A hagyományosnak tekinthető CIO-felmérést idén bő háromezer személyes interjú alapján készítette el az IBM. Az eredmények nem meglepők: a hangsúly a számítási felhőn, a mobil technológiákon és az üzleti analitikán van. Itthon azonban még egy lépéssel le vagyunk maradva.
Az IBM kutatási részlege minden évben kiadja az informatikai vezetők (angolul CIO-k) válaszaira épülő tanulmányt. A CIO Study 2011 keretében minden eddiginél több, összesen 3018 interjú készült a világ 71 országában, köztünk hazánkban is.

Nem meglepő A dokumentum megállapításai teljesen egybecsengenek az idén tavasszal megrendezett CIO’11 konferencián elhangzottakkal. A Bitport és a Figyelő közös rendezvényén a számítási felhő alapú megoldások, a mobil technológiák és az üzleti analitika volt a fókuszban, és pontosan ezeket a területeket jelölték meg kulcsfontosságú témaként a globális kutatás során megkérdezett szakemberek.

Az sem meglepő, hogy a tanulmány az informatikai vezetők megváltozott szerepét hangsúlyozza. Jó pár éve tartó tendenciáról van szó, miszerint a CIO egyre közelebb kerül célok és jövőkép szempontjából a vállalat csúcsvezetőjéhez. Egy modern vállalatnál az informatikáért felelős menedzser már régen nem egyenlő a „vezető informatikai szerelővel”.

Ezt a folyamatot csak erősítette a gazdasági válság, ami rákényszerítette a CIO-kat arra, hogy üzleti megtérülésben, a versenyképesség növelésében gondolkodjanak, és egyre inkább eltávolodjanak az üzemeltetéstől.

Hárompontos A megkérdezettek 80 százaléka úgy ítéli meg, hogy az üzleti intelligencia és az analitika vállalatuk számára kiemelkedő prioritás, és fontos szerepet kap az egyre növekvő mennyiségű üzleti információ kezelésében. A mobil eszközök üzleti alkalmazása ugyancsak egyre elterjedtebb, a válaszadók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a mobil megoldások új lehetőségeket nyitnak vállalatuk számára.

A megkérdezettek regionális és iparági eloszlása

A tanulmány szerint a szervezetek hatvan százaléka készül öt éven belül alkalmazni a számítási felhő technológiát. Ez kétszer akkora érték, mint a két évvel korábban regisztrált állapot. Jól látható, hogy az üzleti életben egyre növekvő információ mennyiségével együtt fokozottabb az igény az adatokhoz való egyszerű és gyors hozzáféréshez is, melyre a számítási felhő költséghatékony megoldást kínál.

Ezzel párhuzamosan más területek, például a virtualizáció és a kockázatmenedzsment jelentősége csökkent. Ennek oka azonban elsősorban az, hogy a virtualizáció mára a mainstream megoldások részévé vált, a kockázatmenedzsment pedig egyre inkább kikerül a CIO-k felelősségi köréből. Már ami a globális trendeket illeti: Magyarország azonban ezen a területen is egy lépéssel a legfejlettebb régiók mögött jár.

CIO'11 második nap: új eszközök és új elméletek
Beszorított helyzetben az IT vezetők

Kicsit sárga, kicsit elavult A nemzetközi tapasztalat szerint a cégek a technológiában és az innovációban keresik a válságból kivezető utat, de a felmérés tanulsága szerint a hazai CIO-k mozgástere még korlátozott – kommentálta a tanulmány eredményeit Georgiu Achilles, az IBM Magyarország szolgáltatási tanácsadója, aki a hazai interjúk készítésében is részt vett. A tanácsadó azt tapasztalta, hogy a közép-kelet-európai régió válaszadói inkább a virtualizáció és az üzleti folyamat-menedzsment fejlesztésében gondolkodnak, miközben tisztában vannak az üzleti analitika vagy a mobil technológiák vezető szerepével.

CIO, CEO, két jóbarát

Az idei felmérés egyebek mellett a következő, globális és regionális szinten egyaránt érvényes tendenciákra mutatott rá:

• Az egyszerűsítés fontos szempont a CIO-k számára: több mint 80 százalékuk tervez a belső folyamatok egyszerűsítésére irányuló projekteket.

• Most fordul elő először, hogy a CIO jövőképe szinte egybeesik a CEO jövőképével. A három legfontosabb fókuszterület mindkettejük számára az ügyfelekkel ápolt kapcsolatok erősítése, az alkalmazottak képességeinek fejlesztése és az adatok mélyebb értelmezése és elemzése.

• Újszerű módszerek és eszközök széles skáláját keresik annak érdekében, hogy a „big data” információk valós, a gyakorlatban is hasznosítható adatokká váljanak. E módszerek a törzsadatok kezelésétől (68 százalék) az ügyfelekre vonatkozó elemzési adatokon keresztül (66 százalék), az adattárházakig és a vizuális műszerfalakig (64 százalék), valamint a keresési funkciókig (59 százalék) terjednek.

• A CIO-t ma már nem „vezető informatikai szerelőnek” tekintik, hanem felismerik azt a szerepét, amelyet a technológiaalapú értékteremtés és a komplex rendszerekből kiinduló ismeretszerzés terén játszik.

• A költségcsökkentés továbbra is lényeges szempont: a CIO-k próbálnak kevesebből többet kihozni, illetve előmozdítani a kreativitást és az innovációt.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.