Az egyetlen gyártóhoz kötött vállalati informatika hátrányaira figyelmeztet a Gartner elemzője: bár a beszállítók számát érdemes alacsonyan tartani, mindig rendelkezni kell menekülési stratégiával.
A Gartner jelentős novemberi eseménye volt
az Ausztráliában rendezett Symposium/ITxpo. Az
iTnews helyi kiadásában érdekes beszámoló jelent meg a piackutató egyik elemzője,
Dennis Gaughan előadásáról, aki a világ legnagyobb alkalmazásszállítóinak stratégiájáról beszélt a résztvevőknek. Az IBM, a Microsoft, az Oracle és az SAP összesen százmilliárd dolláros üzleti alkalmazáspiaci súlyával igyekszik befolyásolni az informatikai vezetők döntéseit. A Gartner szakembere olyan motivációkra hívta fel a figyelmet, amelyek figyelembe vételével elkerülhető, hogy berántsák őket a felesleges vagy nem megfelelő termékek beszerzésébe.
Gaughan úgy véli, a négy vállalat alkalmazásportfóliója a status quo megőrzéséről és a bevételek növeléséről szól. Igaz, hogy mindegyiküknél zajlik innovációs tevékenység, rövid távon mégis a befektetők érdekeit kell szem előtt tartaniuk. Ennek megfelelően a CIO-k jól teszik, ha kezükbe veszik az irányítást, és nem a gyártók menetrendjéhez igazítják beszerzéseiket, hanem saját üzleti céljaikra fókuszálnak.
Mindenki egyért ■ A Gartner elemzője szerint a Microsoft kizárólag saját platformjáról, illetve fejősteheneiről, a Windows és az Office monopóliumokról szól. Mivel végső soron minden a Windowsra épül, az összes termék célja, hogy ezt a magot védelmezze. Az új funkciókat és integrációs megoldásokat is a Windows, az Office és a SharePoint felhasználóknak csöpögtetik. Erre jó példa az egységes kommunikációt célzó Lync, amely olyan beruházásokhoz ad értéket, amelyeket az ügyfelek már korábban megtettek.
Bár a Gartner egyértelmű növekedési lehetőségeket lát a Microsoft előtt a cloud szolgáltatások vagy az üzleti megoldások területén, a cég alaptevékenységeit tekintve piacvesztést jósol a következő évekre. Az Apple például komoly nyomás alá helyezi a Microsoftot, ahogy az operációs rendszerek egyre mobilcentrikussá válnak, a desktop alkalmazások – levelezés, csoportmunka – között pedig a Google nyomul igen erősen.
A kizárólagosan Microsoft alapú szoftverstratégiát Gaughan nem tartja kifizetődőnek, bár mindenkinek megfontolásra ajánlotta a Windows 7-es, Office 2010-es vagy SharePoint 2010-es migrációt. A Windows 8-at ezzel szemben még középtávon is csak táblagépes telepítéseknél tudja elképzelni, az
Office 365 bevezetésével kapcsolatban pedig rendkívüli óvatosságra int.
Szürke eminenciás ■ Az IBM egyfajta gondolati vezetőként határozza meg magát az olyan kampányokon keresztül, mint például a rendszerek integrációjáról szóló
Smarter Planet, ugyanakkor a vállalat valódi biznisze a tanácsadás. A Gartner szakértője szerint a legfontosabb feladat annak elkerülése, hogy az IBM átvegye az irányítást. A cég ügyfélkapcsolati menedzserei ugyanis nagyon értenek hozzá, hogyan kell befolyásolni az egyes vállalatok IT stratégiáját, ezen keresztül biztosítva az eladásokat. Figyelembe véve, hogy a Gartner által megkérdezett CIO-k általában a szerződéskötési tárgyalásokkal kapcsolatban érdeklődnek az IBM szolgáltatásai iránt, Dennis Gaughan az "együttműködés" vagy a "partnerség" felé hajló megközelítést javasolja.
A cég nagy hangsúlyt helyez kapcsolatainak kiterjesztésére a fontosabb vertikális piacokon, mint amilyen a fogyasztási cikkek gyártása, a kiskereskedelem vagy a pénzügyi szolgáltatások. Ma már világosan látszik, hogy az IBM a hardvereken és szoftvereszközökön átlépve az üzleti alkalmazások területe felé mozdult, ahol az SAP vagy az Oracle közvetlen konkurensévé vált – ezt jelzi például az AT&T szoftverfejlesztő részlege,
a Sterling Commerce 1,4 milliárd dolláros felvásárlása.
Az IBM egyébként hatalmasat kaszál az említett versenytársakkal való együttműködésből: egyedül az SAP környezetek implementásából, hosztolásából és felügyeletéből évi 15-20 milliárd dolláros forgalmat csinál. Ez természetesen komoly kihívást is jelent a vállalat számára, hiszen úgy kell a verseny és az együttműködés között egyensúlyoznia, hogy ezzel ne veszélyeztesse az egyenletesen csordogáló bevételeket.
Súlyos csomagok ■ Az Oracle "
engineered to work together" jelmondata a Gartner szerint jobban fedné a valóságot "engineered to buy together" formában – vagyis a gyártó termékeit nem annyira az együttműködésre, mint az együttes eladásra tervezték.
A felvásárlásokkal növekvő Oracle igencsak agresszíven erőlteti az "integrált csomagok" értékesítését, de ezek között Gaughan éppen a sorozatos akvizíciókra hivatkozva még az SAP-nál is kevesebb integrációs pontot lát. Az elemző kijelentette: a cég ezek közül nem a lehetséges, hanem a nyereséges megoldásokat keresi.
A teljes termékportfólió integrációja amúgy sem szolgálná a befektetők érdekeit, hiszen a licencbavételek csökkenésével járna. Így aztán az Oracle megoldásai, akármennyire is kiválóak, az integrációval kapcsolatos terheket továbbra sem szűntetik meg. Gaughan az Oracle hosszú távú menetrendjének folyamatos tanulmányozását javasolja, hozzátéve, hogy a vállalat ezen a területen elég szűkszavú, mivel nem akarja kannibalizálni meglévő termékeinek eladását. Pontosan ezt célozza
az új Fusion Applications, amely nem azok helyettesítésére szolgál, vagyis nem fagyasztja be a hagyományos megoldások piacát.
Az Oracle nyereségének 90 százaléka amúgy is a karbantartásból (maintenance) folyik be, így nem lenne életszerű, ha a cég nem ragaszkodna foggal-körömmel ezekhez a forrásokhoz. Érdekesség, hogy a Gartner felmérései szerint a piacon az Oracle-t tartják a "legnehezebb esetnek" a gyártók közül, akivel nem valami könnyű üzletelni, mégis egyre több pénzt hagynak nála.
Elszabadulnak az árak ■ Az SAP jövedelmező alkalmazásbázissal rendelkezik, amely folyamatosan termeli számára a bevételeket, ám sok ügyfél így is azzal a problémával fordul a Gartnerhez, hogy átláthatatlannak tartja az SAP árazási és licencpolitikáját. Dennis Gaughan szerint az alapvető technológiák, vagyis a
Business Objects (analitika), a
Sybase (mobilitás) és a
HANA (memórián belüli adatelemzés) integrációja megfelelő, de a felvásárlásokkal szerzett termékek itt is problémát jelentenek.
Az Oracle legnagyobb adatbázis-viszonteladójaként az SAP célja, hogy csökkentse a versenytársától való függőségét, ami közvetve azt is jelenti, hogy az Oracle adatbázisáról saját infrastruktúrájára költöztesse az ügyfeleket. A cég legnagyobb problémája mégis az, hogy meglévő vásárlói körében nagyjából kimerítette az R/3-ról Business Suite-ra való váltás lehetőségeit. Ez a Gartner becslése alapján az érintett vállalatok 70 százalékánál már lezajlott, ami a cég licencbevételeit is kellemetlenül érinti majd, ráadásul az extra funkcionalitást kínáló, moduláris csomagok iránt sem különösebben nagy az érdeklődés.
A piackutató képviselője arra figyelmezteti az informatikai vezetőket, hogy az első SAP bevezetés előtt mindenképpen tanulmányozzák át a licencfeltételeket, különös tekintettel az olyan érdekességekre, mint a külső alkalmazásokból származó vagy oda irányított adatok kérdése. Az SAP meglévő ügyfeleinek arra hívta fel a figyelmét, hogy az új megoldások beszerzése remek alkalom a jelenlegi infrastruktúra karbantartási díjának lejjebb szorítására: ezen a területen növekvő agresszivitásra számítanak a szoftvercég részéről, így érdemes már most kőbe vésni az árakat.