Az egyetlen gyártóhoz kötött vállalati informatika hátrányaira figyelmeztet a Gartner elemzője: bár a beszállítók számát érdemes alacsonyan tartani, mindig rendelkezni kell menekülési stratégiával.
A Gartner jelentős novemberi eseménye volt az Ausztráliában rendezett Symposium/ITxpo. Az iTnews helyi kiadásában érdekes beszámoló jelent meg a piackutató egyik elemzője, Dennis Gaughan előadásáról, aki a világ legnagyobb alkalmazásszállítóinak stratégiájáról beszélt a résztvevőknek. Az IBM, a Microsoft, az Oracle és az SAP összesen százmilliárd dolláros üzleti alkalmazáspiaci súlyával igyekszik befolyásolni az informatikai vezetők döntéseit. A Gartner szakembere olyan motivációkra hívta fel a figyelmet, amelyek figyelembe vételével elkerülhető, hogy berántsák őket a felesleges vagy nem megfelelő termékek beszerzésébe.

Gaughan úgy véli, a négy vállalat alkalmazásportfóliója a status quo megőrzéséről és a bevételek növeléséről szól. Igaz, hogy mindegyiküknél zajlik innovációs tevékenység, rövid távon mégis a befektetők érdekeit kell szem előtt tartaniuk. Ennek megfelelően a CIO-k jól teszik, ha kezükbe veszik az irányítást, és nem a gyártók menetrendjéhez igazítják beszerzéseiket, hanem saját üzleti céljaikra fókuszálnak.

Mindenki egyért  A Gartner elemzője szerint a Microsoft kizárólag saját platformjáról, illetve fejősteheneiről, a Windows és az Office monopóliumokról szól. Mivel végső soron minden a Windowsra épül, az összes termék célja, hogy ezt a magot védelmezze. Az új funkciókat és integrációs megoldásokat is a Windows, az Office és a SharePoint felhasználóknak csöpögtetik. Erre jó példa az egységes kommunikációt célzó Lync, amely olyan beruházásokhoz ad értéket, amelyeket az ügyfelek már korábban megtettek.

Bár a Gartner egyértelmű növekedési lehetőségeket lát a Microsoft előtt a cloud szolgáltatások vagy az üzleti megoldások területén, a cég alaptevékenységeit tekintve piacvesztést jósol a következő évekre. Az Apple például komoly nyomás alá helyezi a Microsoftot, ahogy az operációs rendszerek egyre mobilcentrikussá válnak, a desktop alkalmazások – levelezés, csoportmunka – között pedig a Google nyomul igen erősen.

A kizárólagosan Microsoft alapú szoftverstratégiát Gaughan nem tartja kifizetődőnek, bár mindenkinek megfontolásra ajánlotta a Windows 7-es, Office 2010-es vagy SharePoint 2010-es migrációt. A Windows 8-at ezzel szemben még középtávon is csak táblagépes telepítéseknél tudja elképzelni, az Office 365 bevezetésével kapcsolatban pedig rendkívüli óvatosságra int.

Szürke eminenciás  Az IBM egyfajta gondolati vezetőként határozza meg magát az olyan kampányokon keresztül, mint például a rendszerek integrációjáról szóló Smarter Planet, ugyanakkor a vállalat valódi biznisze a tanácsadás. A Gartner szakértője szerint a legfontosabb feladat annak elkerülése, hogy az IBM átvegye az irányítást. A cég ügyfélkapcsolati menedzserei ugyanis nagyon értenek hozzá, hogyan kell befolyásolni az egyes vállalatok IT stratégiáját, ezen keresztül biztosítva az eladásokat. Figyelembe véve, hogy a Gartner által megkérdezett CIO-k általában a szerződéskötési tárgyalásokkal kapcsolatban érdeklődnek az IBM szolgáltatásai iránt, Dennis Gaughan az "együttműködés" vagy a "partnerség" felé hajló megközelítést javasolja.

A cég nagy hangsúlyt helyez kapcsolatainak kiterjesztésére a fontosabb vertikális piacokon, mint amilyen a fogyasztási cikkek gyártása, a kiskereskedelem vagy a pénzügyi szolgáltatások. Ma már világosan látszik, hogy az IBM a hardvereken és szoftvereszközökön átlépve az üzleti alkalmazások területe felé mozdult, ahol az SAP vagy az Oracle közvetlen konkurensévé vált – ezt jelzi például az AT&T szoftverfejlesztő részlege, a Sterling Commerce 1,4 milliárd dolláros felvásárlása.

Az IBM egyébként hatalmasat kaszál az említett versenytársakkal való együttműködésből: egyedül az SAP környezetek implementásából, hosztolásából és felügyeletéből évi 15-20 milliárd dolláros forgalmat csinál. Ez természetesen komoly kihívást is jelent a vállalat számára, hiszen úgy kell a verseny és az együttműködés között egyensúlyoznia, hogy ezzel ne veszélyeztesse az egyenletesen csordogáló bevételeket.

Súlyos csomagok  Az Oracle "engineered to work together" jelmondata a Gartner szerint jobban fedné a valóságot "engineered to buy together" formában – vagyis a gyártó termékeit nem annyira az együttműködésre, mint az együttes eladásra tervezték. A felvásárlásokkal növekvő Oracle igencsak agresszíven erőlteti az "integrált csomagok" értékesítését, de ezek között Gaughan éppen a sorozatos akvizíciókra hivatkozva még az SAP-nál is kevesebb integrációs pontot lát. Az elemző kijelentette: a cég ezek közül nem a lehetséges, hanem a nyereséges megoldásokat keresi.

A teljes termékportfólió integrációja amúgy sem szolgálná a befektetők érdekeit, hiszen a licencbavételek csökkenésével járna. Így aztán az Oracle megoldásai, akármennyire is kiválóak, az integrációval kapcsolatos terheket továbbra sem szűntetik meg. Gaughan az Oracle hosszú távú menetrendjének folyamatos tanulmányozását javasolja, hozzátéve, hogy a vállalat ezen a területen elég szűkszavú, mivel nem akarja kannibalizálni meglévő termékeinek eladását. Pontosan ezt célozza az új Fusion Applications, amely nem azok helyettesítésére szolgál, vagyis nem fagyasztja be a hagyományos megoldások piacát.

Az Oracle nyereségének 90 százaléka amúgy is a karbantartásból (maintenance) folyik be, így nem lenne életszerű, ha a cég nem ragaszkodna foggal-körömmel ezekhez a forrásokhoz. Érdekesség, hogy a Gartner felmérései szerint a piacon az Oracle-t tartják a "legnehezebb esetnek" a gyártók közül, akivel nem valami könnyű üzletelni, mégis egyre több pénzt hagynak nála.

Elszabadulnak az árak  Az SAP jövedelmező alkalmazásbázissal rendelkezik, amely folyamatosan termeli számára a bevételeket, ám sok ügyfél így is azzal a problémával fordul a Gartnerhez, hogy átláthatatlannak tartja az SAP árazási és licencpolitikáját. Dennis Gaughan szerint az alapvető technológiák, vagyis a Business Objects (analitika), a Sybase (mobilitás) és a HANA (memórián belüli adatelemzés) integrációja megfelelő, de a felvásárlásokkal szerzett termékek itt is problémát jelentenek.

Az Oracle legnagyobb adatbázis-viszonteladójaként az SAP célja, hogy csökkentse a versenytársától való függőségét, ami közvetve azt is jelenti, hogy az Oracle adatbázisáról saját infrastruktúrájára költöztesse az ügyfeleket. A cég legnagyobb problémája mégis az, hogy meglévő vásárlói körében nagyjából kimerítette az R/3-ról Business Suite-ra való váltás lehetőségeit. Ez a Gartner becslése alapján az érintett vállalatok 70 százalékánál már lezajlott, ami a cég licencbevételeit is kellemetlenül érinti majd, ráadásul az extra funkcionalitást kínáló, moduláris csomagok iránt sem különösebben nagy az érdeklődés.

A piackutató képviselője arra figyelmezteti az informatikai vezetőket, hogy az első SAP bevezetés előtt mindenképpen tanulmányozzák át a licencfeltételeket, különös tekintettel az olyan érdekességekre, mint a külső alkalmazásokból származó vagy oda irányított adatok kérdése. Az SAP meglévő ügyfeleinek arra hívta fel a figyelmét, hogy az új megoldások beszerzése remek alkalom a jelenlegi infrastruktúra karbantartási díjának lejjebb szorítására: ezen a területen növekvő agresszivitásra számítanak a szoftvercég részéről, így érdemes már most kőbe vésni az árakat.

"A CIO-nak gyakorlatra van szüksége, hogy ne vezessék meg"
Eldugott meglepetések a számítógépeken

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.