Magyarország speciális ország: itt minden kicsit máshogy van, mint máshol. Nem annyira nagyon, hogy teljesen máshogy legyen, de annyira igen, hogy a másságunkon érdemes legyen egy kicsit elmélázni.
A közelmúltban
az informatikai vezetők éves rendezvényén vettem részt, ahol számos érdekes előadást hallottam. A fenti téma kapcsán a legérdekesebb mégis a Sugár Mihály által tartott előadás volt. A BellResearch elkészítette ugyanis annak a felmérésnek a magyar változatát, amit a világ legnagyobb technológiai témákkal foglalkozó elemző cége, a Gartner világ és földrész bontásban készít évente.
A
felmérés eredménye eltérő képet mutat itthon és külföldön. Hogy miben? Ennek nézünk utána egy kicsit.
Miben vagyunk mások, mint mások? | Az egyik legszembetűnőbb különbség, hogy amíg a világ fejlettebb felében az elsőszámű prioritás a folyamatok hatékonyságának növelése, azaz a cég egészének jobban működővé tétele, addig nálunk a listát a munkavégzés hatékonyságának növelése vezeti. Ez az egyén, vagy egy-egy külön részleg munkájának a szigetszerű javítását jelenti. Ez a vállalatok fejlettségi szintjének különbözőségét mutatja.
Ez egybeesik saját tapasztalatainkkal is. Mi is azt látjuk, hogy a legtöbb cégnél nem, vagy alig lehet megkezdeni az egyes résztevékenységek összehangolását, a cég egészének optimalizálását, mert az egyes részfeladatok önmagukban is megoldatlanok. Ilyenkor kidobott pénz ezeket egymással is összehangolni. Vagy nem?
Érdekes, hogy a nyugati piacon milyen előkelő helyen szerepel az az igény, hogy az üzletről információkkal, adatokkal, riportokkal rendelkezzünk. És hogy ez nálunk mennyire nem fontos. Ennek tapasztalatunk alapján két oka van. Egyrészt nálunk nem minden cég vezetése "zavarja meg tisztánlátását" azzal, hogy döntéseit adatokra építi. Nincs erre igény (?). Másrészt arra, hogy ezek az adatok nem is állnak elő: nincs mérve az értékesítés, a gyártás, az ügyfélszolgálat, a marketing, a HR és egyáltalán semmi. Így nincs mit elemezni sem.
Ez így nincs rendben. Szerencsére a mi top prioritásaink megoldása ez utóbbiban is eszközöket ad a vezetésnek (ha az igény megjelenik a megalapozott döntésre). Ha valamit informatikával támogatok, automatizálok, az mérhetővé válik, így elemezhető is lesz; tehát optimalizálni is lehet majd.
Lényegesnek tűnő különbség, hogy nálunk az értékesítéssel (új ügyfelek, új piacok, kapcsolattartás meglévő vevőkkel) kapcsolatos kérdések sokkal súlyosabbak, mint nyugaton. Ez vélhetőleg nem azt jelenti, hogy ezek ne lennének fontosak, hanem azt jelenti, hogy ezek máshol már megoldott kérdések.
Magunk is azt tapasztaljuk, hogy egyre több ügyfelünk keres meg minket értékesítést, marketinget és ügyfélkezelést támogató megoldások miatt. A jó hír, hogy egyre több helyen azért azt látjuk, hogy ezekben egyre nagyobb tudatosságot, módszerességet is tapasztalunk a megrendelői oldalon.
Miben vagyunk egyformák? | A másik érdekes dolog az a legnagyobb hasonlóság. Nevezetesen az, hogy az üzletviteli költségek csökkentése nálunk éppen úgy az egyik legfontosabb feladat, mint a világban. Ez egyrészt a válságról, másrészt a versenyről is szól.
Ez az, ami az informatika szerepét is átértékeli a világban: a cégek ma már valóban akkor költenek IT-ra, ha a cég más részein ezzel megtakarítások érhetők el. Ez elsőre magától érthetődőnek tűnik, de gondolj csak bele: Nálatok ez már így van?
- Az IT Tanácsadó Blog nyomán -
Bitport Rónai Balázs
Rónai Balázs az Abesse Informatikai Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója, a kis- és közepes vállalkozásoknak szóló IT Tanácsadó Blog alapítója.