve az adatok értelmezésének és vizualizálásának hiánya. Ebben sokszor a menedzsment is ludas: a különböző vezetők – a közműszolgáltatók esetében például a mérésekért felelős szakemberek és az üzleti elemzők – teljesen eltérően ítélik meg a helyzetet, ami azt jelzi, hogy a vállalatoknak nincs egységes adatkezelési stratégiájuk, az elszigetelt adatsilók viszont nyilvánvalóan kevesebb értéket hordoznak.