Nem egy, esetenként akár több tízmillió forintot is felemésztő informatikai beruházás bukott már meg azon, hogy az adott projektet nem kellően felkészített csapat felügyelte, vagy a telepítési feladatok lezárása után olyanoknak adták át, akik nem értettek hozzá. Ezért nem meglepő, hogy egy, a hazai vállalatok körében a közelmúltban végzett nem reprezentatív felmérés az informatikai beruházások végső eredményessége szempontjából a projektben bármi módon résztvevők felkészültségét tartotta a legfontosabbnak. A válaszadók szerint a siker több mint 30 százalékban ezen múlik.
Az IT projektek sikerének összetevői (Forrás: HP Magyarország)
A felmérés számai ugyanakkor azt mutatják, hogy az ezen beruházásokra fordított összegeknek még mindig elenyészően kis részét fordítják tréningre, annak ellenére, hogy a döntéshozók általában elismerik annak fontosságát.
Az IT projektek átlagos költségszerkezete (Forrás: HP Magyarország)
Mindenhol így van ■ A hazai tapasztalatokat támasztják alá a nemzetközi kutatások is. Az amerikai IDC szerint, ha egy adott IT projekt költségkeretében akárcsak 1,5 százalékkal megemelik a képzésre fordított költségeket, 4,5-ről 6 százalékra, az 50 százalékról 80 százalékra növeli a projekt sikerességének az esélyét. Más megközelítésből, ha a vállalatok 9 órával megemelik az egy fő képzésére fordított időt, és megközelítőleg 40 órát fordítanak az adott projektben résztvevők képzésére, az előzőben említetthez hasonló eredményjavulással számolhatnak. (Forrás: Impact of Training on Project Success, 2011, IDC survey)
Az utóbbi években gyökeresen átalakult az informatikai oktatás Magyarországon, a legutóbbi gazdasági válság óta pénz- és időhiányra hivatkozva már a nagyvállalatok sem nagyon költenek tréningekre. A legtöbb esetben a képzés utólagos igényként merül fel, de ekkor már nincs idő a megtervezésére és a szolgáltatók megpályáztatására. Ekkor a megrendelő általában elfogadja az első kedvezőnek tűnő oktatási ajánlatot, pedig a projekt részeként egy pénzügyileg és szakmailag optimális oktatási csomagot is rendelhetett volna a beszállítótól. Gyakoribb azonban az az eset, hogy büdzsé hiányában már egyáltalán nem kerül sor a képzésre.
Támogatás és elfogadás ■ „Tapasztalataink szerint a tudás és a képesség fejlesztésén túl az egyik legfontosabb sikertényező, hogy a megrendelő elnyerje a projektben érintettek támogatását. Ahhoz, hogy az IT beruházásokra költött összeg ne kidobott pénz legyen, be kell vonni az embereket a változásba. A változás kommunikációjának egyik fontos formája a tréning. Az új rendszereket a felhasználók csak akkor fogják használni, ha értik, hogyan működnek, és elfogadják, hogy miért van rájuk szükség” - mondta Nagy Zoltán, a HP Oktatási Szolgáltatások üzletágvezetője.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak