A szolgáltatásként árult szoftverekkel kapcsolatban a vállalatok továbbra is biztonsági problémáktól, rejtett költségektől és adatmigrációs kihívásoktól tartanak - derül ki a Forrester Research friss felméréséből.
A SaaS (Softver as a Service - szoftver mint szolgáltatás) megoldások látványosan fejlődtek az utóbbi évtizedben. Népszerűségük annak köszönhető, hogy a megtakarítások mellett gyors bevezetéssel és a "röghöz kötöttség" kiküszöbölésével kecsegtetnek. A Forrester 2010-re vonatkozó felméréséből mégis az derül ki, hogy sok informatikai vezető és technológiai döntéshozó figyeli bizalmatlanul a szolgáltatásként árult szoftvereket. Azok a vállalatok, amelyek nem érdeklődnek a SaaS megoldások iránt, az alábbiakat kifogásolták:
A Forrester elemzője,
Liz Herbert szerint - bár a megoldások egyre érettebbek, és piacuk növekszik - a jelenlegi SaaS-piacot sokféle "töredékes" alkalmazás jellemzi, ami gyakran képtelen az interakcióra más alkalmazásokkal vagy informatikai rendszerekkel. A felmérés legfontosabb megállapításai:
■ A biztonság a legfontosabb szempont azoknál, akik egyelőre eltekintenek a szolgáltatásként értékesített szoftverek használatától. Ez a Forrester szerint a fizikai biztonságtól az azonosságkezelésig minden területet érint, és a robusztus szabványok hiányára vezethető vissza. Ez akkor is így van, ha már több szabványügyi testület és számítási felhővel foglalkozó szervezet is dolgozik SaaS, illetve
cloud computing szabványok kialakításán.
■ Az integráció nem csak a helyben való alkalmazáskor okozhat problémát: az igazán költséges és bonyolult dolog két SaaS megoldás egymásba integrálása. Utóbbi esetben a vállalatok sokszor kénytelenek igénybe venni egy harmadik fél szolgáltatásait. Herbert megjegyzi, hogy a rendelkezésre álló eszköszök ellenére az integrációs folyamatból sehol sem hagyják ki az informatikát, mert benne látják a gazdaságosság és a duplikációk kiszűrésének zálogát.
■ Az adatmigráció nem okoz gondot azokon a periférikus területeken, ahol a vállalatoknak nem igazán rendelkeznek saját alkalmazásokkal, vagy olyan "könnyű súlyú" eszközökre van szükségük, mint egy táblázatkezelő. A stratégiai fontosságú területeken (pénzügy, ellátási lánc) azonban más a helyzet: általában nagy volumenű adatmigrációra van szükség, ami időrabló előkészületeket igényel, nem beszélve a rendszerintegrációról és a konzultáció szükségességéről. Mindez természetesen költséges mulatság.
Kaotikus állapotok | A tanulmány kritikával illeti a SaaS-szolgáltatókat, amiért nem igyekeznek jobban, hogy megválaszolják az informatikai vezetők kérdéseit. Ez bizonyos fokig kaotikus állapotokat és alulfejlett piacot eredményez, és nem ez az első felmérés, amely megállapítja: sokszor tévhitek alapján döntenek a SaaS bevezetése, vagy annak elvetése mellett.