Az okostelefonok és táblagépek elterjedésével a nagyvállalatok informatikai vezetőinél egyre égetőbb a kérdés: támogassák a dolgozók saját eszközének használatát, vagy esetleg tiltsák? Mint sok más esetben, az utóbbi itt sem túl jó választás.
A változás, legyen szó bármiről, jelen esetben a céges működésről, mindig magával hordozza a bukás kockázatát, de minimum feszültséget és többletmunkát generál. Ezen megfontolásokból a vezetők jó része hajlamos a könnyebb, biztonságosabb utat választani, és inkább erővel elfojtani az ilyen kezdeményezések csíráját is. A világszinten már erősen, itthon pedig némi fáziskéséssel, de mindenképpen jelenlévő BYOD-jelenség (Bring Your Own Device, azaz "Hozd [a munkahelyre] a saját eszközödet") esetében azonban aligha lehet ezt a magatartást követni a CIO-knak, azaz az informatikai részleg vezetőinek.
Civil kurázsi ■ Az IDC tavaly őszi, üzleti mobilitás témakörében rendezett
konferenciáján hangzott el, hogy 2010-ben már csak a mobilok 42 százalékát adták a vállalatok a dolgozóknak munka célú használatra, a maradék 58 százalékot olyan eszközök tették ki, melyeket a munkavállaló "civil" életében használ. Ez az arány három éven belül várhatóan egyharmad-kétharmad arányban fog elbilleni a privát mobilok javára.
Természetesen a sok száz vagy akár ezer dolgozót foglalkoztató cégeknél így sok és sokféle mobil bukkan fel, ez pedig komoly policy, házirend kidolgozását teszi szükségessé. Egyes szervezetek már itthon is rendelkeznek vállalati mobilitási stratégiával, míg mások (egyelőre) inkább teljesen tiltják az ilyen lehetőségeket – "abból baj nem lehet" alapon.
Nem érdemes az útjába állni ■ A drákói szigor azonban több szempontból is zsákutca. Egyfelől a céges környezet konzumerizációját képtelenség rendeleti úton megállítani, és amúgy sem létezik tökéletesen záródó vállalati biztonsági fal. Ha a dolgozók meg akarják kerülni a tiltó rendelkezéseket, meg is fogják találni ennek a módját. Másrészt azért sem jó CIO-ként ilyen defenzív stratégiát alkalmazni, mert a jelenlegi, nehéz gazdasági körülmények között pont
ennek ellenkezőjét várják el tőle. Mindent meg kell tennie az informatikai vezetőnek, hogy munkája kimutatható hasznot eredményezzen. A tiltás pedig nyilvánvalóan nem a proaktív szemlélet legjobb példája.
A privát eszközök munkahelyi használatának engedélyezése azonban számos problémát felvet és még több kockázatot rejt magában. Ennek megfelelően a bevezetés megtervezése, a dolgozók tájékoztatása és a folyamatos ellenőrzés, finomhangolás egyaránt lényeges vetületei egy-egy vállalati BYOD-programnak.
Az ördög a részletekben ■ Például a tiltás és a célzott szelektálás között óriási különbség van. Tehát ha bizonyos rendszerek vagy egyes termékek használata indokolatlanul sok biztonsági kérdést vet fel, vagy komoly plusz erőforrást kötne le, akkor ezek korlátozása érthető kompromisszum a vállalat szempontjából. Szintén érdemes előre rögzíteni, kik és milyen pozícióban számíthatnak arra, hogy az informatikai részleg támogatja munkavégzésüket a saját eszközükön is. Értelmetlen lenne olyanokra pazarolni az IT support munkaidejét, akiknél a munkakörüknél fogva ez nem vagy elenyésző mértékben jelentene teljesítményjavulást.
Kiemelten fontos a céges információk elérésének biztonsági feltételeit rögzíteni, és ezt a lehető legszigorúbban betartatni a dolgozókkal. A kóddal nem védett mobilok, a mindenki által elérhető, nyílt vezeték nélküli hálózatokon küldött bizalmas információk szinte garantálják, hogy nem kívánt kezekbe kerülnek belső adatok. Ebbe a körbe tartozik annak az eldöntése is, hogy a mobil eszközökön keresztül csak elérhetővé tesszük a céges anyagokat, vagy azokat szerkeszthetik és le is tölthetik saját gépükre a munkatársak.
Az egész rendszert érdemes legalább félévente egy alapos felülvizsgálatnak alávetni, és amennyiben a felgyülemlett tapasztalatok indokolttá teszik, változásokat eszközölni.
Pozitív hatások ■ A fentiekből jól látszik, hogy számos problémát és eddig nem létező feladatot hoz magával a BYOD bevezetése, ám az "ugysem lehet ellene mit tenni" mellett több, a vállalati működésre és eredményességre egyaránt pozitívan ható elem is felsorolható. Ha nem a vállalatnak kell beszereznie a munkára használt mobilt, tabletet, vagy akár laptopot, az önmagában óriási költségmegtakarítást hoz. Ráadásul a dolgozók többsége kifejezetten örül ennek, hiszen nem kell két mobil között váltogatva élni a mindennapjait, azaz a munkahelyi elégedettség is javul.